Har du testat med hällrengöringsmedel? Electrolux har nåt som heter typ toprens eller nåt liknande.
Det här brukar vi använda här hemma till det mesta även på hällen när saker bränts fast
http://www.fix-universal.com
Det här brukar vi använda här hemma till det mesta även på hällen när saker bränts fast
http://www.fix-universal.com
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Tycker Electrolux hällrengöringsmedel var mycket bättre än de som finns på stormarknaderna när vi hade glaskeramikhäll och i detta fall med en häll i mycket dåligt skick rekommenderar jag verkligen att man köper en produkt som är mycket bra.
Viktigt är att använda rätt svamp. Köp några av den gula i länken ovan. Med vanliga tvättsvampar fungerar tvålen mycket sämre. Tvålen fungerar även utmärkt för att rengöra rosfria kastruller och diskbänkar.fgo skrev:
Jag rengjorde en häll som en hyresgäst inte städat sen spisen var ny, nästan 5 år.
Sprutade på rengöringsmedel, mins inte vilket, men typ Mr Muscle, upprepade så hällen höll sig blöt runt en halvtimme.
Sen rakbladsskrapa, lungna men bestämda drag över hela hällen, bara framåt, inte dra skrapan tillbaka. Man får vara försiktig med fogen mellan häll o kant.
Avslutade med hällrengjöring, och det fanns knappt ett spår av att hällen var använd.
Sprutade på rengöringsmedel, mins inte vilket, men typ Mr Muscle, upprepade så hällen höll sig blöt runt en halvtimme.
Sen rakbladsskrapa, lungna men bestämda drag över hela hällen, bara framåt, inte dra skrapan tillbaka. Man får vara försiktig med fogen mellan häll o kant.
Avslutade med hällrengjöring, och det fanns knappt ett spår av att hällen var använd.
Då är det slitage, betyder det att spisen kommer behöva bytas ut inför när man flyttar? Plattan funkar utan problem men frågan är ju vad nästa hyresgäst skulle säga om det ser ut sådär.harry73 skrev:
Jag skulle säga att alla saker sliter och det är därför du betalar hyra. Du behöver inte heller bekosta omtapetsering för att den slits.
Men är det onormalt slitage kan det vara en annan sak. Hur gammal är spisen?
Men är det onormalt slitage kan det vara en annan sak. Hur gammal är spisen?
Tror den är 7-8 år gammal. Men menar du alltså att jag kan begära att få en helt ny bara sådär? :O Förutsatt att det är onormalt slitage då?harry73 skrev: