harry73
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Enklast är ju att sätta upp ett ekvationssystem och exempelvis kalla formerna X, Y och Z...
Nej, svårt är det inte, men ändå inget för en sjätteklassare.
Sitter och funderar när jag lärde mig det, men det var nog när jag var äldre (gymnasium?)

B b8q skrev:
Om du jämför första och tredje rutan så inser du att en cirkel är ”värd” 0,1 mer än en triangel. Om du applicerar den insikten på fjärde rutan så inser du att två cirklar då är värt 0,2 mer än två trianglar, och att summan därför måste vara 0,2 mer än i den tredje figuren. Till exempel.
Felet man som vuxen gör är att övertolka uppgiften. Det går alltså inte ut på att lösa ekvationssystemet. Hade uppgiften sett ut så att det först var den tredje rutan, sedan den första, och sist själva frågan (och den andra rutan hade inte varit med alls) så hade man sett lösningen snabbare.

Är det detta som är humorn, att man som vuxen inte är van att lösa uppgifter ur dagens matteböcker för mellanstadiet?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Felet man som vuxen gör är att övertolka uppgiften. Det går alltså inte ut på att lösa ekvationssystemet. Hade uppgiften sett ut så att det först var den tredje rutan, sedan den första, och sist själva frågan (och den andra rutan hade inte varit med alls) så hade man sett lösningen snabbare.

Är det detta som är humorn, att man som vuxen inte är van att lösa uppgifter ur dagens matteböcker för mellanstadiet?
Jag tycker det är bra att man tränas i att det finns MER information än man behöver, och gärna även helt irrelevant information, för så är det ju ofta i verkligheten. Men många tar nog för givet att man måste använda all information man har tillgång till i en matteuppgift.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Och det är av vikt att symbolerna inte är rätt/lika ordnade ruta för ruta. Det bidrar också till hjärngympan.

Eller så är placeringen av symbolerna viktig, och resultatet 9,25 för sista rutan baserat på enbart antalet symboler är felaktig?

S Strontus skrev:
Eller så är placeringen av symbolerna viktig, och resultatet 9,25 för sista rutan baserat på enbart antalet symboler är felaktig?
...Eller så är det ett bråkstreck utritat i fjärde rutan, så man ska svara t.ex. 37/4...:geek:

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.