Hej

Eftersom det nu var så kul att handla verktyg på Toolstop skall jag köpa en kap/gersåg när jag ändå har ångan uppe. Har tittat på trådarna här och lärt mig att många förespråkar att betala upp extra och gå till Bosch GCM8 eller GCM10. Sen finns det en falang som tycker DeWalt är bra och många verkar rörande eniga om att Metabo 216 är det bästa budgetvalet.

Jag tänker nu välja mellan
1. Bosch GCM10SD á £449.95 (kan fås med ett GTA 2600 benstöd för totalt £517)
2. Makita LS1018L á £427.95

Såvitt jag kan se är den huvudsakliga skillnaden att Boschen har några hundra watt högre effekt och väger 35% mer. Sågvinklar och sågkapacitet verkar vara mer eller mindre identiska.

Åsikter om den ena eller den andra? Jag vill väldigt gärna höra lite om Makitan också ifall någon har en åsikt. Vad skall man ha för ställning/sågbord till den?

I relation till vad jag skall ha maskinen till så är det inget som inte en Metabo 216 skulle klara. Men nu tycker jag det är kul med bra maskiner osv. Mitt budgetalternativ ifall ni kollektivt tycker att jag går på tok för långt är för tillfället en Bosch GCM8SJL á £339.95.
 
GCM10SD´n är tung, går att bära runt, men slipper man så är det fint.
Vikten är det enda negativa jag kan säga om min 10SD som haft i dryga 6år.

Ska den flyttas runt mycket och inte en 8" blir för liten hade jag sneglat åt det hållet.
Eller i en drömvärld, en GCM8 för mobilitet och en 12GDL stationärt i verkstan. :)
 
Redigerat:
Bollade en liknande fråga med några Svenska säljare. En av dem påstod att just 1018L inte tillverkas av Makita utan någon annan, och att kvalitén tyvärr inte är riktigt Makita. Om det stämmer har jag ingen aning om.
 
Det ryktas ju om en nu GCM10 med samma tekniska lösning av slide funktionen som GCM12GDL. Bosch brukar visserligen låta sina kunder vänta på nya produkter men det kanske kan vara något för dig...?
 
eidlert - intressant. Man lär sig någonting varje dag.

CM10GD ser fantastisk ut. Efter att ha nyktrat till (bildligen, inte bokstavligen) och kontemplerat FredrikR:s inlägg undrar jag dock om inte en 10-tumsmaskin är overkill för mig. Jag tror jag växlar ner till en 8-tummare. Upptäckte då att Toolab för tillfället verkar vara bland de mest prisvärda i Europa på GCM8SJL med ett pris på 3850. Kunde inte hitta den billigare i Tyskland via Idealo.de och när man lägger frakten på Toolstops pris är man ju nästan i samma härad. Intressant.

Av en tillfällighet var jag dock just inne på Bauhaus hemsida och såg att de som "veckans vara" har den gröna PCM 8ST (dvs PCM 8S med stativ) och en rullbock för 2395. Borde inte det vara ett intressant budgetalternativ?? Om jag förstår saken rätt så verkar den stora skillnaden mot GCM8SJL att den blå har 400W mer motoreffekt. Visst, den blå gerar några grader bredare åt varje håll och kapar ytterligare 20mm på längden men ingen av maskinerna kan luta åt höger (OK, den blå tar två grader) och båda kapar 70mm på höjden.

Är det någon som vet ifall man kan justera den gröna för exakthet i vinklarna på det sätt jag utgår från att man kan på den blå? År den blå så mycket bättre att jag skall ta den istället? Tänkte annars ropa in den gröna och vara glad. Visar den sig otillräcklig får jag väl med tiden ropa in en sån där CM10GD med robotarm och allt vad det är.
 
Jag köpte för ett antal år sedan en Bosch pst8s och det är nog ett av det verktygsinköp jag gjort som jag ångrar mest. Den är nu efter fem år mer eller mindre uppsliten och jag är i tagen att köpa en ny kap. Det jag ångrar med inköpet är att jag snålade och inte betalade den sista 1000-lappen för en gcm8s istället. Jag har inte använt sågen jättemycket, men trots det är lagren glappa och det är idag mer eller mindre omöjligt att kapa något så att det håller samma vinkel över hela kapningen. Jag inbillar mig efter allt jag läst om gcm8 här på forumet att jag inte haft dessa problem om jag slagit till på en sån istället. Mycket av det jag vill göra med sågen idag är finlir som geringar av lister och dyl. Då vill man kunna lita på inställningarna. Har du tittat på sågar i den prisklassen och anser sig ha råd till den, så tror iaf jag att en blå Bosch är ett mycket bättre köp. Generellt känns det rätt stor skillnad på de blå och de gröna maskinerna i kvalitet. Jag har ett par gånger blivit besviken på de gröna och bytt upp mig till blått istället, och det känns verkligen stor skillnad. Personligen tycker jag att de gröna ofta är överprisade i förhållande till hur stor skillnad det är kvalitetsmässigt till de blåa, och hur pass liten prisskillnad det ofta är. Framförallt om man tittar utomlands då man ofta kommer ner en del i pris på de blåa.
 
Herr Hysteres skrev:
eidlert - intressant. Man lär sig någonting varje dag.

CM10GD ser fantastisk ut. Efter att ha nyktrat till (bildligen, inte bokstavligen) och kontemplerat FredrikR:s inlägg undrar jag dock om inte en 10-tumsmaskin är overkill för mig. Jag tror jag växlar ner till en 8-tummare. Upptäckte då att Toolab för tillfället verkar vara bland de mest prisvärda i Europa på GCM8SJL med ett pris på 3850. Kunde inte hitta den billigare i Tyskland via Idealo.de och när man lägger frakten på Toolstops pris är man ju nästan i samma härad. Intressant.

Av en tillfällighet var jag dock just inne på Bauhaus hemsida och såg att de som "veckans vara" har den gröna PCM 8ST (dvs PCM 8S med stativ) och en rullbock för 2395. Borde inte det vara ett intressant budgetalternativ?? Om jag förstår saken rätt så verkar den stora skillnaden mot GCM8SJL att den blå har 400W mer motoreffekt. Visst, den blå gerar några grader bredare åt varje håll och kapar ytterligare 20mm på längden men ingen av maskinerna kan luta åt höger (OK, den blå tar två grader) och båda kapar 70mm på höjden.

Är det någon som vet ifall man kan justera den gröna för exakthet i vinklarna på det sätt jag utgår från att man kan på den blå? År den blå så mycket bättre att jag skall ta den istället? Tänkte annars ropa in den gröna och vara glad. Visar den sig otillräcklig får jag väl med tiden ropa in en sån där CM10GD med robotarm och allt vad det är.
Bosch är snåla på specarna, den blå 8an tar en 95:a på höjden.
Om den gröna gör det vet jag inte.

Den gröna bör gå att justera, frågan är om den behåller inställningarna.
Den är nog ett par resor 'rappligare'.
 
pyro skrev:
Det jag ångrar med inköpet är att jag snålade och inte betalade den sista 1000-lappen för en gcm8s istället.
Det är precis i det läget jag inte vill hamna.

FredrikR skrev:
Bosch är snåla på specarna, den blå 8an tar en 95:a på höjden.
Som sagt, man lär sig någonting varje dag. Tackar!

FredrikR skrev:
Den gröna bör gå att justera, frågan är om den behåller inställningarna.
Den är nog ett par resor 'rappligare'.
Precis som pyro kommer jag också köra gering på lister osv så då vill det till att det håller sig.

Känns som att det får bli en GCM8SJL ändå. Kanske tar den från Toolstop ändå - 500 kr här och 500 kr där och inan man vet ordet av har man sparat ihop till något man verkligen inte behöver ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kolla om tex. Toolab eller Lindarn kan matcha priset. :)
 
Tack Fredrik. Bra idé, skall kolla med båda!
 
FredrikR skrev:
Bosch är snåla på specarna, den blå 8an tar en 95:a på höjden....
Det är i så fall en väsentlig skillnad mot 8S (antar att du syftar på SJL). 8S fixar ca 80 mm om man bara sänker den rakt ner, sen tar motorhuset i. Om man behöver använda slidefunktionen begränsas djupet till strax över 70 mm, sen slår fästet till gejdrarna i ämnet.

Hur brett kan man kapa med 95 på höjden? Jag antar att sliden ställer till det så att det inte köra full bredd. Eller?
 
bygga_bo skrev:
Det är i så fall en väsentlig skillnad mot 8S (antar att du syftar på SJL). 8S fixar ca 80 mm om man bara sänker den rakt ner, sen tar motorhuset i. Om man behöver använda slidefunktionen begränsas djupet till strax över 70 mm, sen slår fästet till gejdrarna i ämnet.

Hur brett kan man kapa med 95 på höjden? Jag antar att sliden ställer till det så att det inte köra full bredd. Eller?
Ja fel av mig, sorry, fick för mig att Bosch angett specen till 70 och att den klarade 95.. men det var 60 (spec) och 70 IRL på GCM8S.
Specen till SJL har inte lusläst. :o
 
Har harvat på med en julasåg och bänk i nått år men i sommras skaffade jag en gcm8sjl. Kan nog säga att det är en av dem bästa maskinerna jag skaffat. Allt går så mycket lättare och blir så mycket bättre med riktiga grejor. Kan inte ge dig något råd om dom andra maskinerna, då jag inte testat någon av dom. Kan bara säga att jag är grymt nöjd med min gcm8. Köpte samtidigt bordet gta 3800 och det gjorde sågen ännu bättre. Har du möjlighet så skaffa ett riktigt bord till sågen också. Lindarn har också kampanj på gcm8 och dom har även paket med gta2500 (4950:-) eller gta3800 (5595:-). Toolab kanske kör samma kampanj?
 
Lite beroende på var du bor så kan du nog använda Bauhaus eller Hornbachs prisgaranti för stt handla en GCM8SJL. Bauhaus hade i alla fall denna såg i sitt proffssortiment och enligt uppgift omfattades detta av prisgarantin också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.