5 044 läst ·
40 svar
5k läst
40 svar
Kan man koppla såḧär?
ÖHS har som normalt en gräns vid 95 -100 C och kokar pannan så hoppar nog den nästan ut från väggen. VVB kommer inte att få för hög temp, det är bara vid tappning som hetvatten kommer till den ( det är ju ingen VVC med i bilden ) . Däremot så går det att kyla pannan vid kok om man tappar max VV. blir lite som nödkylning av panna, inte helt fel det heller.
Jag vet inte vid vilken temperatur överhettningsskyddet slår till. Men verkar det inte lite tajt att det skulle slå till under 100º? Min förra varmvattenberedare hade inte så bra termostat. En gång tyckte jag att vattnet som kom ur kranen var så ovanligt varmt så jag satte en termometer under kranen. Då var det 96º. Och överhettningsskyddet hade inte löst. Jag tror inte att du behöver någon blandningsventil mellan panna och beredare.
Edit:
Den här bryter vid 93º. Och som sagt måste du tappa hela beredarens volym när pannan håller över 93º för att situationen skall uppkomma.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/temperaturbegransare-2000035097
Edit:
Den här bryter vid 93º. Och som sagt måste du tappa hela beredarens volym när pannan håller över 93º för att situationen skall uppkomma.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/temperaturbegransare-2000035097
Redigerat:
Liten missräkning nu då ser inte gick att dela armaturen som jag hoppats på. Den var även monterad med klämring på beredaren.
Så, en tanke var att vinkla ut hela paketet lite och skruva dit en vatette vinkel på befintlig klämring/mutter.
Vad tror ni, kommer det funka att blanda koppling? Måste såklart plugga säkerhetsventilen (det sitter en redan på annat ställe) och utloppet mot beredaren som inte används.
Estetiskt tveksamt kanske, men det kommer bli ett ormbo detta...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, en tanke var att vinkla ut hela paketet lite och skruva dit en vatette vinkel på befintlig klämring/mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni, kommer det funka att blanda koppling? Måste såklart plugga säkerhetsventilen (det sitter en redan på annat ställe) och utloppet mot beredaren som inte används.
Estetiskt tveksamt kanske, men det kommer bli ett ormbo detta...
Så här?
Vredet tar i när det är som mest utskruvat. Man skall också ta av plaslocket för att "kalibrera" termostaten enligt manualen, så det är kanske inte så bra.
Detta skulle kanske gå, beredaren kommer hamna några cm från väggen. Kopplingarna blir lite lättare också, kallvatten kommer från höger och blandvattnet skall rakt neråt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vredet tar i när det är som mest utskruvat. Man skall också ta av plaslocket för att "kalibrera" termostaten enligt manualen, så det är kanske inte så bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta skulle kanske gå, beredaren kommer hamna några cm från väggen. Kopplingarna blir lite lättare också, kallvatten kommer från höger och blandvattnet skall rakt neråt.
Gör inga såna omkopplingar låt det vara original som matas med VV från pannan på elberedarens KV som flera varit inne på tidigare. Det kommer fungera fint så och du behöver knappast tänka på att maxtermostaten löser. När du kommer in med varmare från pannan än i beredaren kommer BV ställa om mot mer "KV" som då är det övervarma från pannan och inflödet mot beredaren blir mindre.M -MH- skrev:Liten missräkning nu då ser inte gick att dela armaturen som jag hoppats på. Den var även monterad med klämring på beredaren.
[bild]
Så, en tanke var att vinkla ut hela paketet lite och skruva dit en vatette vinkel på befintlig klämring/mutter.
[bild]
[bild]
Vad tror ni, kommer det funka att blanda koppling? Måste såklart plugga säkerhetsventilen (det sitter en redan på annat ställe) och utloppet mot beredaren som inte används.
Estetiskt tveksamt kanske, men det kommer bli ett ormbo detta...
Jag måste ju göra någon omkoppling, för annars kommer det inte in kallvatten till blandindgsventilen och varmvatten på ingången till beredaren. Elle missförstår jag?
Eller vänta, du menar varmvatten in till både beredaren och blandindgsventilens ingång? Som i först bilden jag gjorde?
Om pannan är igång, så får jag ganska varmt vatten ut i rören. Har jag i och för sig haft till nu
Eller vänta, du menar varmvatten in till både beredaren och blandindgsventilens ingång? Som i först bilden jag gjorde?
Om pannan är igång, så får jag ganska varmt vatten ut i rören. Har jag i och för sig haft till nu
Redigerat:
Om du sätter 2 st blandare så kan det bli lite skevt i styrningen. Me dbara en en så bli VVB en liten buffert för VV.<flödet från pannan rakt igenom VVB, när pannan levererar VV så fylls VVB med het VV och blandaren efter styr upp det till ca 55 C. Eldar du inte så blir det en liten förvärmning i pannan och sommartid värmer VVB.
Då det talas om frysrisk kan termostaten ställas på minimum vintertid. Ingen anledning till att sätta 2 det kostar bara mera pengar
Då det talas om frysrisk kan termostaten ställas på minimum vintertid. Ingen anledning till att sätta 2 det kostar bara mera pengar
Den första BV är gratis, ingick i beredaren. 
Men nu upptäckte jag en sak som jag inte tänkt på. Jag hade alltså tänkt utnyttja befintlig backventil och säkerhetsventil i badrummet. Den befintliga armaturen till beredaren har dock en inbyggd backventil som hindrar "övertrycksvattnet" att leta sig tillbaka till badrummet där back/säkerhetsventilen sitter. Så det går ju inte.
Jag kommer att skruva loss den helt och slänga den. Sätter dit två Vattete KRK skarv istället och hoppas det tätar mot befintlig klämring. Sedan sätter jag mig inköpta BV - med lös backventilsats i påsen, som jag också slänger - såsom @jonaserik visat i sin senaste bild.
Men nu upptäckte jag en sak som jag inte tänkt på. Jag hade alltså tänkt utnyttja befintlig backventil och säkerhetsventil i badrummet. Den befintliga armaturen till beredaren har dock en inbyggd backventil som hindrar "övertrycksvattnet" att leta sig tillbaka till badrummet där back/säkerhetsventilen sitter. Så det går ju inte.
Jag kommer att skruva loss den helt och slänga den. Sätter dit två Vattete KRK skarv istället och hoppas det tätar mot befintlig klämring. Sedan sätter jag mig inköpta BV - med lös backventilsats i påsen, som jag också slänger - såsom @jonaserik visat i sin senaste bild.
Det du inte ska göra är att slänga den backventil som tillhör blandaren den ska du sätta som avsett i KV inloppet (om det nu är en såndu har). Annars blir det bra som ritat med beredaren helt ren i serie och fallet där för varmt pannvatten skulle lösa maxtermostaten är som sagt liten i praktiken. Sitter beredaren så till att spill från säkerhetsventilen inte är ett problem kan du lika gärna låta armaturen som är medskickad agera koppling för rören likt tidigare skiss.


