Hej, ska tilläggsisolera 90 mm utvändigt och behöver därför regla upp med 45 x 90. Har läst att en skruv behöver fästa med halva sin längd och en spik med två tredjedelar. Det bli ena riktiga bautadoningar det. Är det så man gör för att sala på med 90 mm eller finns det andra lösningar?

H Henrik W1 skrev:
Hej, ska tilläggsisolera 90 mm utvändigt och behöver därför regla upp med 45 x 90. Har läst att en skruv behöver fästa med halva sin längd och en spik med två tredjedelar. Det bli ena riktiga bautadoningar det. Är det så man gör för att sala på med 90 mm eller finns det andra lösningar?
Att sala på 45X95 direkt är inte riktigt bara, ska du ha stående eller liggande panel. Stående så blir det en 45X45 stående med C/C 600, di med isolering 45 mm, sen 45X45 liggande C/C 600 , dit med isolering och vindstopp och panellen på det. Är det liggande så blir det liksom tvärt om med reglarna. Det gäller att få så få köldbryggor som möjligt. Nertill så sätts en bräda där vindskyddet går in mot den gamla panelen eller annat. Upptill viks vindskyddet in på vinden ca 40 cm om det går, då kan det inte blåsa in i isoleringen på vinden. Vindskydd finns i rulle på 2,5 meters bredd och räcker inte det in på vinden så går det att skarva på en bit med ca 30 cm överlapp. Använd inte vindpapp ( svart ) den går lätt i revor, ska vara duk.

EDIT Tänk på så att det inte blir glipor om husets panel är nära mark, då får du sätta dit en form av musstopp. det går med att få dit ett kopparnät netill som fästes så inte det blir glipor, det räcker med 10 mm för att möss ska ta sig in under panelen.

Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ah, låter ju logiskt. Skit att jag redan köpt isolering och reglar. Ja ja, kan ju användas när gäststugan ska göras iordning, Tack för uttömmande svar.

H Henrik W1 skrev:
Ah, låter ju logiskt. Skit att jag redan köpt isolering och reglar. Ja ja, kan ju användas när gäststugan ska göras iordning, Tack för uttömmande svar.
Har du användning av 95 orna, så går det att dela isoleringen på mitten till ca 45 mm tjock, ävensom att klyva 95 orna på mitten. Inte så där noga med exakt 45. dom blir kanske 47,5 mm, minus klingans mått.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du användning av 95 orna, så går det att dela isoleringen på mitten till ca 45 mm tjock, ävensom att klyva 95 orna på mitten. Inte så där noga med exakt 45. dom blir kanske 47,5 mm, minus klingans mått.
Jag kommer behöva både reglarna och isoleringen till kommande projekt så jag stuvar undan dem tillsvidare och åker till brädgårn och köper nytt ;-) Tack igen.

Har du kollat på västkustskiva/fasadskiva?

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Jag hade gått på varianten med 95 reglar. Förborra ett hål på ca20 mm ca 40mm djupt, sen skruva med 100 långa skruv där i.

R RiKr skrev:
Jag hade gått på varianten med 95 reglar. Förborra ett hål på ca20 mm ca 40mm djupt, sen skruva med 100 långa skruv där i.
Men då får man köldbrygga. Västkust skiva som föreslogs är en väldigt bra lösning.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.