Jag har en lasermätare Leica Disto D210 som tjänat mig väl under ganska lång tid. Jag vet inte säkert, men skulle gissa att jag haft den i 8-10 år.

Häromdagen upptäckte jag att den mäter fel. Den visar 4-5 mm mer än det verkliga avståndet. Jag har provat med måttband, tumstock och annan lasermätare, så jag känner mig tämligen säker på att det är Leican som är fel. Det verkar inte "skena" iväg och vara ett procentuellt fel utan stannar vid 4-5 mm oavsett om jag mäter ett par decimeter eller ett par meter.

Jag har sökt på nätet men hittar ingen information om att det går att kalibrera den. Någon som vet? Kan man göra det själv? Går det att lämna in den? Annars är det ju i princip bara att kassera den...

Med vänliga hälsningar,
Samuel

har samma model och den ska vara 1mm +/- noggran

och min är också 10år i December 😅 blir att kolla själv nu :D

Hittade inget om kalibering.. vara endast några modeler av den högre klassen som hade

men som du säger har testa att mätta från något ~10m och kontrollerat att den alltid visar samma 4-5mm förmycket utan att flyttat på diston...

antingen lever man med det och sätter en lapp (+4-5mm)
Är det för jobbet. kan man alltid köpa en ny (D2) är precis som 210 med tilllagd bluetooth möjlighhet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.