Hej! Har köpt sommarstuga där gäststugan är kraftigt angripen av svartmögel på grund av att det regnat in i flera år. Halva stugans stomme behöver, om möjligt, ersättas med nytt bjälklag, reglar och tak. Men, nu hör jag att det kan vara så att även det friska trät är påverkat och kan fortsätta lukta illa även när angripna trät är ersatt. Om detta stämmer bör ju hela stugan rivas och bygga helt nytt. Vad är era erfarenheter?
Riv rubbetB Badstugan skrev:Hej! Har köpt sommarstuga där gäststugan är kraftigt angripen av svartmögel på grund av att det regnat in i flera år. Halva stugans stomme behöver, om möjligt, ersättas med nytt bjälklag, reglar och tak. Men, nu hör jag att det kan vara så att även det friska trät är påverkat och kan fortsätta lukta illa även när angripna trät är ersatt. Om detta stämmer bör ju hela stugan rivas och bygga helt nytt. Vad är era erfarenheter?
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Det beror ju som sagt helt på hur det ser ut.........en del går ju bananas över lite prickar bara.
Medlem
· Västernorrland
· 12 059 inlägg
Fast är det ens mögel? Ser ju mest ut som att det är blött och är blött fortfarande
Jo, det är ju en idé vi har, men kommer lukten finnas kvar i det friska trät? Risken är ju att vi lägger ner många tusenlappar och så luktar det mögel ändå. Har någon gjort något liknande?F fribygg skrev:
Det vore mkt förvånande om ngn mögellukt skulle finnas i friskt trä.
Finns många trådar här om äldre hus som har fuktskador som denna. Mig veterligt har det bara varit att ta bort det dåliga träet och ersätta med nytt. Dåligt trä är ruttet. Lite mögel skrapas, tvättas eller slipas bort vid behov.
Det som kan få hela hus att lukta illa även efter sanering av skador är så vitt jag vet endast tryckimpregnerat trä med klorfenoler från -78 eller tidigare. Det är inte mögel utan en elak kemisk lukt som tydligen kan allvarligt kontaminera även friskt mtrl.
Uttorkat mögel luktar inte. Om däremot förutsättningar uppstår (igen) för mögel att trivas så kommer det snabbt igång. Det kan man se som ngt positivt. Blir det för mkt fukt av ngn anledning i det hörnet så kommer ni snabbt att märkat det, och därmed snabbt kunna vidta lämpliga åtgärder, (innan resultatet blir som på bilden).
Finns många trådar här om äldre hus som har fuktskador som denna. Mig veterligt har det bara varit att ta bort det dåliga träet och ersätta med nytt. Dåligt trä är ruttet. Lite mögel skrapas, tvättas eller slipas bort vid behov.
Det som kan få hela hus att lukta illa även efter sanering av skador är så vitt jag vet endast tryckimpregnerat trä med klorfenoler från -78 eller tidigare. Det är inte mögel utan en elak kemisk lukt som tydligen kan allvarligt kontaminera även friskt mtrl.
Uttorkat mögel luktar inte. Om däremot förutsättningar uppstår (igen) för mögel att trivas så kommer det snabbt igång. Det kan man se som ngt positivt. Blir det för mkt fukt av ngn anledning i det hörnet så kommer ni snabbt att märkat det, och därmed snabbt kunna vidta lämpliga åtgärder, (innan resultatet blir som på bilden).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden