Jag bor i en villa med två värmesystem;
  • en lite mindre varmvattenberedare med direktverkande el, som går till en del av handfaten och duscharna.
  • en normalstor luft-vatten-värmepump, som går till radiatorerna, lite golvvärme, och en dusch.
Dom två tankarna är ihopkopplade (jag ser åtminstone rör som förbinder dem...)

Huset är på ett källarplan, ett entreprlan och en påbyggnad ("taklyft") utförd 2018. Varje våningsplan är ca 100 kvm. I samband med påbyggnaden utökades isoleringen på entreplanet, och fönster byttes. Så jag skulle säga att på det hela taget är huset rätt väl isolerat.

Jag sneglar lite på den där varmvattenberedaren (från 2005), och funderar på om den skulle gå att byta ut mote en bergvärmepump, och samtidigt koppla om så att radiatorerna värms upp från den (även om den skulel vara lite mindre, skulel den vara fullstor behöver man dra om en massa av rören, men det kanske det är värt).

Eller ska jag bara vänta till den dag luft-vatten-värmepump ger sig, och då ersätta båda två tankarna med uppvärmning från bergvärme?

B
Jag hade nog snarare kopplat om så luft-vatten värmepumpen värmde upp resten av duschvattnet också. Beredare kanske man skulle ersätta med en nibe vpa(dubbelmantlad). Går att göra med en växelventil, en ny beredare och lite rör.

Det är lite stökigt med värmesystem med flera källor, det brukar man försöka undvika eller i alla fall ha en god tanke kring hur de ska styras för att inte få problem, men rent tekniskt, ja man kan ha flera värmepumpar I ett hus.

Vi har nåt likande i vårt hus.
Vi byggde 1992 och ville ha ett hörnbadkar som är på ca 300 liter.
Då sa rörläggarn att pannan (Nibe Fighter 310) inte klarar att leverera tillräckligt med varmvatten till det.
Så han föreslog en varmvattenberedare på 200 l att ligga i serie med pannan. Dvs först värmer frånluftvärmepumpen upp vattnet (48-55 gr) som sen går in i vvb som höjer det ytterligare.
Vi hade varmvatten så det räckte till flera duschar efter att badkaret var fyllt :-)
Nibe 310 byttes 2008 mot en Nibe 360.

Hösten 2019 byte vi ut vvb mot en Luft/vattenvärmepump från Mitsubishi. Och flyttade värmeanslutningarna (golvvärme) till den från Niben. Alla elpatroner ständes av i Niben och cirkpumpen kopplades ur.
Nu värmer den enbart inkommande kallvatten till varmvatten som går in i "Bissibissin" för vidare hantering innan det skickas ut i huset.
Vi har efter lite intrimmningsproblem (begränsande kran på utgående vv från pannan) nu fått massor med härligt varmvatten till en lägre kostnad än tidigare. Och värmen i huset är bättre/jämnare.

Tack för era svar.

Jag förstår logiken bakom att man generellt sett försöker undvika mer än en värmekälla...
Det blir kanske att ta hit en firma som får offerea på någon smart helhetslösning med bergvärme.

Än en gång, tack för era tankar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.