Hej,
Har precis satt igång och göra en MFT torsionbox i valchromat. Då jag f.n prövar att inte ha en bordssåg i verkstan så är det sänksåg med parparallellanhåll som gäller för att göra stripsen och det blir "ok" men tyvärr så multiplicerar ju felen för varje gång. Jag har gjort de lite överlånga så min fundering är om det är en bra ide limma ihop de i ändarna och kanske en dutt i mitten och sen köra alla samtidigt i rikt och planhyveln för att få det "perfekt"? Jag en hammer a3-41 med spiralkutter.
Har precis satt igång och göra en MFT torsionbox i valchromat. Då jag f.n prövar att inte ha en bordssåg i verkstan så är det sänksåg med parparallellanhåll som gäller för att göra stripsen och det blir "ok" men tyvärr så multiplicerar ju felen för varje gång. Jag har gjort de lite överlånga så min fundering är om det är en bra ide limma ihop de i ändarna och kanske en dutt i mitten och sen köra alla samtidigt i rikt och planhyveln för att få det "perfekt"? Jag en hammer a3-41 med spiralkutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
1. Du verkar insett att du behöver en bordssåg.
2. Hyveln blir slö. Varför ska du limma ihop dem? Funkar att hyvla flera i bredd samtidigt.
3. Är det inte lättare att såga rakt med linjalen?
4. Du kan göra en med rätt mått och sen använda den att fräsa resten med kopierfräs med kullager.
2. Hyveln blir slö. Varför ska du limma ihop dem? Funkar att hyvla flera i bredd samtidigt.
3. Är det inte lättare att såga rakt med linjalen?
4. Du kan göra en med rätt mått och sen använda den att fräsa resten med kopierfräs med kullager.
anledningen till att jag inte har en bordsåg är inte att den är inte användbar...S sinuslinus skrev:
Absolut, det är ett skäl emot, men alla verktyg blir ju slöa av att hålla på med komposimaterial. De där spiralkuttrarna kommer att överleva mig även om jag hyvlar valchromat en gång tror jag. Tanken med att limma ihop de var att det skulle bli bredare så att de skulle stå stabilare när man matar de i planhyveln.S sinuslinus skrev:
Jo såga rakt, absolut men nu var ju målet att att få alla strips jämbreda över hela längden. Men du kanske har rätt, mäta in nogrant med linjalen kanske hade varit bättre.S sinuslinus skrev:
Hmm, nu börjar det likna något... Jag har en fabrikskant kvar så det borde att göra en riktigt bra mall mot den som jag gör den 1mm smalare än de bitarna jag sågat hittils så finns det matrial att fräsa bort.S sinuslinus skrev:
Tackar, står och velar mellan lite olika alternativ. Har mätt lite nu och jag producerar valchromat "plankor" som diffar ca 0.4mm i bredd över 1200mm om jag kör parallellanhåll mot fabrikskanten. Oklart om det är bra nog för en torsionbox.Hep skrev:
Prövade att köra en sågad kant en vända i rikthyvlen nyss för att slippa att felet blir värre för varje nytt snitt och der _gick_ att köra valchromat i hyveln, blev en väldigt fin kant. Skulle bara ha gjort så på de bitar jag redan gjort, nåväl man lär sig något nytt varje dag.
Det borde väl inte vara alltför svårt att göra två identiska "parallellhakar" till sänksågens linjal? Någon form av anhåll klår mätningar med linjal/skjutmått/annan skala alla gånger när det gäller repeterbarhet och precision (passbitar ftw).
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Sant, men nu hade jag redan börjat såga och så det handlade mer om att fixa de befintliga bitarna. Det finns fortfarande stora möjligheter att jag misslyckas med monteringen av torsionboxen och om jag behöver börja om från början så ligger den lösningen högt upp på listan.P Pettman skrev:
Kan dock nämna att de sista bitarna jag gjort blev riktigt bra. Typ 0.15mm diff, med lite övning och att rikta upp sågkanten för varje nytt snitt så funkade parallellanhållet väldigt bra. Hade alla bitar blivit som de sista 2 hade jag nog inte startat den har tråden...
Får du till de där anhållen jag föreslog är nog sänksågen snabbare än fräsen för att få dem riktigt parallella.I ivp skrev:Sant, men nu hade jag redan börjat såga och så det handlade mer om att fixa de befintliga bitarna. Det finns fortfarande stora möjligheter att jag misslyckas med monteringen av torsionboxen och om jag behöver börja om från början så ligger den lösningen högt upp på listan.
Kan dock nämna att de sista bitarna jag gjort blev riktigt bra. Typ 0.15mm diff, med lite övning och att rikta upp sågkanten för varje nytt snitt så funkade parallellanhållet väldigt bra. Hade alla bitar blivit som de sista 2 hade jag nog inte startat den har tråden...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden