Vi håller som bäst på att renovera ett vardagsrum som senast var tapetserat mitten på 80-talet. Det vi har att jobba med är en strukturtapet som sitter rätt hårt. I skarvarna går det att "dela" tapeten till viss del men sen när man fått bort det lösa med spackel sitter strukturen stenhårt. Under verkar det sitta något lager tapet och längst in är det spånskiva.

Kan vi ta bort allt löst och sen tapesera över med typ EasyCover eller är det FÖR mycket struktur för att den ska täcka och fästa? Hur tänker man isf när det gäller spackling? Tanken är att vi sedan ska måla med bruten vit färg, ev med någon fondvägg.

Vi har funderat på renoveringsgips också men maken vill absolut använda Återställaren om det går, han anser att det blir mindre jobb (renovering inför försäljning) och tar mindre tid. Till saken hör att huset är från sekelskiftet med timmerstomme och med andra ord inte en rak vägg någonstans. Köket var ett helvete att renovera, allt fick riktas...

• DSC00759.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena!

Bedömningar av underlag görs lättast och bäst på plats.
Så det väldigt är svårt att avgöra trots en bra bild.

Det kanske går att sätta en 'återställare' direkt. Kanske..
Men jag skulle nog försöka blöta upp och riva ner så mycket som möjligt av strukturen.
Helst all stuktur nu när ni börjat.
Prova med varmt vatten alt. ångmaskin. och en spackelspade.

Sen skulle jag om ni har lite krokiga väggar köra med en produkt som heter
Problemlösaren.. det är Fiona som tillverkar den har jag för mig.
Den är lite smidigare än både Eco Problemlösare och Duro Easy-Cover.
Den är inte lika styv och inte lika svårjobbad som ovan nämnda.

Jag misstänker dock att den är sämre än dom andra.
Men om ni river det mesta så saknar det betydelse.
Lite mindre ojämnheter klarar alla tre utan problem.
Och under dessa förutsättningar (krokiga väggar) så är problemlösaren lättast att 'få till det' med.
Och fördelen med dessa produkter är ju inte bara att man inte behöver vara en kung på att spackla..
Man slipper allt slipdamm också.

Lycka till!

/Fredrik

Tror det är likadan tapet som vi hade :)
Nåja, jag använde en bredspackel och skrapade med för att få bort "strukturen" i tapeten. Då satt bara den tunna pappen kvar på väggen. Prova med det för det gick galant.
Sedan på med EasyCover....använd våtrumslim....och rejält....så fäster det nog fint.

Häpp, varmt vatten och tapetkniv och vi kunde dra av hela våder :D. Det satt en gammal medaljongtapet under och den sitter som berget.

Det tog mindre än två timmar att dra loss tapeten i hela rummet. Tackar för tipsen!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.