Hej

1. Jag ska lägga en rad med kantsten längsgräskanten som jag kan göra gräsklipparhjulet på, så jag skippen köra med kantklippare.

Jag hade tänkt använda an vanlig 21x14x5 sten. Men jag har hört att de inte kommer att ligga stilla efter några år.

Är det någon som har provat detta? Jag tänkte lägga lite stenmjöl direkt på matjorden med stenen på. Eller ska jag bli tvungen att lägga bärlag under stnmjölet?

2. Jag tänkte anlägga en stengång längs gräsmattan på ett ställe. Jag har lagt upp ordentligt med bärlag och stenmjöl. Jag låter bärlaget och stenmjölet sticka ut ca 5cm från yttersta stenen. Min fråga är om det räcker att göra så, eller måste jag ha en särskilt hög sten i kanten mellan gräset och gången? Eller måste jag hålla på med cement för at fixera yttersta raden stenar?

• Gilla
SusG
  • Laddar…
Båda frågorna handlar ju om vad som krävs för att något ska ligga stilla i längden. Det går inte att svara generellt på, menar jag. Där vi bodde förut var det morän som var hårt packad av byggmaskiner - där krävdes det inte mycket för att något skulle hålla sig någorlunda stilla. Nu har vi en trädgård med djup och fuktig lerjord och här ligger ingenting någonsin riktigt stilla vad man än gör...

I dina två exempel tror jag att jag skulle göra så här om vi förutsätter att jorden är nånting mittemellan:
1. För "gräsklipparkanten" skulle jag tänka att det inte är hela världen om jag måste justera någon enstaka sten då och då. Jag skulle gräva en liten ränna och sätta stenarna i några få cm sättsand, stenmjöl el dyl och se till att de har ök tre-fyra cm över grästorven så att de kan sjunka lite utan att komma under.
2. För gången skulle jag sätta kantstenarna med lite jordfuktad betong (3 delar sand, 1 del cement som sen "brinner" av markens fukt) under och på utsidan.

1. Anlägg kantsättningen med samma underlag som gångstigen. Underst geoduk, och ovanpå detta bärmaterial och överst stenmjöl. Och var särskilt nog i slänter, där stenen annars lätt "kalvar". Det viktiga är att underlaget dränerar bort dagvatten. Är man noga ska man egentligen bottna på (gräva sig ned till) någorlunda fast underlag.

2. Hur kraftfullt man måste säkra kanten av en stensättning beror alltid på hur tungt den kommer att bli belastad. En läggning med tjocka och stora stenar behöver mindre kantförstärkning än med en mosaik av småsten. Farzans tips om jordfuktad betong är alldeles utmärkt. Din egen idé om tvärställd enkel kantsten är också ett gott alternativ.

Sventamyra: Jag lade själv marksten i samma syfte som dig förra året, alltså en kant att köra gräsklipparen på. Jag "grävde" ur ca 10 cm, på med fiberduk, stenmjöl och därefter marksten. Jag la med flit på lite för mycket stenmjöl så att markstenarna kom för högt upp i förhållande till gräset. Därefter knackade jag ner dom med plastklubba till rätt nivå. Detta för att jag inte kom åt att komprimera på något annat sätt. Sen är det väl som Farzan påpekar; att man får justera någon sten lite då och då är ju överlevbart.
Min kantstensrad ligger fortfarande still.

• Gilla
Jocke243 och 1 till
  • Laddar…
Rozeman, du har ingen bild och visa hur det ser ut?

• Gilla
Enestigen
  • Laddar…
Tack för alla svar!

1. Jag har väldigt fast underlag, stenhårt packad lera, som jag nu ska fylla på med jord på för gräset. På en del av tomten blir det uppåt 25cm jord som ska läggas på. Då kommer jag, som ni tipsar, att lägga lite duk, bärlag och stenmjöl under. På de ställen där det "bara" ska på 15 cm jord så kommer jag lägga stenen nästan direkt på leran.

Ok, atrt stenarna kommer att sätta sig lite. Men kommer inte jorden göra det också?

2. Nu har jag lagt alla stenarna på stengången, den kommer inte att belastas särskilt mycket. Men ytterst ligger bara en vanlig 21x14x5 cm sten. Så jag ska nog lägga dit lite jordfuktad betong.

jimmyboy_666: Jag ska ladda upp en bild.

• Gilla
bjanha
  • Laddar…
Bild på min stenkant

• DSC00649.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredde3k och 4 till
  • Laddar…
Rozeman: Är det murstorlek på den stenen eller är det de vanliga "små"?

Om du lägger de på högkant blir det stabilare. Du kan också packa 0-18 på utsidan som du låter gå upp lite och täcker med tunn jord.
Viktigt att foga noga med. Gör stor skillnad.

vill du krångla till det ordentligt så gräv ur 20cm. Lägg duk, makadam och sätt stenen i en kaka med bruk. Då borde det hålla bra om du inte dränerat nyss. Isf sjunker det oavsett. Erik

Nu har det gått nästan 11 år och jag hittade den här tråden från Google. Om du fortfarande finns kvar här sventamyra, hur gick det för dig, fungerade kantstensraden eller behövdes den göras om ganska snart?

Jag funderar på en liknade lösning som du beskriver här. 21x14x5 sten på högkant med markduk och sättsand i botten, men inte desto mer. På utsidan är det gräsmatta och på insidan dekorgrus, så inget avancerat eller så, mest bara för att separera dekorgruset från gräsmattan.

• Gilla
Rackarnsunge och 1 till
  • Laddar…
N N_Barsk skrev:
Nu har det gått nästan 11 år och jag hittade den här tråden från Google. Om du fortfarande finns kvar här sventamyra, hur gick det för dig, fungerade kantstensraden eller behövdes den göras om ganska snart?

Jag funderar på en liknade lösning som du beskriver här. 21x14x5 sten på högkant med markduk och sättsand i botten, men inte desto mer. På utsidan är det gräsmatta och på insidan dekorgrus, så inget avancerat eller så, mest bara för att separera dekorgruset från gräsmattan.
jag ska göra likadant men hade helst lagt stenarna på bredden då jag tycker det blir snyggast.

behöver man mura fast dom mot underlaget eller räcker det att man fogar med lite sättsand mellan dom?
Såhär ser det ut nu, gruset ska såklart gå ända fram mot stenen och ca 3cm upp mot den.

nån som har bra förslag på hur man ska göra detta?

• En rad med röda och beige tegelstenar lagda i längdriktningen som avgränsning mellan gräsmatta och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N N_Barsk skrev:

Seriöst o vänta 11 år på o se om lösningen är
den rätta

• Gilla
Synade4 och 2 till
  • Laddar…
J jimmyboy_666 skrev:
Seriöst o vänta 11 år på o se om lösningen är
den rätta
Som sagt hittade jag den här tråden nyligen, har inte sett den förut och har inte väntat. Men nu när jag hittade den tänkte jag att det skulle vara intressant med en uppföljning.

• Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.