135 läst ·
6 svar
135 läst
6 svar
Kan man gänga 15 mm förkromade rör?
Precis som rubriken lyder undrar jag om man kan gänga vanliga förkromade vattenrör på 15 eller 20 mm.
Jag vill böja röret 90 grader och sedan gänga för att sätt på en strålblandare.
Jag vill bygga en ”fontän” för en saltvattenpool.
Jag vill böja röret 90 grader och sedan gänga för att sätt på en strålblandare.
Jag vill bygga en ”fontän” för en saltvattenpool.
Om du menar ett 15mm kromat kopparrör så är svaret nej vad gäller alla normala rördelar. Röret i sig har för tunt gods och ingen standard gänga matchar 15mm ytterdiameter.
Men det går så klart att göra egna lösningar om du är händig med svarven. Men då får du ju tillverka det som ska skruvas på själv också.
En bättre lösning är nog att använda 1/4 (14mm) eller 3/8 (17mm) rostfria gängrör. De går som namnet antyder att gänga och passar sedan med standard rördelar. Polera röret så blir det nästan lika blankt som ett kromat rör.
Men det går så klart att göra egna lösningar om du är händig med svarven. Men då får du ju tillverka det som ska skruvas på själv också.
En bättre lösning är nog att använda 1/4 (14mm) eller 3/8 (17mm) rostfria gängrör. De går som namnet antyder att gänga och passar sedan med standard rördelar. Polera röret så blir det nästan lika blankt som ett kromat rör.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
I teorin borde det gå att gänga m22x1 som är en vanlig gänga på strålsamlare på ett 22mm kopparrör men i verkligenheten är det nog orealistiskt.
Eftersom jag är lite av en nörd caddade jag upp det lite snabbt och enligt fusion så ger det en godstjocklek på 0.37mm i roten av gängan, men då är 22mm koppar inte så bara att böja heller.
m15x1 vet jag inte vad man kan göra med men det blir samma sak där.
Eftersom jag är lite av en nörd caddade jag upp det lite snabbt och enligt fusion så ger det en godstjocklek på 0.37mm i roten av gängan, men då är 22mm koppar inte så bara att böja heller.
m15x1 vet jag inte vad man kan göra med men det blir samma sak där.
Redigerat:
Haha, för avancerat för mig.
Jag vill bar ha en snygg fontän som häller någorlunda för poolvattnet.
Kommer ha trall runt poolen. Tänker mig dra upp ett rör i form av ett L som riktas mot poolen. Tänker att jag sätter ett litet duschmunstycke alt. Steålsamlare som riktas mot poolen.
Jag vill bar ha en snygg fontän som häller någorlunda för poolvattnet.
Kommer ha trall runt poolen. Tänker mig dra upp ett rör i form av ett L som riktas mot poolen. Tänker att jag sätter ett litet duschmunstycke alt. Steålsamlare som riktas mot poolen.
Klicka här för att svara