Jag är rädd att överhettningskyddet i den elektriska beredaren löser ut om pannan (nästan) kokar, och 90-gradigt vatten kommer in i den.
 
ÖHS har som normalt en gräns vid 95 -100 C och kokar pannan så hoppar nog den nästan ut från väggen. VVB kommer inte att få för hög temp, det är bara vid tappning som hetvatten kommer till den ( det är ju ingen VVC med i bilden ) . Däremot så går det att kyla pannan vid kok om man tappar max VV. blir lite som nödkylning av panna, inte helt fel det heller.
 
Jag vet inte vid vilken temperatur överhettningsskyddet slår till. Men verkar det inte lite tajt att det skulle slå till under 100º? Min förra varmvattenberedare hade inte så bra termostat. En gång tyckte jag att vattnet som kom ur kranen var så ovanligt varmt så jag satte en termometer under kranen. Då var det 96º. Och överhettningsskyddet hade inte löst. Jag tror inte att du behöver någon blandningsventil mellan panna och beredare.

Edit:
Den här bryter vid 93º. Och som sagt måste du tappa hela beredarens volym när pannan håller över 93º för att situationen skall uppkomma.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/temperaturbegransare-2000035097
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hmm, hmm, hmm... Det är ju ganska enkelt att köra utan, och sedan sätta dit den om man märker att ÖH slår till. Funkar det med bara en BV, så blir det definitivt bättre. Jag kanske gör så då...
 
Liten missräkning nu då ser inte gick att dela armaturen som jag hoppats på. Den var även monterad med klämring på beredaren.

Mässingsfördelare med klämring ansluten till en vattenberedare, samt verktyg och delar på skyddande frigolit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, en tanke var att vinkla ut hela paketet lite och skruva dit en vatette vinkel på befintlig klämring/mutter.
Monterad mässingsarmatur med klämring, tanke att installera vinkelkoppling, mot beredare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armatur med klämring monterad på en varmvattenberedare, obrukbart utlopp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni, kommer det funka att blanda koppling? Måste såklart plugga säkerhetsventilen (det sitter en redan på annat ställe) och utloppet mot beredaren som inte används.

Estetiskt tveksamt kanske, men det kommer bli ett ormbo detta...
 
Den svarta avstängningen får den plats mot väggen om du vrider arnaturen 180 grader. Termostatvredet kanske tar i KV-röret med en koppling där, ser ut som lite tunt med plats, kolla och om tillbaka.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Så här?

En hand håller en termostatventil framför en värmepanna, vänter vänt mot kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vredet tar i när det är som mest utskruvat. Man skall också ta av plaslocket för att "kalibrera" termostaten enligt manualen, så det är kanske inte så bra.

VVS-installation med termostatventil på vit bakgrund, med hand för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta skulle kanske gå, beredaren kommer hamna några cm från väggen. Kopplingarna blir lite lättare också, kallvatten kommer från höger och blandvattnet skall rakt neråt.
 
Blir inte bra enligt första bilden, andra bilden syns all på, ta ett fota från höger.
 
M -MH- skrev:
Liten missräkning nu då ser inte gick att dela armaturen som jag hoppats på. Den var även monterad med klämring på beredaren.

[bild]

Så, en tanke var att vinkla ut hela paketet lite och skruva dit en vatette vinkel på befintlig klämring/mutter.
[bild]
[bild]

Vad tror ni, kommer det funka att blanda koppling? Måste såklart plugga säkerhetsventilen (det sitter en redan på annat ställe) och utloppet mot beredaren som inte används.

Estetiskt tveksamt kanske, men det kommer bli ett ormbo detta...
Gör inga såna omkopplingar låt det vara original som matas med VV från pannan på elberedarens KV som flera varit inne på tidigare. Det kommer fungera fint så och du behöver knappast tänka på att maxtermostaten löser. När du kommer in med varmare från pannan än i beredaren kommer BV ställa om mot mer "KV" som då är det övervarma från pannan och inflödet mot beredaren blir mindre.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag måste ju göra någon omkoppling, för annars kommer det inte in kallvatten till blandindgsventilen och varmvatten på ingången till beredaren. Elle missförstår jag?

Eller vänta, du menar varmvatten in till både beredaren och blandindgsventilens ingång? Som i först bilden jag gjorde?

Om pannan är igång, så får jag ganska varmt vatten ut i rören. Har jag i och för sig haft till nu
 
Redigerat:
Schematisk ritning av koppning #2 med en elektrisk beredare och vedeldad beredare kopplade till blandningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det såhär du tänkte dig @GK100 ? Alternativet med efterföljande BV har jag hittat på själv..
 
M -MH- skrev:
[bild]
Är det såhär du tänkte dig @GK100 ? Alternativet med efterföljande BV har jag hittat på själv..
Ja det är det och med din extra blandning blir det ju precis som det ska sett till rätt VV temp också.
 
Om du sätter 2 st blandare så kan det bli lite skevt i styrningen. Me dbara en en så bli VVB en liten buffert för VV.<flödet från pannan rakt igenom VVB, när pannan levererar VV så fylls VVB med het VV och blandaren efter styr upp det till ca 55 C. Eldar du inte så blir det en liten förvärmning i pannan och sommartid värmer VVB.
Då det talas om frysrisk kan termostaten ställas på minimum vintertid. Ingen anledning till att sätta 2 det kostar bara mera pengar
 
  • Schematisk bild av VVB-koppling med en elektrisk beredare och en vedeldad beredare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första BV är gratis, ingick i beredaren. :p

Men nu upptäckte jag en sak som jag inte tänkt på. Jag hade alltså tänkt utnyttja befintlig backventil och säkerhetsventil i badrummet. Den befintliga armaturen till beredaren har dock en inbyggd backventil som hindrar "övertrycksvattnet" att leta sig tillbaka till badrummet där back/säkerhetsventilen sitter. Så det går ju inte.

Jag kommer att skruva loss den helt och slänga den. Sätter dit två Vattete KRK skarv istället och hoppas det tätar mot befintlig klämring. Sedan sätter jag mig inköpta BV - med lös backventilsats i påsen, som jag också slänger - såsom @jonaserik visat i sin senaste bild.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det du inte ska göra är att slänga den backventil som tillhör blandaren den ska du sätta som avsett i KV inloppet (om det nu är en såndu har). Annars blir det bra som ritat med beredaren helt ren i serie och fallet där för varmt pannvatten skulle lösa maxtermostaten är som sagt liten i praktiken. Sitter beredaren så till att spill från säkerhetsventilen inte är ett problem kan du lika gärna låta armaturen som är medskickad agera koppling för rören likt tidigare skiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.