56 269 läst · 8 svar
56k läst
8 svar
Kan man måla direkt på gips
Vi håller som bäst på att bygga ett nytt hus. Men målningsofferterna vi får in är rent anskrämligt höga så jag har allvarligt börjat fundera på att göra jobbet själv. Jag har tapetserat tidigare och jag har målat på väv tidigare, inte många rum men de jag gjort har jag blivit väldigt nöjd resultatet, andra har också berömt resultatet så jag försöker inte bara hylla min egen insats.....
Jag funderade lite på om man är tvungen att sätta upp väv om man tänkt måla eller om det räcker med att spackla och måla direkt på gipset/spacklet? Ska man sätta upp väv så blir det ju ett arbetsmoment extra.
Jag funderade lite på om man är tvungen att sätta upp väv om man tänkt måla eller om det räcker med att spackla och måla direkt på gipset/spacklet? Ska man sätta upp väv så blir det ju ett arbetsmoment extra.
inte måla gipskivor i ett nytt hus juh,finns ju miljarder fina tapeter att välja på.+dagens tapeter är ju väldigt enkla att sätta.
men det går ju så klart att måla på gipset och om man nu ska göra det så finns det ju lite olika rollar så man kan få lite levande mönster i färgen(man använder 2 eller flera kulörer)det blir lite roligt.
men det går ju så klart att måla på gipset och om man nu ska göra det så finns det ju lite olika rollar så man kan få lite levande mönster i färgen(man använder 2 eller flera kulörer)det blir lite roligt.
Nä det är nog inte troligt att vi målar hela huset, utan det var mer som en fundering. Det finns några ställen i huset som det kanske är mer troligt att vi målar, men då tänkte jag att om man ändå måste sätta upp väv först kan man ju lika gärna sätta tapet och slippa ett arbetsmoment.
Jag har sökt och läst lite i olika trådar här på forumet men alla trådar jag hittade var flera år gamla. Meningarna var delade om huruvida man kunde måla direkt på gipset eller ej med tanke på sprickbildning om jag förstod det rätt. Då tänkte jag att det kanske kommit några nya tekniker eller material man använder idag för att undvika sprickbildning, så därför ställde jag frågan igen.
Jag har sökt och läst lite i olika trådar här på forumet men alla trådar jag hittade var flera år gamla. Meningarna var delade om huruvida man kunde måla direkt på gipset eller ej med tanke på sprickbildning om jag förstod det rätt. Då tänkte jag att det kanske kommit några nya tekniker eller material man använder idag för att undvika sprickbildning, så därför ställde jag frågan igen.
Jag har målat direkt på gips och hittills klarat mig från sprickor (peppar, peppar...) men däremot har jag märkt att väggen blir ganska ömtålig. Blir lätt hack i den, men man behöver ju inte göra det i rum som behandlas lite tuffare än vanligt. Som jag, i vilda sonens rum...
Så länge du sätter remsor i alla skarvar förutom hörnen så är det inga problem att måla på gips. Men man kan ju aldrig veta om det blir sättningar i huset efter en tid eller om det står där det står. I hörnena sätter du en latexfog istället för att spackla.
Personligen så sätter jag alltid armeringsväv (microlit) på ren gips. Jag tycker det blir en mycket snyggare yta. Men om du ska måla rätt på gipsen bör du grunda ordentligt med en grundfärg för att mätta suget och få en enhetlig yta vad gäller gips/spackel.
Personligen så sätter jag alltid armeringsväv (microlit) på ren gips. Jag tycker det blir en mycket snyggare yta. Men om du ska måla rätt på gipsen bör du grunda ordentligt med en grundfärg för att mätta suget och få en enhetlig yta vad gäller gips/spackel.
ang sprickbildning så läste jag ganska nyligen om en kille som testat olika typer av "målar remsa"i sitt garage ena var plast/glasfiberliknande den andra var papper och tydligen så vann pappers remsan ang sprickor på endast målad gips skiva.berg35 skrev:Nä det är nog inte troligt att vi målar hela huset, utan det var mer som en fundering. Det finns några ställen i huset som det kanske är mer troligt att vi målar, men då tänkte jag att om man ändå måste sätta upp väv först kan man ju lika gärna sätta tapet och slippa ett arbetsmoment.
tror du hittar den på "målarremsa" på forumet .
Redigerat:
Väcker liv i en sjukt gammal tråd, men det är bättre än att skapa en ny tänkte jag ..
Ska snart börja vispa på en massa gips på väggar och tak som ska målas.
Har saker och ting ändrat på sig rent utförandemässigt, eller är medskicket fortfarande att det går bra att först spackla (med eller utan papp eller väv?) i gipsskarvar, och sen bara måla 2-3 lager färg på gipset direkt? Eller är det big no no, och man ska/bör ha någon typ av fiberväv?
Har saker och ting ändrat på sig rent utförandemässigt, eller är medskicket fortfarande att det går bra att först spackla (med eller utan papp eller väv?) i gipsskarvar, och sen bara måla 2-3 lager färg på gipset direkt? Eller är det big no no, och man ska/bör ha någon typ av fiberväv?
Inga problem att måla direkt på gips.D Davion skrev:Väcker liv i en sjukt gammal tråd, men det är bättre än att skapa en ny tänkte jag ..
Jag har flertalet väggar i mitt hus från 1722 som enbart är spacklade i skarvar och sedan grundade och målade två varv.
Inga problem att måla.D Davion skrev:Väcker liv i en sjukt gammal tråd, men det är bättre än att skapa en ny tänkte jag ..
Papp remsa i skarvarna, spackla, slipa och måla
Klicka här för att svara