Hej, vi har planterat 3stycken krusbärsbuskar och 2st vinbärsbuskar förra året, dom är ungefär 60-80cm höga. Vi hade gärna velat rama in dessa och lägga täckbark dels för att vår robotklippare kan klippa mot inramningen och för att slippa en massa ogräs runt dessa.

Men kommer täckbarken att hindra bärbuskarna från att växa och frodas eller fungerar det bra?

Finns det något annat alternativ till täckbark för att kunna få det snyggt runt buskar och träd, dvs slippa ha gräs/ogräs hela vägen in mot botten av trädet/buskarna?

Rensa innan ogräset bitit sig fast kanske? Det går fort, kräver inte investeringar och blir snyggt.

BirgitS
Hade täckbark under mina bärbuskar för att minska avdunstningen (och stoppa en del fröogräs) men eftersom täckbarken stjäl en del kväve la jag på ett rejält lager hushållskompost under täckbarken varje vår och efter skörden för att kompensera. De växte bra och gav mycket bär. Jag kantskar mot gräsmattan en gång om året för att hindra den från att växa in, men visst kan man sätta upp någon sorts kant minst 40 cm från buskarnas centrum.

10-15 cm gräsklipp funkar lika bra som täckbark och man slipper gödning.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
10-15 cm gräsklipp funkar lika bra som täckbark och man slipper gödning.
Själva poängen att ha en roboklippare är nog dock att slippa gräsklipp ;)

• Ledsen
uuu
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Själva poängen att ha en roboklippare är nog dock att slippa gräsklipp ;)
Jäpp - du har så rätt! Men alla vi andra som ännu inte är så moderniserade ...;)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.