Byggahus.se

Kan man få tillbaks pengar från pantbrev?

1. saturnus
    Medlem Nivå 11
    Bra att ni till slut fick klarhet i det hela, men hur mycket är då pantbrevsavgiften idag?

Och vad användes dessa pengar ( pantbrevsavgiften) till?

2. P
    Medlem Nivå 8
    Pantbrevsavgift = Stämpelskatt = 2 %, utöver de två procenten tillkommer en expeditionsavgift om 375 kr.

Man tar ut en inteckning och pantbrevet är beviset på inteckningen...

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag gissar att man bygger lite järnväg, betalar politikerlöner och ger sjukpenning för pengarna, typ.

4. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
  5. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Pantbreven frigörs, banken behåller dom alltså inte i sitt register. Dom finns kvar och inga pengar återbetalas.

6. D
    Medlem · Nivå 20
    Pantbreven tillhör fastigheten. Så du säljer dem till köparen tillsammans ned fastigheten.

• Laddar…
  7. V
    Medlem · Nivå 7
    Kostnaderna för pantbrev och lagfart är avdragsgilla vid försäljningen, så vinstskatten blir lägre.

8. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Så med andra ord skänker man pengar till nästa köpare? Känns ju otroligt befängt.
    Det är ju min pant som jag således bör få tillbaka när jag säljer huset. Nästa köpare får ju fixa egen pant..

Stämmer det verkligen?

9. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Det Daniel skriver är korrekt. Pantbreven följer som sagt med fastigheten på samma sätt som ditt nyrenoverade badrum följer med.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Vi skall kanske inte klaga alltför högt. Jag kollade nyligen att i Frankrike får du betala 8% av köpesumman. Det går till en "Notaire" som är en form av myndighetsperson som registrerar köpet. Detta gäller även vid lägenhetsköp.

Jag har uppfattat att liknande höga summor betalas i många andra länder.

• Laddar…
  11. J
    Medlem · Nivå 11
    Pantbrev är en invenstering men inte avgiften, vid köp och lån säkerställer banken/långivaren att den får tillbaka pengar för ett visst belopp, ni ska inte döda pantbrev. Finns det inga lån och allt är betalt och tanken är att sälja så går det bra att gå till banken och överlämna pantbreven till dom och få ut pengar i kontanter/kontot, inte fel att få pengar i förtid. Vid försäljning övertar köparen pantbreven och beloppet avdrages från köpeskillingen. Det innebär att ni kan få ut likvid i förtid för att ha insats till ett nytt boende eller inköp av annat

12. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Nja, det där får du förtydliga ! Vilka pengar skulle du få? Det du kan göra ( lite förenklat ) är att låna pengar av banken till ett belopp motsvarande pantbreven. Detta lån får man sedan hoppas på att det kan övertagas av köparen den dagen fastigheten säljs och då givetvis genom avdrag på köpeskillingen. Om köparen har en annan bank än säljaren, så kan det dock bli komplicerat.

13. J
    Medlem · Nivå 11
    Sa aldrig något om vilken bank det är . men lån på pantbrev är i princip kontanter i handen tidigare än en slutlikvid för huset och dessa pantbrev överflyttas till köparens bank, kostnad för pantbrev är noll och är en vinst för köparen då inga nya tas ut. Dödas pantbrev så måste kanske en köpare ta ut nya till en inte alltför liten kostnad. Har själv pantbrev som ligger digitalt numera och väntar bara, är inga kostnader för det.

14. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Håller helt med om att inte döda pantbrev, som ligger i det "digitala arkivet". Döda pantbrev gör man bara med gamla sorter, som man inte vet vem, som innehar.
    Min invändning var att om du ska få pengar för dina pantbrev, så måste ett lån tas, där pantbreven ligger som säkerhet för lånet.

15. D
    Medlem · Nivå 20
    Visst kan man belåna huset fram till överlåtelsedagen. Men jag hänger inte riktigt med på resonemanget.

Pantbreven är inte något man skänker till köparen. Det är en del i affären. Det står med hur mycket pantbrev som finns i nästan alla fastighets annonser.