F
Var på taket idag och rensade mossa. Såg att vårt uterumstak nog inte är tätt. Kanske alltid varit så.

Takskiva med spricka, visas från sidan. En röd markeringsram kring en del där taket sticker ut och listen är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från sidan så ser man att aluminiumprofilen
liksom sticker ut lite där det nu är en spricka.

Går det kanske att banka in den igen? Den där listen, hur är den fastsatt utan skruvar? Är den bara att dra loss och sätta tillbaka igen tro? Aluminium profilerna är väl förhoppningsvis skruvade i reglerna så kanske inte går att banka? Hela reglen som är sne?

Ytterligare en fråga. Skulle det vara vettigt att be en.plåtslagare att tillverka någon slags vindskiveplåt här? Hur blir den tät mot taket så det inte rinner in vatten bakom plåten? Den kunde ju täckt där jag har sprickan också tänker jag.
Bild på uterumstak med spricka och listen på sidan. Takskivan ser ut att sticka ut, vilket kan indikera problem med tätning och behov av åtgärd.
Skapa konto

Redigerat:
F
Rinner där bakom så inte hela världen men inte optimalt.

• Takutsprång på rött hus med avrinning, blå himmel och träd utan löv i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Takutsprång med plasttak och träpanel, blå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
F
NNågon som vet? Tror bara aluminiumprofilen kan skurvas av och flyttas in några millimeter? 🤔

F
Bump.

Är springan bara någon millimeter borde du kunna lägga på en sträng mjukfog, se bara till att välja en som tål solljus.

F
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Hmm det har jag inte ens tänkt på, borde ju vara enklast. 😆 Kan denna funka? [länk]
Ja, säkert.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
zarkov zarkov skrev:
Ja, säkert.
Får prova. Var också uppe nu och tittade lite. Tyckte springan knappt gick att se längre. Dessutom så verkar det gå att pilla ut listen under med ett plastkort så ska göra det en svalare dag.
Spricka i taklist markerad med blå pil, nära röd vägg och träpanel.
Skapa konto

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
F
Vettitusan ändå. Hela profilen skulle nog in lite för mer överlapp.

De där plastlisterna, är de bara att bända upp? Ser ingen annan infästning. Hela reglen är ju lös också. Kanske en träbit mellan bjälken och väggen kunde få in den?

• Takfot med vit plastlist delvis lossad och belagd med smuts och alger, diskuteras om list kan bändas upp utan synlig infästning.
    Skapa konto
  • Träbit intill plasttak med synlig lös regel och plastlister på en byggarbetsplats.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Idea
  • Laddar…
F
Redigerat:
F
F Fideliox skrev:
Vettitusan ändå. Hela profilen skulle nog in lite för mer överlapp.

De där plastlisterna, är de bara att bända upp? Ser ingen annan infästning. Hela reglen är ju lös också. Kanske en träbit mellan bjälken och väggen kunde få in den?
Dom där plastlisterna ser ut som att de är på skjutna framifrån. Betyder att jag behöver demontera hängränna och allting för att dra ut den. Nej det får bli utefog istället.

Säkert så att regeln böjt sig lite då den inte har nån mer infästning än i ändarna å därför klipar det nu.
En utomhus fog funkar säkert men det är inte rätt.

Jag hade satt dit en träbit (5mm förkort) så som du tänkte å tvingat in regeln.

Inte säkert du behöver lossa profilen alls.
Dom brukar dock bara vara att bända upp. Se monteringsanvisning på andra plasttak så fattar man hur d fungerar.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
T Tjrex skrev:
Säkert så att regeln böjt sig lite då den inte har nån mer infästning än i ändarna å därför klipar det nu.
En utomhus fog funkar säkert men det är inte rätt.

Jag hade satt dit en träbit (5mm förkort) så som du tänkte å tvingat in regeln.

Inte säkert du behöver lossa profilen alls.
Dom brukar dock bara vara att bända upp. Se monteringsanvisning på andra plasttak så fattar man hur d fungerar.
Uterummet är lite av ett fuskbygge från början dessvärre och det har sjunkit en del så säkert en del av problemet.

Såhär ser det ut på andra sidan, den takfoten är klädd. Skruvat av en bräda så jag kunde fotografera insidan.
Takfot av uterum sedd från undersidan med demonterad bräda, visar insidan och uppvisar tidigare klädd yta. Mulen himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Trästomme och takfot i ett uterum, visar konstruktion och potentialt fuktproblem.
Skapa konto

Klädd takfot med vit panel över röd träfasad och träbjälkar, del av sjunkande uterum.
Skapa konto

Takfot och panel utifrån ett uterum, delvis klädd och med synliga trädetaljer.
Skapa konto

Brädbitar mot panelen och sedan liggande mot bjälken. Gissar att det kanske var enklare att få rätt mått för takfotsbrädorna.

Jag hade tänkt klä in den andra takfoten också men då upptäckte jag läckan och den bör man givetvis inte bygga in.

Är lite inne på att sätta liknande klossar och foga och avvakta och se om det läcker innan jag ev klär in det.

Jag har också tänkt be en.plåtslagare att komma och se om det går att sätta någon form av vindskiveplåtar då bjälkarna ruttnar på utsidan. Vet inte om de kunde täckt skarven också kanske.

Närbild av vitmålad takfot med metallbeklädnad ovanpå; tecken på slitage och fukt, omgivet av träd och himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
F
Satt lite klossar nu och det blev bättre men inte 100% tätt så foga med något tätningsmedel är nog bra ändå. Har nog sökt och frågat AI lite för mycket, det finns ju tusentals olika sorter. 😂 Jag tror kanalplast brukar vara polykarbonat? Då rekommenderas detta silikon t ex.men 380kr i frakt. Kollar jag willabgardens monteringsanvisningar står det
Text med instruktioner om att undvika värmebryggor och rekommendationer för tätning och takbelastning vid montering av kanalplast.
Skapa konto

Och det är en bild på en fogspruta med MS Polymer.

Sikasil C
https://swe.sika.com/sv/loesningar-inom-bygg/fog/silikonfog/sikasil-c.html
Kanske är lämpligt då, neutralt härdande och finns ju lite varstans.

Redigerat:
F
F Fideliox skrev:
Satt lite klossar nu och det blev bättre men inte 100% tätt så foga med något tätningsmedel är nog bra ändå. Har nog sökt och frågat AI lite för mycket, det finns ju tusentals olika sorter. 😂 Jag tror kanalplast brukar vara polykarbonat? Då rekommenderas detta silikon t ex.men 380kr i frakt. Kollar jag willabgardens monteringsanvisningar står det
[bild]
Och det är en bild på en fogspruta med MS Polymer.

Sikasil C
[länk]
Kanske är lämpligt då, neutralt härdande och finns ju lite varstans.
Text på skärm som beskriver begränsningar för användning av Sikasil C, inklusive att det inte bör användas på EPDM-gummi eller porösa underlag.
Skapa konto

Dock står det att den inte sks användas på EPDM gummi. Osäker på vad den svarta tätningslisten jag har är gjord av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.