Är nyinflyttad och har för första gången i mitt liv golvvärme. Kunskapsnivån är alltså NOLL. Ber alla insatta om ursäkt, men jag kommer med all sannolikhet att ha superdumma frågor i ert tycke. Men man måste ju börja någonstans . Har laddat ner Quick guide och fullständig manual och något mer. Men det är liksom inte skrivet på riktigt min nivå, jag behöver typ "Golvvärme för Dummies". Någon som är duktig på att dumma ner förklaringar?

Vad har du för värmekälla?

Värmekälla?

Det är väl golvvärme antar jag . Eller menar du till hela fastigheten, det är en bostadsrätt nämligen?

Hela huset har väl fjärrvärme utgår jag ifrån

useless useless skrev:
Vad har du för värmekälla?
Borde ha svarat här antar jag. Men fjärrvärme om din fråga gällde hela huset.

Ok. Vad är det du vill veta? CQ8 är bara själva rumsregulatorn. Någonstans i lägenheten sitter det en golvvärmefördelare som fördelar vattnet till respektive rum (brukar vara en slinga till varje.
Har du några bilder på den?

I garderob i hallen sitter alla rör och den "stora grejen" som ska kommunicera med de små reglagen i de individuella rummen. Jag utgår ifrån att allt funkar som det ska och vill väl i första hand programmera in temperaturinställningar som är efter min smak. Jag gillar att ha det svalare än genomsnittet och speciellt vill jag ha det svalt om natten i sovrummet.

useless useless skrev:
Ok. Vad är det du vill veta? CQ8 är bara själva rumsregulatorn. Någonstans i lägenheten sitter det en golvvärmefördelare som fördelar vattnet till respektive rum (brukar vara en slinga till varje.

Vill alltså ha det varmast i badrum, svalast i sovrum och lite mitt emellan i kök/vardagsrumm. Varmare i hallen än kök/vardagsrum också.

Dessutom vill jag ha lite varmare på morgonen än under resten av dagen och svalast på natten

useless useless skrev:
Ska gå och fota i garderoben

useless useless skrev:

• Värmesystem med kopparledningar, avstängningsventiler, manometer och fördelningsblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
I kapitlet 'Tidsprofiler i manualen står det hur man ställer in nattsänkning av enskilda rum.
[länk]

För att permanent få lite svalare eller varmare i ett rum så är det väl bara att vrida lite på rumstermostaten?
Har laddat ner och skrivit ut länken sedan tidigare. Men som sagt jag har inte lyckats genomföra något då "beskrivningarna" är väldigt svårförståeliga i mitt tycke. Har inte ens kunnat genomföra deras "Quick guide" som jag utgår ifrån är avsedd att förenkla

Ja, den verkar inte vara ett under av användarvänlighet. Men det verkar inte allt för komplicerat om man håller sig till nån av de 5 fasta profilerna. Profil 5 kanske är bra om du vill ha lite varmare på morgonen (och en stund på kvälen)?

Saker jag skulle vilja få förklarade till att börja med:

Kanal?
Varför adressera en termostat till mer än en kanal?
Ställdon?

• Svensk text om funktioner för LK Mottagarenhet Cq 8 med information om kanaler och anslutning av rumstermostater och ställdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.