33 220 läst ·
204 svar
33k läst
204 svar
Kan man köpa skogsfastighet
Det är nog bra om du söker hjälp åtminstånde med val av företagsform om du lyckas köpa nån skogsfastighet privat. Kanske måste du skaffa förvärvstillstånd, det vet din länsstyrelse och du kan nog läsa på deras hemsida om det är nödvändigt i ditt fall.Rejäl skrev:Återigen är jag ingen jurist utan läser mig till det jag önskar köra mig och i detta fallet har jag varit nära på köpa skog där jag blev själv förvånad av allt regelverk och därav inte köpte då man inte äger sin skog på det sättet som jag önskade…
Om du är genuint intresserad ring en Advokatbyrå imorgon…
Jag behövde inte förvärvstillstånd till min privatägda skogsfastighet som inte ligger i glesbygdsområde, jag var dessutom redan bosatt på fastigheten när jag förvärvade den.
Jag rekomenderar Handelsbanken eller Areal om du behöver rådgivning om skogsköp, få advokatbyråer har den kompetensen.
Man äger det man har lagfart på, så enkelt är det när det gäller fast egendom (även om det inte är på det sätt som du @Rejäl önskade)
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Men sluta nu. För att köpa en fastighet som är taxerad som näringsfastighet (en skogsfastighet till exempel) behöver en privatperson en fångeshandling (ett köpebrev till exempel) att bifoga ansökan om lagfart till Lantmäteriet. Ligger fastigheten i ett glesbygdsområde och privatpersonen inte är folkbokförd i samma kommun måste hen söka förvärvstillstånd också.Rejäl skrev:
När Lantmäteriet behandlat lagfartsansökan och eventuellt förvärvstillstånd beviljats är privatpersonen -tadaaa!- ÄGARE till skogsfastigheten.
Jag har återigen inte kommenterat ditt fall och köp vet inte varför du hela tiden tar upp det?F fribygg skrev:Det är nog bra om du söker hjälp åtminstånde med val av företagsform om du lyckas köpa nån skogsfastighet privat. Kanske måste du skaffa förvärvstillstånd, det vet din länsstyrelse och du kan nog läsa på deras hemsida om det är nödvändigt i ditt fall.
Jag behövde inte förvärvstillstånd till min privatägda skogsfastighet som inte ligger i glesbygdsområde, jag var dessutom redan bosatt på fastigheten när jag förvärvade den.
Jag rekomenderar Handelsbanken eller Areal om du behöver rådgivning om skogsköp, få advokatbyråer har den kompetensen.
Man äger det man har lagfart på, så enkelt är det när det gäller fast egendom (även om det inte är på det sätt som du @Rejäl önskade)
Jag behöver ingen övertygelse då jag ganska nyligen fick detta förklarat för mig…
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Du uppmanade mig och flera andra att läsa på på en sida du länkade. Jag läste på på exakt den sidan och konstaterar att den inte stödjer det du hävdar. Och nu behandlar den enda sida du hänvisat oss till inte ens allt?Rejäl skrev:
Lär dig läsa innantill...Rejäl skrev:
Ja förvärvstillståndet behandlar inte allt!Henningelvis skrev:
Ofattbart att Rejäl inte har förmåga att fatta. En enskild firma kan inte köpa skog däremot kan en privatperson köpa skog. Efter privatpersonens köp kan han välja hur han vill förvalta skogen en möjlighet är att starta en enskild firma och så gör många men en del gör det inte och det går hur bra som helst.
Du kanske ska läsa på lite innan du dumförklarar någon..D Diamant skrev:Ofattbart att Rejäl inte har förmåga att fatta. En enskild firma kan inte köpa skog däremot kan en privatperson köpa skog. Efter privatpersonens köp kan han välja hur han vill förvalta skogen en möjlighet är att starta en enskild firma och så gör många men en del gör det inte och det går hur bra som helst.
Privat person kan inte köpa skog, det det kan en fysisk person däremot göra i egenskap med en enskild firma.
Eller en juridisk person i tex. Ett AB
https://blogg.ludvig.se/att-kopa-skog
https://foretagsforumet.se/skillnaden-mellan-fysisk-och-juridisk-person/
Äganderätten har ingen kunnat bevisa annat än att den gäller..