Ärligt fattar jag inte varför man köper en kap/gersåg när det finns kap/ger/klyvsågar.

Jag vet inte riktigt hur jag skulle klarat mej i husbygget utan klyven. Allt från tunna fanérlister som utsalningsbitar vid riktning av väggar till klyvning av reglar och skivor.

Kapning och gerning är ju bara halva arbetet i ett husbygge.

Kolla upp en beggad DeWalt 742 eller 743 på blocket. Det finns ett par till salu nu. Sök även på Elu så finner du nästan exakt samma maskin fast i grå färg.

Har du tur får du med rullbanorna - DE saknar jag.

Har renn en bordscirkel ;) plus en rikthyvel

Jo, kapkapaciteten är något begränsad. Det erkänner jag. Vill minnas att den utvecklade versionen av 742/743:an (27105 heter den; http://62.146.25.231/products.asp?l...&hierarchyID3=49&bucketid=9&sid=1) har fetare kapkapacitet - men visst, det går inte att jämföra med en glidstångsvariant.

...men när behöver man den enorma kapkapaciteten?

Jag kommer endast på tillfället då man kapar 45x195-225-reglar... och det är inte alltför ofta i ett husbygge...eller?!

Jo, man får ju se till sina egna behov. Och jag förstår Cricce som redan har en nästan komplett sågsamling. Då kan man kanske sakna en glidstångsmaskin.

Förresten så finns det flera såna också till salu på Blocket - om det nu kan intressera Cricce.

Sök på ditt favvomärke under "Verktyg och Maskiner".

Finns även Festools basis plus såg som kan det mesta om man nöjer sig med ett sågdjup på max 50 mm. Hels överlägsen vid tex golvläggning jämfört med rangliga slidesågar. Har detta i kombination med en rejäl 12" utan slide på ett fint DW bord för grovkapning. Dessa två tillsammans är enligt min mening en optimal kombinatio.

Det är som Fasting65 säger... en glidstångsmaskin skulle kompletera resten av mina verktyg/maskiner :D. Och visst, jag har kollat in Blocket, men då det är sååå roligt att öppna paket ;D, nytt är alltid nytt ::)

Såg att man kan köpa Makita LS1013 för $400, ca 2800 SEK .
Måste oxå räkna med skatt, tull och transport ;)

Jag åker till Staterna på sommaren, så transport faller bort. Tull och skatt?
Klart att man deklarerar, Nudler blir överlycklig. ;)

Tänk också på att en LS1013 har en 15A motor på 110V så du behöver en rätt biffig trafo som går loss på minst 2000:- om du nu inte redan har en.

Glädjedödare! ;D
Ska kolla lite, tror att man kan få en sån transformator ( 1.5 kVA) för mindre pengar.

;D
Fast jag har redan en sådan trafo. Har funderat länge på en LS1013... MEN det går inte just nu, för lite plats. :(

geschwint>Man har alltid för lite plats men ändå så finner man plats *s*
Vete tusan hur många gänger jag möblerat om men till sist så löser det sig.. senast med ett löstagbart extra bord på 12 mm höjd för att kunna frigöra radialarmsågen ifrån fräsen, skall jag fräsa så tar jag väck det bordet och kan utnyttja längden som givetvis går under pelarborren med.

Men nej, jag skall inte köpa på mig nåt nytt eller begagnat nu så jag har slutat att titta på blocket... i alla fall ibland, nästan, jag lovar... *kryssar ett par fingrar om i fall att *s*

/Kent

Det har du ju rätt i. Går i funderingar på att möblera om för att göra snickarboden mera effektiv. Jag hade inte räknat med denna verksamhet då jag konstruerade arbetsbänk m.m. Saknar en bra bordssåg samt en rikt- och planhyvel. Med lite omplanerande kan man kanske få plats med en LS1013 bl.a.

geschwint>Som jag ser det så finns det bara en bordssåg som är värd namnet, DW 744. Den kan konkurrera med större sågar i ett litet format. hade jag inte haft en sån så hade jag letat efter en Inca Major elelr om jag hade haft plats, Hammer, Felder eller en gammal Luna CS 18 med justerbord.

Rikt och plan är ingen riktigt bra kombination, idag hade jag valt en gammal gjutjärnsrikt och en liten smidig portabel planhyvel som kostar från 2000:- !!! :-) Är noll kul att ställa om hela tiden och man missar planinställningen om man som jag bygger möbler mm i korta serier.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.