Jag har lyckats få igån solcellsanläggningen som var död när jag köpte en stuga. Och i ett förråd hittade jag en smutsig inverter jag var övertygad inte fungerade. Men det gjorde den. Märkningen är bortnött så jag har ingen aning vilka specs den har. Gissar att den är relativt gammal och kanske inte så effektiv.

Känner ngn igen den? Vilken effekt kan man tro sig kunna belasta denna med?

• En smutsig inverter utan märkning, placerad på en grön stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal, smutsig inverter med otydlig märkning placerad på en grön stol, hittad i ett förråd vid igångsättning av solcellsanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cederbusch cederbusch skrev:
Jag har lyckats få igån solcellsanläggningen som var död när jag köpte en stuga. Och i ett förråd hittade jag en smutsig inverter jag var övertygad inte fungerade. Men det gjorde den. Märkningen är bortnött så jag har ingen aning vilka specs den har. Gissar att den är relativt gammal och kanske inte så effektiv.

Känner ngn igen den? Vilken effekt kan man tro sig kunna belasta denna med?
Har haft en likadan, tror det var 1 Amp på 230V

Jag har ingen aning om vad det är för märke eller kvalitet på din inverter men det är i alla fall en "pure sinus" dvs ren sinusvåg på 230 volts växelspänningen.
De billigare enklare omvandlarna har modifierad sinusvåg vilket kan förstöra känslig elektronikutrustning.
Så jag tycker du ska vara rädd om den då den sannolikt ligger på den bättre skalan av maskiner. Även om det skulle vara en billigare kinamaskin.
Hur många watt den tål kan du prova dig fram till. Det bör finnas skydd i den som bryter om det blir för mycket.
Tänk på att ha nog grova kablar på 12V sidan.

haha5810 haha5810 skrev:
Har haft en likadan, tror det var 1 Amp på 230V
Det sitter en 40 A säkring i den. Låter lite kraftigt väl?

B Bjober skrev:
Jag har ingen aning om vad det är för märke eller kvalitet på din inverter men det är i alla fall en "pure sinus" dvs ren sinusvåg på 230 volts växelspänningen.
De billigare enklare omvandlarna har modifierad sinusvåg vilket kan förstöra känslig elektronikutrustning.
Så jag tycker du ska vara rädd om den då den sannolikt ligger på den bättre skalan av maskiner. Även om det skulle vara en billigare kinamaskin.
Hur många watt den tål kan du prova dig fram till. Det bör finnas skydd i den som bryter om det blir för mycket.
Tänk på att ha nog grova kablar på 12V sidan.
Att det sitter en 40 A säkring i den säger inget om effekt?

Bästa svaret

Baserat på storleken gissar jag att den kan belastas med runt 300W.

Edit.
40 A vid 12 V innebär 480W. Säkringen lär ha lite marginal. Så det är nog rimligt med 300W. Det blir 1,3 A vid 230V.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
40*12=480 W...jag har aldrig konstruerat någon inverter men säg att tankarna går till 250-300 W ut...?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
12V * 40A = 480W
Den drar som mest 480W, men sen är det en massa interna förluster (värme) så max utgående effekt är mindre.
Om den har 65% verkningsgrad så är utgående effekt max 300W.

Tack för alla snabba bra svar! Glasklart.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
kan med stor sannolikhet säga att detta är den du har:
[länk]
Jag är böjd att hålla med. Ser väldigt.mkt ut som den. Folk verkar nöjda med den

Jag ropade hej för snabbt kanske. Kopplade in den i stugan på batterierna och körde kylboxen på den. Mest för att testa. Och det fick fint ett tag. Sen pep den ilsket och en röd lampa lös. Den efter det ville de inte mer. Så nått tok var det väl med den.

cederbusch cederbusch skrev:
Jag ropade hej för snabbt kanske. Kopplade in den i stugan på batterierna och körde kylboxen på den. Mest för att testa. Och det fick fint ett tag. Sen pep den ilsket och en röd lampa lös. Den efter det ville de inte mer. Så nått tok var det väl med den.
Kylboxen drar väl mer än ditt batteri kan ge?

D Dilato skrev:
Kylboxen drar väl mer än ditt batteri kan ge?
Solcellerna gav ca 25 w. Boxen drog ca 45. Batterierna var fulla.

Den visade rött sen även när boxen var bortkopplad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.