7 426 läst ·
63 svar
7k läst
63 svar
Kändisar och spelreklam på tv.
Sida 1 av 5
Hej , man ser flera kändisar vara med i reklam för spelsidor på tv och
man tycker nog detta är en aning dålig stil då så många har problem
med detta beroende och både ekonomi och förhållanden kraschar.
Borde inte Frank Andersson,Tommy Nilsson,Pernilla Wahlgren, Mickey Dee
och andra ha bättre omdömen vad de väljer att göra reklam för eller vad tycker ni andra ??
man tycker nog detta är en aning dålig stil då så många har problem
med detta beroende och både ekonomi och förhållanden kraschar.
Borde inte Frank Andersson,Tommy Nilsson,Pernilla Wahlgren, Mickey Dee
och andra ha bättre omdömen vad de väljer att göra reklam för eller vad tycker ni andra ??
Tror det inom musiken ofta blir att reklam får vara med och betala.galento skrev:
Själv är jag sån hemsk människa så att jag skulle säga att jag förstår dem. Jag skulle inte ha några skrupler direkt med vilken typ av reklam jag var med i. Det skulle vara något som väldigt tydligt skulle göra det svårt att få nya uppdrag. Alltså egentligen av rent egoistiska skäl.
Förvisso har jag inte dessa problem med att tänka på vilka reklam uppdrag jag ska välja
Jag är nog i den sitsen att jag med största sannolikhet inte kommer att tillfrågas....
Håller helt med. Tycker det är upp till var och en vad man spenderar sina pengar på (spel, tobak eller annat). Givetvis kan reklamen begränsas så att den enbart nås ut till intresserad målgrupp (ej barn och unga).O Odjuret skrev:Tror det inom musiken ofta blir att reklam får vara med och betala.
Själv är jag sån hemsk människa så att jag skulle säga att jag förstår dem. Jag skulle inte ha några skrupler direkt med vilken typ av reklam jag var med i. Det skulle vara något som väldigt tydligt skulle göra det svårt att få nya uppdrag. Alltså egentligen av rent egoistiska skäl.
Förvisso har jag inte dessa problem med att tänka på vilka reklam uppdrag jag ska välja
Jag är nog i den sitsen att jag med största sannolikhet inte kommer att tillfrågas....
![]()
Jag tycker det är skrämmande hur otroligt många lättlurade människor det finns. Ja, jag säger lättlurade men jag menar alltså alla dessa människor som (uppenbarligen) spelar och förlorar stora pengar på alla dessa spelsajter. Det måste ju vara många som gör det då reklam är dyrt och det känns som det bara blir fler och fler nätcasinon och spelföretag.
När man ser TV-reklamen så kan man tro att landet är befolkat av primitiva aphjärnor som går att manipulera till vad som helst.
Låna pengar till dyr ränta, spel, spel och mera spel. Och så billig elektronik också såklart.
När man ser TV-reklamen så kan man tro att landet är befolkat av primitiva aphjärnor som går att manipulera till vad som helst.
Låna pengar till dyr ränta, spel, spel och mera spel. Och så billig elektronik också såklart.
Är det bara jag som tycker att man borde förbjuda denna typ av reklam - Inte bara för att den retar gallfeber på mig men den är ju överallt och hela tiden.
Gjorde man inte en ändring och sa att alkoholrelaterad reklam bara får sändas efter 2200? Jag kan tycka att vissa av dessa reklamer med små gulliga figurer och färgglada spel kan påverka de yngre vilket skapar ett intresse, ett intresse som kanske följer med den dagen dom har egna pengar och passerat 18. Upplagt för eventuella problem.
Det är lurendrejeri på många av dessa och när dom väl dyker upp i rutan så brukar jag försöka hinna läsa det finstilta - Värst hittills var någon "sätt in 100 få 500 och massa spinns" med det finstilta att eventuell vinst måste omsattas 45ggr - 45 GÅNGER! Så inte nog med att du måste vinna, du måste vinna 45 gånger med vinsten innan vinsten kan plockas ut.
Själv har jag aldrig fastnat för hjärndöda spel på telefoner likt Candy Crush och lär inte fasta för någon form av mobil- internet casino heller, jag är bara så förbannat less på skiten - Håller mig till mina 4 trisslotter i månaden, där vet jag att jag högst sannolikt inte vinner mer än en ny lott...
Gjorde man inte en ändring och sa att alkoholrelaterad reklam bara får sändas efter 2200? Jag kan tycka att vissa av dessa reklamer med små gulliga figurer och färgglada spel kan påverka de yngre vilket skapar ett intresse, ett intresse som kanske följer med den dagen dom har egna pengar och passerat 18. Upplagt för eventuella problem.
Det är lurendrejeri på många av dessa och när dom väl dyker upp i rutan så brukar jag försöka hinna läsa det finstilta - Värst hittills var någon "sätt in 100 få 500 och massa spinns" med det finstilta att eventuell vinst måste omsattas 45ggr - 45 GÅNGER! Så inte nog med att du måste vinna, du måste vinna 45 gånger med vinsten innan vinsten kan plockas ut.
Själv har jag aldrig fastnat för hjärndöda spel på telefoner likt Candy Crush och lär inte fasta för någon form av mobil- internet casino heller, jag är bara så förbannat less på skiten - Håller mig till mina 4 trisslotter i månaden, där vet jag att jag högst sannolikt inte vinner mer än en ny lott...
Många av dessa spel, t.ex. Candy Crush, är specifikt designade för att stimulera belöningscentrum i hjärnan och frisätta dopamin. De fungerar alltså som amfetamin med flera droger. Det är inte en överdrift att säga att man blir beroende av dem, för det blir man på precis samma sätt som andra droger. Det är ett väldigt obehagligt sätt att använda beteendevetenskap och psykologi.
Reklamerna är mest korkade men de fungerar uppenbarligen för att få in folk.
Reklamerna är mest korkade men de fungerar uppenbarligen för att få in folk.
Försöker nu starta tittandet 10-15 senare och sedan snabbspola förbi reklamen.
Då slipper man dumförklarandet av oss konsumenter, men samtidigt tänker jag som ni andra att finns det verkligen de som går på den här reklamen då det för mig är ofattbart.
Då slipper man dumförklarandet av oss konsumenter, men samtidigt tänker jag som ni andra att finns det verkligen de som går på den här reklamen då det för mig är ofattbart.
Så gör även jag vid 90 procent av mitt TV-tittande. Har dock inte helt den tekniska möjligheten på landet, så där får man diska eller hämta ved när det är reklam...A AndersS skrev:
Klart det gör. Jag gör det emellanåt. Kommer ni ihåg "kattgodisreklamen" för "Dreamies" för något år sedan. En svartvit katt blev helt galen och sprang genom en gipsskiva eller något för att komma åt godiset. Tänkte att det måste jag prova på mina katter och reklamen stämde rätt bra. Sedan dess har vi nog köpt minst 25 påsar så visst kan reklam fungera. Fast visst, syftar du på "spelreklamen" så går den mig spårlöst förbi.A AndersS skrev:
Håller med. Det måste vara något grundläggande fel i samhället om gravt korkade personer har en sådan köpkraft att de kan vara måltavla för så mycket reklam.V vectrex skrev:Jag tycker det är skrämmande hur otroligt många lättlurade människor det finns. Ja, jag säger lättlurade men jag menar alltså alla dessa människor som (uppenbarligen) spelar och förlorar stora pengar på alla dessa spelsajter. Det måste ju vara många som gör det då reklam är dyrt och det känns som det bara blir fler och fler nätcasinon och spelföretag.
När man ser TV-reklamen så kan man tro att landet är befolkat av primitiva aphjärnor som går att manipulera till vad som helst.
Låna pengar till dyr ränta, spel, spel och mera spel. Och så billig elektronik också såklart.
Kollar själv just nu på en del ViaPlay och det känns som om 90% av reklamen är för nätcasinon.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De flesta nätspelsföretag finns väl på Malta, pga toleranta regler där.harry73 skrev:
Varför sätter inte EU stopp för detta?
Eller varför blockerar inte Sverige helt enkelt internet-trafiken till/från Malta?
