Har bestämt för mig det har diskuterats ventilerade isolering ovanpå ioisolerad platta, men kan inte hitta det?

Var det Isodrän? (tänker inte på EPS-betong, Platon, Novell etc, utan någon form isolering annat än Frigolit).

Eller minns jag bara galet..

Det borde funka med isodrän men hur ska ditt golv se ut, en betongplatta till? Tror inte jag har hört om att man använder isodrän så iofs.

MathiasS MathiasS skrev:
Det borde funka med isodrän men hur ska ditt golv se ut, en betongplatta till? Tror inte jag har hört om att man använder isodrän så iofs.
Flytspackel 30mm+klinker

Ok, det kan jag inte tänka mig att man kan ha ovanpå isodrän.....

Flore har någon konstruktion med golvvärme i cellplast som man kan flyta på?

richardtenggren
Ignucell är lämpligare då det är utan tjära.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Ignucell är lämpligare då det är utan tjära.
Poängen var att få det helt diffusionsöppet, dvs det som är det stora problemet med isolering ovanpå av oisolerade plattor, så ev fukt Kan vädras ut. Pss som med EPS-betong.

KJD KJD skrev:
Poängen var att få det helt diffusionsöppet, dvs det som är det stora problemet med isolering ovanpå av oisolerade plattor, så ev fukt Kan vädras ut. Pss som med EPS-betong.
Tror man använder en speciell duk för att flytspackla ovanpå otäta mtrl.

Skulle nog hellre byggt på med multipor (lättbetong) i så fall för att flyta på

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Skulle nog hellre byggt på med multipor (lättbetong) i så fall för att flyta på
Behöver isolera för golvvärme. Vill dock undvika riskkonstruktionen med tät isolering ovanpå oisolerad platta.

richardtenggren
KJD KJD skrev:
Ja det förstår väl alla normalbegåvade, men du orkade uppenbarligen inte kolla upp ignucell? Då deras skivor är som isodrän men fördelen att bindemedlet inte är tjärbaserat...

KJD KJD skrev:
Behöver isolera för golvvärme. Vill dock undvika riskkonstruktionen med tät isolering ovanpå oisolerad platta.
Det är därför jag föreslår Multipor. Diffusionsöppet, lambda 0,04 så likvärdigt s80 eps. Och tät struktur, isodrän kommer flytspackel rinna ner i och då blir isoleringen sådär

https://www.xella.se/multipor_innendaemmung_wi.php

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ja det förstår väl alla normalbegåvade, men du orkade uppenbarligen inte kolla upp ignucell? Då deras skivor är som isodrän men fördelen att bindemedlet inte är tjärbaserat...
Oj, vilken trevligt ton ;). Tänkte nog mest lättbetong inte skulle isolera så bra, men det kanske det gör. Berätta gärna lite mer ...

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är därför jag föreslår Multipor. Diffusionsöppet, lambda 0,04 så likvärdigt s80 eps. Och tät struktur, isodrän kommer flytspackel rinna ner i och då blir isoleringen sådär

[länk]
Spännande, ska ta och kolla (y) direkt.

richardtenggren
KJD KJD skrev:
Oj, vilken trevligt ton ;). Tänkte nog mest lättbetong inte skulle isolera så bra, men det kanske det gör. Berätta gärna lite mer ...
Du frågar efter hjälp men verkar inte läsa de råd du får och svarar spydigt och rör ihop saker? Lättbetong?!
Ignucell har alltså en produkt som är snarlik isodrän/pordrän, men bindemedlet är inte tjärbaserat. Jag har pratat med ignucell när jag funderade i samma banor som dig, de hade levererat till liknande projekt med goda resultat.

ignucell

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Du frågar efter hjälp men verkar inte läsa de råd du får och svarar spydigt och rör ihop saker? Lättbetong?!
Ignucell har alltså en produkt som är snarlik isodrän/pordrän, men bindemedlet är inte tjärbaserat. Jag har pratat med ignucell när jag funderade i samma banor som dig, de hade levererat till liknande projekt.

ignucell[\url]
Nej, är inte spydig, var inte meningen låta otrevlig. Jag har begränsade kunskaper och trodde jag vart otydlig bara. Vad är fördelarna jfrt med tex iosdrän?

Vilka säljer dessa produkter? Direkt från tillverkaren?

Combimix har en duk för att flyta ovanpå Isodrän.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.