Hej
Finns det någon som har erfarenhet av att lägga underlagsduk på spåntak?

Jag ska lägga ett nytt plåttak på en gammal lada.
Befintligt ytskikt är någon typ av korrugerad tjärpapp. Kanske typ onduline eller liknande?
Det har blivit sprött och läcker i alla fall som ett såll.
Under pappen ligger det läkt som är spikad på ett gammalt spåntak. Spånet är spikat på en glespanel som är byggd av ”frånskär” från när man blockat timmer. Dvs Mycket bark och vankant.
Genom glespanelen kan man se att spåntaket inte verkar särskilt tätt och har hål lite här och där. Se bild

Halva ladan består av en timrad del där man tidigare har haft djur. På sikt finns planer på att inreda denna del till ett mycket enkelt gästhus. Det kommer endast brukas sommartid och inte vara uppvärmt. Men jag vill på sikt ändå ha möjlighet att isolera taket inifrån på denna del.

Jag har köpt en diffusionsöppen underlagsduk att lägga under plåten.
Tanken var från början att riva bort spånen och lägga duken direkt på gelspanelen.
Men nu börjar jag lura på om man vågar låta spånet ligga kvar och lägga duken ovanpå för att slippa en massa arbete.

Tanken är då att
Riva bärläkten
Montera duken på befintlig ströläkt
På men en ny ströläkt (23x36) ovanpå den gamla läkten för att hålla fast duken
På med bärläkt och plåt.

Finns det någon som har erfarenhet av något likande?
Gör det något att spånet ligger kvar?

Förhoppningen är att skippa luftspalten när jag isolerar inifrån. Vågar man det?
Hur fungerar det när huset står ouppvärmt?

• tak_lada-9430.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Hade också tänkt lägga en diffusionsöppen underlagsduk direkt på spåntaket och sen plåt.
Mitt är ett vanligt uppvärmt hus, men skulle vilja ha kvar spånet för jag tror det andas bättre än att hel brädat.
(och spara jobb)
Hoppas det är ok att gå in i din tråd och att det är någon som kan hjälpa oss?

Ja nu är duken precis lagd. Och plåten ska på när det slutar regna. Min erfarenhet är följande:
Mitt spåntak visade sig vara i ganska dåligt skick så jag bet i det sura äpplet och rev bort spånet. Det var en hel del rostig småspik som stack upp och jag tror inte duken hade hållit många minuter. Undertaket rensades noga på spån och spik. Att rensa ca 45 m2 av taket från läkt, spån och spik tog ca en dag för 2 pers.
På med duken som var mycket smidig att lägga. Vi la duken uppifrån och ner för att slippa gå på duken. Det är enkelt att vika upp duken och häfta fast nästa duk under den första. Efter det, på med ny ströläkt.
Befintlig bärläkt 40x80 mm återanvändes till stor del.

Om jag skulle göra om jobbet skulle jag nog satsa på masonit istället för duk, och lägga på spånet. Jobbet på taket går nog betydligt snabbare. Men då måste man nog fixa luftspalten om det ska isoleras.

M
L Luxman skrev:
Hej
Finns det någon som har erfarenhet av att lägga underlagsduk på spåntak?

Jag ska lägga ett nytt plåttak på en gammal lada.
Befintligt ytskikt är någon typ av korrugerad tjärpapp. Kanske typ onduline eller liknande?
Det har blivit sprött och läcker i alla fall som ett såll.
Under pappen ligger det läkt som är spikad på ett gammalt spåntak. Spånet är spikat på en glespanel som är byggd av ”frånskär” från när man blockat timmer. Dvs Mycket bark och vankant.
Genom glespanelen kan man se att spåntaket inte verkar särskilt tätt och har hål lite här och där. Se bild

Halva ladan består av en timrad del där man tidigare har haft djur. På sikt finns planer på att inreda denna del till ett mycket enkelt gästhus. Det kommer endast brukas sommartid och inte vara uppvärmt. Men jag vill på sikt ändå ha möjlighet att isolera taket inifrån på denna del.

Jag har köpt en diffusionsöppen underlagsduk att lägga under plåten.
Tanken var från början att riva bort spånen och lägga duken direkt på gelspanelen.
Men nu börjar jag lura på om man vågar låta spånet ligga kvar och lägga duken ovanpå för att slippa en massa arbete.

Tanken är då att
Riva bärläkten
Montera duken på befintlig ströläkt
På men en ny ströläkt (23x36) ovanpå den gamla läkten för att hålla fast duken
På med bärläkt och plåt.

Finns det någon som har erfarenhet av något likande?
Gör det något att spånet ligger kvar?

Förhoppningen är att skippa luftspalten när jag isolerar inifrån. Vågar man det?
Hur fungerar det när huset står ouppvärmt?
Du ska nog intr lägga ett tak om du tror du kan lägga underlagsduken ovanpå befintlig bärläkt,Iblan är inte billigt billigast,Anlita takläggare som kan sin sak istället,Sett så mycket hempul som varit katastrof med massa läckage som följd.

Jag skulle inte skippa luftspalten i vilket fall..
Vad tänker du isolera med?

• Gilla
GöteA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.