Hej! Undrar vad det är för balk i taket i ena rummet och om den går att ta bort? Se planritning och bild. På originalritningen syns det något men vet ej vad det betyder. Är det en bärande konstruktion? Det är endast min lägenhet som har denna balk, lgh ovanför och nedanför har den inte. Lampan sitter mitt i rummet men det finns ingen takrosett då balken gör att den inte får plats.
Sedan undrar jag också, ni ser det har funnits 3 kakelugnar som är borta, går det att endast montera dit utan att installera och behöver jag isåfall styrelsens godkännande? Önskar endast kakelugn för ögats skull. Tror ni fundamentet fortfarande är bra?
Tack!
Sedan undrar jag också, ni ser det har funnits 3 kakelugnar som är borta, går det att endast montera dit utan att installera och behöver jag isåfall styrelsens godkännande? Önskar endast kakelugn för ögats skull. Tror ni fundamentet fortfarande är bra?
Tack!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 220 inlägg
Det är svårt att avgöra, men man har sällan kvar en sådan balk om den inte har en bärande funktion-A Alexandra Lindgren1 skrev:Hej! Undrar vad det är för balk i taket i ena rummet och om den går att ta bort? Se planritning och bild. På originalritningen syns det något men vet ej vad det betyder. Är det en bärande konstruktion? Det är endast min lägenhet som har denna balk, lgh ovanför och nedanför har den inte. Lampan sitter mitt i rummet men det finns ingen takrosett då balken gör att den inte får plats.
Tack!
Om du endast vill ha en "fusk" kakelugn som inte är inkopplad så borde du bara kunna sätta in en sådan. Dom väger ju litegrann, men eftersom det bara är ytan så kanske man kan sätta ngt lättare undertill så behöver man inte kolla om golv osv behöver stärkas.
Om man bara bygger upp en kakelugn utan all fyllning som ska hålla värmen så väger de ju inte så mycket. Men sannolikt finns fundamenten för dem kvar, hur ser golven ut där de har stått? Viktigt att man klargör för en eventuell köpare i framtiden att de bara är "värmeljushållare".
Klicka här för att svara