Om du jämför första och tredje rutan så inser du att en cirkel är ”värd” 0,1 mer än en triangel. Om du applicerar den insikten på fjärde rutan så inser du att två cirklar då är värt 0,2 mer än två trianglar, och att summan därför måste vara 0,2 mer än i den tredje figuren. Till exempel.N Niq skrev:
Mina barn får regelbundet liknande uppgifter i skolan och har fått från 1 klass. Vi (mest min fru och barn) brukar lyckas lösa dom men den här var den svåraste vi fått än så länge. Som vi inte lyckades lösa.B b8q skrev:
Lite ot men ändå lite humor att jag inte klarar av sjätte klassens matematik
Jag tycker inte alls detta är sjätteplats matte.
Stor respekt för ditt barn om han klarar av det.
Jag tycker att frågan passar 8de klass eller högre. Kanske gymnasienivå om man ska lösa den ordentligt (typ värdet på alla former)
Stor respekt för ditt barn om han klarar av det.
Jag tycker att frågan passar 8de klass eller högre. Kanske gymnasienivå om man ska lösa den ordentligt (typ värdet på alla former)
Enklast är ju att sätta upp ett ekvationssystem och exempelvis kalla formerna X, Y och Z...
X+Y+Z=9,15
2X+3Y+3Z=24,3
2X+Z=9,05
Lös på valfritt sätt... Om man däremot glömt matten så får man börja tänka och fundera.
X+Y+Z=9,15
2X+3Y+3Z=24,3
2X+Z=9,05
Lös på valfritt sätt... Om man däremot glömt matten så får man börja tänka och fundera.
