Hejsan på er.

Nu är skatteåtebäringen inne på kontot och jag hade tänkt investera en del av dem pengarna i en ny Kap geingssåg.

Har varit runt och kikat lite överallt, Jag är ju ingen proffs snickare men vill ändå ha bra grejor som håller. Därför har jag kollat på lite bättre saker som Metabo, AEG, Blå Bosch, Dewalt, Makita.

Har fastnat för en AEG som är skapligt pris på hos Bauhaus. AEG-Powertools PS254L.
Någon som kört/kör denna kap? Pest/kolera?

Verkar rejäl och stabil finns så man kan koppla in sug osv. Vad säger ni? Ska man köpa eller välja annat märke modell?

PS: skulle även vilja ha tips på en bra excenterslipmaskin för en bra peng.

/Micke

SSSS
Jag har precis köpt en kap-/gersåg och efter att ha läst på lite fick det bli en Metabo såg & bord. Tror den kommer att passa mig bra. Jag har dock inte hunnit testa den än då jag fick den leverad från webhallen.com igår efter att ha beställt den i helgen, tre dagars leveranstid (hem till dörren) och en fraktkostnad på 129kr tycker jag är mycket bra.

webhallen.jpg
IMG_20140604_173012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har aeg och är nöjd med sågen.

Jag tror du blir mycket nöjd med din Metabo.

SSSS skrev:
Jag har precis köpt en kap-/gersåg och efter att ha läst på lite fick det bli en Metabo såg & bord. Tror den kommer att passa mig bra. Jag har dock inte hunnit testa den än då jag fick den leverad från webhallen.com igår efter att ha beställt den i helgen, tre dagars leveranstid (hem till dörren) och en fraktkostnad på 129kr tycker jag är mycket bra.

[bild]
[bild]

Ser nice ut. Hur många watt och hur stor klinga?

Är det laser och så man kan koppla på en sug? Tänker på kapning inomhus. AEG har så man kan dra på en grovis på sina.

/Micke

kör en Dewalt 777. Gillar de infällda glidskenorna vilka inte bygger bakåt. Blir lätt och smidig att hantera. bra kvalitet, bra såg, men enkel, har inte massa extra funktioner som vissa andra kan ha

Annars är ju blå bosch hyllad.

Insåg med tiden vilken användbar funktion djupstoppen är. Idag är kvalitetskap&ger-sågarna så pass stabila att man kan använda dem som radialsåg.

Johan- skrev:
Insåg med tiden vilken användbar funktion djupstoppen är. Idag är kvalitetskap&ger-sågarna så pass stabila att man kan använda dem som radialsåg.

Ok vilken såg kör du? Är den ställbar i något visst läge då. Tänkte faktiskt köpa mig en klyv/bordssåg också men kanske går kombinera eller?

/Micke

Nu har du ju inte skrivit vilken budget du har men iof har du tittat på flera olika märken på olika nivå.

Bosch GCM 8 är som tidigare skrevs hyllad på forumet och en riktigt bra maskin.
Jag köpte den i höstas och det är lagom mycket overkill för mig som hemma pulare... Efter pillat på den i butik kunde jag inte förmå mig att köpa något annat eller sämre :-) Sen gillar jag Blå...
Beijer har den för 4790 inklusive sågbord vilket är ett bra pris. Jag köpte min för 4000 utan sågbord och det där bordet saknar jag och kommer beställa innom kort.

Jag har bara hunnit såga golv och lister med sågen men är fantastiskt nöjd över hur den är att arbeta med. Både stabilitet och resultat. Lasern har jag använt förvånandsvärt mycket även om den är lite lurig då snittet inte kommer i laser strecket. Dammfångaren tycker jag är bra när man har den kopplad till dammsugaren.

Sen finns ju alltid bättre o dyrare grejer och billigare som kanske inte är riktigt lika bra men ger ett resultat som är mer än tillräckligt.

P
Kontrollera att du kan gerkapa en 70mm regel.
Jag har en gammal DeWalt 707 och har bara 62mm. Mycket synd när man ska bygga väggar. Men den har används till otroligt mycket och håller än efter snart 10år på nacken..
Men köp inte en för stor som blir jobbig att flytta,. Och satsa på en bra klinga. Dom som brukar följa med har kanska få tänder och är mest för grovkap. Jag har tex kapat mycket golv och har då haft en mångtandig. (jaja man kan använda sticksåg men detta går så himla enkelt) Men en mitt-i-mellan tandig är att föredra.

Gersågen är guld värd. Glöm inte ett sågbord. Har du plats och inte behöver släpa allt för långt så välj ett brett som hjälper dig när du ska kapa långa plank. Jag var först snål och köpte ett litet B-bord från Jula som vägde bly.. Tog väl något år eller så då jag bytte till ett DeWalt.. Oj så mycket bättre.. och lättare!! etc etc.

Väljer du något av dom fabrikat du har listat så kommer du vara nöjd.

AEG´n har diskuterats HÄR...jag är fortfarande inte helt övertygad om det funkar med grovis på den pga deras lösning med "turbo"....mest beroende på den konstiga formuleringen på Bauhaus hemsida..... jag har ingen egen kap/ger men använt en Metabo en del och hade nog kikat på deras mod om jag inte pytsat för en GCM8 då

TheStills skrev:
Kontrollera att du kan gerkapa en 70mm regel.
Jag har en gammal DeWalt 707 och har bara 62mm. Mycket synd när man ska bygga väggar. Men den har används till otroligt mycket och håller än efter snart 10år på nacken..
Men köp inte en för stor som blir jobbig att flytta,. Och satsa på en bra klinga. Dom som brukar följa med har kanska få tänder och är mest för grovkap. Jag har tex kapat mycket golv och har då haft en mångtandig. (jaja man kan använda sticksåg men detta går så himla enkelt) Men en mitt-i-mellan tandig är att föredra.

Gersågen är guld värd. Glöm inte ett sågbord. Har du plats och inte behöver släpa allt för långt så välj ett brett som hjälper dig när du ska kapa långa plank. Jag var först snål och köpte ett litet B-bord från Jula som vägde bly.. Tog väl något år eller så då jag bytte till ett DeWalt.. Oj så mycket bättre.. och lättare!! etc etc.

Väljer du något av dom fabrikat du har listat så kommer du vara nöjd.

Ok, vilken storlek på klinga behövs ungefär om man vill kunna kapa en 70mm regel?

Jag gillar AEG då jag kört mycket av deras handverktyg på jobbet. Men även metabo och dewalt. Bosch har jag ingen vidare alls erfarenhet av iofs.

Lutar åt denna med ett såg/rullbord http://www.bauhaus.se/ps-254l-kap-geringsag-2000w.html

/Micke

ang Excenterslipen så titta på Metabo SXE425 TurboTec har slipat mycket med en lånad sådan och den är grymt bra för den pengen....Turboläget gör bra ifrån sig och man måste nog upp på GEX150 eller Rotex125/150 alt Makita BO6040 för att få bättre avverkning, men då blir det nästan tredubbla pengen.....

P
I beskrivningen i den du länkar till så säger den 90mm i 90 graders vinkel.. dvs du ger kapar en 90mm på höjden. Ännu bättre alltså. 254mm klinga mycket bra.

• Gilla
memike
  • Laddar…
Remne skrev:
ang Excenterslipen så titta på Metabo SXE425 TurboTec har slipat mycket med en lånad sådan och den är grymt bra för den pengen....Turboläget gör bra ifrån sig och man måste nog upp på GEX150 eller Rotex125/150 alt Makita BO6040 för att få bättre avverkning, men då blir det nästan tredubbla pengen.....
Har kollat lite på Metabo faktiskt, ska dra ner till de lokala handlarna och kika lite. När man ska köpa dessa saker känns det som att jaglägger till lite pengar och blir helnöjd istället för att snåla och bli sådär nöjd :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.