24 987 läst ·
251 svar
25k läst
251 svar
Kan vi rädda klotet med sopsortering?
Eftersom olika typer av plast har olika egenskaper kan de inte återvinnas tillsammans. Återvinning av plast från hushållen har bara en fördel: Jag slipper fylla mitt sopkärl med plast och kan välja ett mindre och billigare kärl.
Det finns sorteringsmaskiner som optiskt kan skilja på olika plastyper och separera dom.
Men mycket plast används som lågvärdig plastblandning för att framställa parkbänkar, pollare och andra liknande produkter
Men mycket plast används som lågvärdig plastblandning för att framställa parkbänkar, pollare och andra liknande produkter
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lätt sagt, men i min kommun är den möjligheten stängd nu.E Enplanaren skrev:
Nu gäller två jättelika behållare med fyra fack var. Och att kompostera själv och få lägre avgift är inte längre ett alternativ.
Förpackningsåtervinningens avlämningsställen går väl snart hädan.
Så här ser det ut:
Och inuti behållarna:

Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Och hur ska dom ta hem dessa åtta fraktionerna? Jag är rädd för att man inför detta bara för att skönja siffrorna. För många år sedan undrade jag vad det var för vits med att skilja mellan hårdplast och mjukplast. Ingen kunde svara mig och nu finns skillnaden inte längre. Var bara bluff.
Att skilja plastavfall i olika återvinningasbara fraktioner är extremt kostsamt. Enkelt kan man skilja på polyolefinflödet och PVC-flödet mha vattenflytseparation men det hjälpa föga. I Sverige går allt till förbränning eftersom det är mest lönsamt.
Till råga av allt importerar Sverige hundratusentals ton avfall varje år av tveksam kvalite för förbränning i våra sopförbränningsverk. Man kan tjäna grova pengar med det. Allt detta går att läsa i offentliga register. Vi gör oss till Europas avfallstipp.
Att skilja plastavfall i olika återvinningasbara fraktioner är extremt kostsamt. Enkelt kan man skilja på polyolefinflödet och PVC-flödet mha vattenflytseparation men det hjälpa föga. I Sverige går allt till förbränning eftersom det är mest lönsamt.
Till råga av allt importerar Sverige hundratusentals ton avfall varje år av tveksam kvalite för förbränning i våra sopförbränningsverk. Man kan tjäna grova pengar med det. Allt detta går att läsa i offentliga register. Vi gör oss till Europas avfallstipp.
i Södertälje har man väl haft dessa 8 fack/2 tunnor i ~10år. Husägarna fick hem broschyrer med 2 olika val (stor och liten) det framgick inte att det fanns flera alternativ som tex. att fortsätta som förut. Så bara de som inte gjorde ett aktivt val i de skedet har kvar de gamla sopkärlet.T Thomas_Blekinge skrev:Och hur ska dom ta hem dessa åtta fraktionerna? Jag är rädd för att man inför detta bara för att skönja siffrorna. För många år sedan undrade jag vad det var för vits med att skilja mellan hårdplast och mjukplast. Ingen kunde svara mig och nu finns skillnaden inte längre. Var bara bluff.
Jag betalar för sophämtning/sortering, upp till kommunägda Telge Energi att lösa det. Jag står inte och sköljer sopor för att förvara inne tills mängden är tillräcklig för att bära ut alt. stå ute vid tunnorna och sortera...
Tekniken att sortera på tippen har funnits läänge.
Inte vackert med alla sopkärl överallt och när detta inleddes fördubblades och vart större...
Man har s.k. fyrfacksbilar som tömmer kärlen. Man kan alltså tömma fyra fraktioner varje gång.T Thomas_Blekinge skrev:Och hur ska dom ta hem dessa åtta fraktionerna? Jag är rädd för att man inför detta bara för att skönja siffrorna. För många år sedan undrade jag vad det var för vits med att skilja mellan hårdplast och mjukplast. Ingen kunde svara mig och nu finns skillnaden inte längre. Var bara bluff.
Det är skillnad på vad som är mest lönsamt ekonomiskt och vad som ger bäst miljönytta. Att man importerar avfall beror till största delen på att de länder där avfallet kommer ifrån saknar egen förmåga att förbränna avfallet och/eller att de inte har nytta av den värme som uppstår. I ett kallt land som Sverige med välutbyggd fjärrvärme så fungerar det bättre med avfallsförbränning. Alternativet för dessa länder är annars att deponera sitt avfall, alltså lägga det på hög.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Nej, det var ingen bluff. På den tiden hade man inte tekniken för att skilja på hård- och mjukplast och återvinna mjukplasten till något men däremot kunde man återvinna hårdplasten. Numera kan man skilja på olika sorters plast och återvinna även mjukplast.T Thomas_Blekinge skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:
https://ftiab.se/180.html
https://www.stenarecycling.se/hallbar-atervinning/materialatervinning/plast/
Man använder ljus och strålningsvåglängd vilket gör att man inte kan återvinna svart plast eftersom man bara får fram att den är svart och inte vad för sorts plast det består av. Därför kommer vi att se allt mindre av t.ex. kött i svarta tråg i mataffärerna.T Thomas_Blekinge skrev:
https://www.nyteknik.se/miljo/sortering-av-svarta-plastforpackningar-ar-forgaves-6933180
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Ja, så lät det även när man skulle bygga en avfallsförbränning här i Karlskrona. Och så sa dom att de skulle slippa köra allt lokalt avfall till närmaste anläggning i Västervik. Det dom inte sa så högt var att de skulle krävas mångdubbelt fler lastbilstransporter för att mata den planerade anläggningen här. Så miljömässigt var det totalt hål-i-huvud.
Men visst ligger det sköna pengar i att importera massvis med sopor, ta betalt för omhändertagande och sedan sälja fjärrvärme. Och det är inte bara tomma ketchupflaskor som bränns utan även en hel del industriavfall.
Men visst ligger det sköna pengar i att importera massvis med sopor, ta betalt för omhändertagande och sedan sälja fjärrvärme. Och det är inte bara tomma ketchupflaskor som bränns utan även en hel del industriavfall.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Senast jag läste om detta gick all plast som vi sorterat ut till Slite på Gotland, och användes vid tillverkning av cement från kalksten. Typ 50 000 ton om året.T Thomas_Blekinge skrev:
Snacka om transporter över hela landet med bil och båt
https://www.helagotland.se/samhalle/atervunnen-plast-har-eldats-upp-pa-cementa-13916015.aspx
Tyvärr verkar det inte bättre än att det är just bluff och förbannad lögn.BirgitS skrev:
Läs t.ex. Återvinningsindustriernas rapport:
http://www.recycling.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=06520fa9-d663-42bf-b5b1-a40eb6836d78&OwnerType=0&PropertyName=Files&FileName=Ett+värdebeständigt+svenskt+materialsystem.pdf&Attachment=True
Citat:
"I diskussionen om plast framförs ofta att
Sverige materialåtervinner 45 % av all plast,
och att vi därför överskrider det uppsatta målet
på 30 %. Detta leder dock diskussionen vilse.
Talen hänvisar endast till förpackningsplast
och målen som är uppsatta för förpackningar
genom producentansvar, och betyder att 45
% av förpackningsplasten samlas in för att
materialåtervinnas. Motsvarande tal för an-
dra kategorier är betydligt lägre (Figur 14).
Av den plast som samlas in går sedan upp
till 40–60 % till förbränning.
..."
FTI:s siffror avser alltså hur mycket man samlat in och skickat vidare till nästa steg i kedjan med avsikten att det skall materialåtervinnas. Men det faktiska utfallet i detta steg är inte inräknat i siffrorna.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Tycker det låter som en massa dåliga ursäkter nu för att slippa källsortera. 
Så svårt och jobbigt är det inte att skölja upp en förpackning (dessutom behöver du inte skölja upp om du inte vill).
Själva är vi väldigt glada att vi har fyrfackstunnor, även om det får vår del gärna får tömmas tvärt om (tunna två varannan vecka, tunna ett var fjärde) för vi idag har smockfullt i tunna två efter 3v och det ligger 1-2 påsar i tunna ett varannan vecka.
Så svårt och jobbigt är det inte att skölja upp en förpackning (dessutom behöver du inte skölja upp om du inte vill).
Själva är vi väldigt glada att vi har fyrfackstunnor, även om det får vår del gärna får tömmas tvärt om (tunna två varannan vecka, tunna ett var fjärde) för vi idag har smockfullt i tunna två efter 3v och det ligger 1-2 påsar i tunna ett varannan vecka.