Fråga som i rubriken.

Kommer halvöppen innebära halvt flöde? Mellan tummen och pekfingret alltså.. :cool:

Ja, du kan strypa flödet med en kulventil, men den är inte avsedd för det.
Du kommer få onödigt stora förluster/virvlar och det kan dessutom leda till oljud beroende på flödets storlek.

Flödet i förhållande till ventilhandtagets läge blir förmodligen inte linjärt, du får testa dig fram till det flöde som du vill uppnå.

Jag har ett avstick från bergvärmepannan till garaget där jag har två konvektorelement. Golvvärme i resten av huset. Trots att fläktarna på elementen är nedställda max så har jag onödigt varmt i garaget. Skulle därför behöva strypa den slingan lite så att större del av flödet leds till golvvärmestället.

Jag förstår att strykningen kanske skulle ge turbulens, samtidigt så kan ju flödet ta en annan väg istället så det borde inte vara något stort problem. Men OM jag får virvlar, varför skulle det innebära förluster?

StryPningen, stupid autokorrect!

går det inte stänga av fläkten på konvektorelementen'?

Det går utmärkt att strypa m kulventil i värmesystemet. Där är det så pass lågt tryck resp tryckförluster att det inte blir något obehag.
Men 50% behöver inte betyda att flödet blir 50%. Det beror på övriga systemet. Prova dig fram...

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Har du ingen strypning på returen på elementen?

Thestrut; Jo, det går att stänga av fläkten men då försvinner ju vitsen med konvektorelement och eftersom det är ett lågtempsystem så tror jag att det blir kallt då ist.

Largab, då tänker vi samma, det är bra. :)

Rastlos;Inte i kalländan på kulverten där den kommer upp ur golvet och går in i bergvärmepannan om det är så du menar. Eller ska jag kunna strypa i kalländan på själva elementen menar du?

Har du ingen termostat på konvektorerna?

Precis, kalländan på elementen. Eller som ovanstående, termostat??

Termostaten på konvektorerna är väl som jag förstår regleringen av fläkthastigheten. Och den har jag ju satt till noll. Trots detta har jag 14 grader i garaget. Så nu tänkte jag sänka flödet i slingan istället (och helst skulle jag också vilja kunna sätta på fläkten eftersom den också ger lite vent.

Rebeckaf skrev:
Termostaten på konvektorerna är väl som jag förstår regleringen av fläkthastigheten. Och den har jag ju satt till noll. Trots detta har jag 14 grader i garaget. Så nu tänkte jag sänka flödet i slingan istället (och helst skulle jag också vilja kunna sätta på fläkten eftersom den också ger lite vent.
De flesta konvektorer har möjlighet till komplettering med termostatstyrning om det inte finns inbyggt. Man monterar då in en motorventil som stryper flödet när termostaten är nöjd. Alternativt kan man montera en vanlig radiatortermostat som reglerar flödet.

Vilket märke och modell har du på konvektorerna?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.