1 636 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Kan man måla väggen slät efter att ha målat med tjockhårig roller?
Som titeln antyder har jag målat ett rum med vanlig latexfärg och roller på tapeter som jag målat tidigare också. Köpte en vanlig roller som i och för sig verkade väldigt luftig och fluffig med längre hår. Tänkte dock att den skulle dra ihop sig när jag väl började. Tyvärr kändes resultatet med som apelsinskal. Jag har målat tidigare med en gammal roller jag haft i många år som jag då upplevde blivit slätare.
Efter att ha läst på förstår jag nu att den nya antagligen har längre hår, vilket ger en grövre yta. Men jag vill ha en så slät yta som möjligt på väggen.
Frågan är nu om det räcker med att köpa en korthårig roller och måla ett lager till för att det ska bli en slätare yta. Eller är det förstört för alltid och jag måste dras med denna grövre, apelsinliknande yta? Något annat jag bör tänka på för att försöka fixa till detta?
En extrafråga är också om det är möjligt att samtidigt blanda till en mattare version med samma färgkod och få en mattare yta med endast ett nytt lager? Det är glans 7 på fägren jag använde, men den känns ändå lite för blank på väggen.
Efter att ha läst på förstår jag nu att den nya antagligen har längre hår, vilket ger en grövre yta. Men jag vill ha en så slät yta som möjligt på väggen.
Frågan är nu om det räcker med att köpa en korthårig roller och måla ett lager till för att det ska bli en slätare yta. Eller är det förstört för alltid och jag måste dras med denna grövre, apelsinliknande yta? Något annat jag bör tänka på för att försöka fixa till detta?
En extrafråga är också om det är möjligt att samtidigt blanda till en mattare version med samma färgkod och få en mattare yta med endast ett nytt lager? Det är glans 7 på fägren jag använde, men den känns ändå lite för blank på väggen.
Okej, tack för svar. Det var synd. Kan man limma på nya släta täcktapeter, eller måste allt bort, spackla och sedan nya tapeter först? Suck. Detta orkar jag dock nog inte.
Kan det kanske upplevas mindre grovt om jag målar en matt yta?
Med den något blanka ytan (glans 7) och grov yta känns det lite plastigt, men får jag bort plastiga känslan kanske det grövre känns okej i alla fall.
Kan det kanske upplevas mindre grovt om jag målar en matt yta?
Med den något blanka ytan (glans 7) och grov yta känns det lite plastigt, men får jag bort plastiga känslan kanske det grövre känns okej i alla fall.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skall man slipa väggen när man målar den?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan man måla direkt på den här väggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Innertak av målad treetex: Hur får man det slätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad kan man göra för att måla om dessa väggar så de blir släta?
Färg, Måla & Tapetsera -
demontera Element för att måla väggen
Vatten & Avlopp