Kalk- och vattenfläckar på en svart spishäll med suddiga reflektioner av ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Repig och smutsig svart induktionshäll med synliga skador och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det möjligt att få bort sånt här?

Har du testat med hällrengöringsmedel? Electrolux har nåt som heter typ toprens eller nåt liknande.

Det här brukar vi använda här hemma till det mesta även på hällen när saker bränts fast
http://www.fix-universal.com

Hällrengöring och rakbladsskrapa, och hällen blir som ny.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
BirgitS
Tycker Electrolux hällrengöringsmedel var mycket bättre än de som finns på stormarknaderna när vi hade glaskeramikhäll och i detta fall med en häll i mycket dåligt skick rekommenderar jag verkligen att man köper en produkt som är mycket bra.

fgo fgo skrev:
Det här brukar vi använda här hemma till det mesta även på hällen när saker bränts fast
[länk]
Viktigt är att använda rätt svamp. Köp några av den gula i länken ovan. Med vanliga tvättsvampar fungerar tvålen mycket sämre. Tvålen fungerar även utmärkt för att rengöra rosfria kastruller och diskbänkar.

A
Electrolux toprens är överlägset och fixar lätt detta

Mr muscle funka oxå

M
Är man lite snål så kör man salt och diskmedel, funkar fint här iaf.

Rakblad innan så klart

BirgitS
Går säkert att få det rent med det också men t.ex. Electrolux-produkten innehåller också silikonolja som lämnar kvar en skyddande hinna så att överkok och annat inte ska bränna in så lätt.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Hej igen! Tack ska ni ha för svar allihopa men nu undrar jag angående den där stora gråa fläcken som jag utgår ifrån är att det släppt från kastrullen, går den verkligen att få bort ens med medel? För den är så pass impregnerad nämligen.

harry73
antingen är det slitage och då går den inte bort eller så är det smuts/avlagring och då går det bort

Jag rengjorde en häll som en hyresgäst inte städat sen spisen var ny, nästan 5 år.

Sprutade på rengöringsmedel, mins inte vilket, men typ Mr Muscle, upprepade så hällen höll sig blöt runt en halvtimme.

Sen rakbladsskrapa, lungna men bestämda drag över hela hällen, bara framåt, inte dra skrapan tillbaka. Man får vara försiktig med fogen mellan häll o kant.

Avslutade med hällrengjöring, och det fanns knappt ett spår av att hällen var använd.

harry73 harry73 skrev:
antingen är det slitage och då går den inte bort eller så är det smuts/avlagring och då går det bort
Då är det slitage, betyder det att spisen kommer behöva bytas ut inför när man flyttar? Plattan funkar utan problem men frågan är ju vad nästa hyresgäst skulle säga om det ser ut sådär.

harry73
Jag skulle säga att alla saker sliter och det är därför du betalar hyra. Du behöver inte heller bekosta omtapetsering för att den slits.
Men är det onormalt slitage kan det vara en annan sak. Hur gammal är spisen?

BirgitS
Det är ju svårt att se på bilderna men viss matthet brukar fixa sig med silikonoljan eller liknande i de bra rengöringsmedlen.

harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att alla saker sliter och det är därför du betalar hyra. Du behöver inte heller bekosta omtapetsering för att den slits.
Men är det onormalt slitage kan det vara en annan sak. Hur gammal är spisen?
Tror den är 7-8 år gammal. Men menar du alltså att jag kan begära att få en helt ny bara sådär? :O Förutsatt att det är onormalt slitage då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.