Hej!
jag håller på med ett litet projekt och har stött på en fråga jag inte hittar svaret på.
kan man dela ett element i en infravärmare?
Om ja, kan man kapa och bara använda en kort del eller ska man använda hela för att inte överbelasta en kortare bit?
Kan man skarva ihop de två kapade bitarna med kabel? Om så; hur?
jag har förstått (om jag förstått det rätt) att det finns två typer av element varav en är keramisk, vilket spontant låter svårt att kapa.
någon som har info om den andra typen?
går någon av dessa att dela?
skickar med en skiss i potatiskvalitet.
tack på förhand
Martin
jag håller på med ett litet projekt och har stött på en fråga jag inte hittar svaret på.
kan man dela ett element i en infravärmare?
Om ja, kan man kapa och bara använda en kort del eller ska man använda hela för att inte överbelasta en kortare bit?
Kan man skarva ihop de två kapade bitarna med kabel? Om så; hur?
jag har förstått (om jag förstått det rätt) att det finns två typer av element varav en är keramisk, vilket spontant låter svårt att kapa.
någon som har info om den andra typen?
går någon av dessa att dela?
skickar med en skiss i potatiskvalitet.
tack på förhand
Martin
Ganska komplicerat tror jag. Dels så måste du ju anpassa resistansen mot pålagd spänning och dels ska du kontaktera med något som tål mycket hög värme.
Antagligen mycket bättre att köpa en, som redan har korta radiatorer. Vet inte om t.ex. en grilltändare eller reservdel till radiator/bastuaggregat om man vill experimentera, men även då ska det ju skapas anslutning och reflektor o liknande.
Antagligen mycket bättre att köpa en, som redan har korta radiatorer. Vet inte om t.ex. en grilltändare eller reservdel till radiator/bastuaggregat om man vill experimentera, men även då ska det ju skapas anslutning och reflektor o liknande.
Grilltändare, genialiskt!
Tack för en grymt tips, jag ska gräva lite kring grillvärmare, återkommer när jag eldat bort en fingerspets eller två
Tack för en grymt tips, jag ska gräva lite kring grillvärmare, återkommer när jag eldat bort en fingerspets eller två
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Om du berättar vad du vill åstadkomma så kanske du kan få ännu bättre förslag =)
Ja det jag egentligen skulle vilja ha är ett element som är cirka 100x200 mm, det är för inbyggnad i en möbel. Ritningen är långt ifrån klar då beställaren är långt ifrån bestämd vilket gör att det blir en del ändringar hela tiden så det är svårt att säga mer nu.
Ungefär 700 W hade varit optimalt för att får till det bra om man kollar på hur planen ligger just nu men 550-900 W ska fungera.
Ungefär 700 W hade varit optimalt för att får till det bra om man kollar på hur planen ligger just nu men 550-900 W ska fungera.
Hej! Ja det finns det planer för och luftcirkulation kring de tänkta elementen så det kommer inte vara några problem. Aktuell del kommer att byggas i metall.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Frågeställningen blir fortfarande svår att svåra på då du verkar vilja lämna så lite information som möjligt 
Vad ska värmas?
Spontant låter 700W som mycket effekt att få ur 10*20cm, kommer inte på nått som levererar den effekten på den ytan och är avsedd för att värma luft.
Vad ska värmas?
Spontant låter 700W som mycket effekt att få ur 10*20cm, kommer inte på nått som levererar den effekten på den ytan och är avsedd för att värma luft.
Ja det jag är på jakt efter är små element av infravärme/alternativt information om man kan dela element själv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Skulle precis önska dig lycka till, men så kom jag på, det kanske finns någon form av elektrisk bordsgrill som har element i lagom storlek?
tips:
https://jysk.se/utemobler/terrassvarmare/terrassvarmare-rovterne-vaggmontering
denna är rätt liten. .kanske om du separerar styrningen o flyttar denna kan du nog göra den kortare.
kapa rör tror jag inte alls på. är nog ett keramiskt glas runtom som är rätt svårt o kapa. är det sedan vaccum inblandat så är det nog omöjligt med enkla medel.
https://jysk.se/utemobler/terrassvarmare/terrassvarmare-rovterne-vaggmontering
denna är rätt liten. .kanske om du separerar styrningen o flyttar denna kan du nog göra den kortare.
kapa rör tror jag inte alls på. är nog ett keramiskt glas runtom som är rätt svårt o kapa. är det sedan vaccum inblandat så är det nog omöjligt med enkla medel.
Bygga in i möbel?
Är det ett terrarium?
Man kan inte kapa en värmeelement, men man kan böja det i en viss radie så tillverkas alla element t.ex. grilltändare. Ring VEAB i hässleholm.
Är det ett terrarium?
Man kan inte kapa en värmeelement, men man kan böja det i en viss radie så tillverkas alla element t.ex. grilltändare. Ring VEAB i hässleholm.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg