Upp till mitt garage sluttar det en del, sedan är det som en kant upp till garagegolvet (3-4cm). Den är inte helt tvärt utan lutningen är kanske 45 grader (betong, med tillhörande sprickor. Ser lite ut som den här bilden jag hittade på byggahus, men min "ramp" är kortare: https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=92163&d=1378371020 )

Man får hålla lite fart för att komma in smidigt och inte fastna mot kanten, och när garaget är så trångt som det är känns det som ett moment som kräver en del koncentration.

Finns det något man kan göra som inte innebär en massa arbete (skära bort asfalt, bila bort betong, gräva ur, fylla med grus, gjuta betong etc etc etc).

En snabb tanke var att knäcka en rostfri plåt där hjulen går och göra rampen längre, och därmed lättare att köra upp på. Dum idé med tanke på t.ex. fukt, kyla osv, eller?

En annan tanke är nån form av kallasfalt där man bygger upp en mjukare ramp. Men det håller kanske inte i längden?

Jag vet att det ofta lönar sig att göra det ordentligt direkt, men nu har jag annat jag måste prioritera :D

snedsågad tryckt regel

Går kanske att göra 2 lagomt breda ramper där bilens hjul går och sätta fast i asfalten med några långa spikar eller skruvar :)

Ni är inne på tryckimpregnerat båda två eller? Det låter ju relativt smidigt. Kan nog fixa bra passning så det ligger kvar utan att fästa det i marken.

harry73
Kallasfalt låter som ett bra förslag

Ja det va trycket jag tänkte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.