Hej,

Vi har en slänt i slutet på vår tomt som inte är den roligaste delen direkt.
Vi har pratat fram och tillbaka under åren att vi borde bygga någon form av stödmur så att vi kan fylla ut denna del av tomten.

Höjdskillnaden mellan vår övriga tomt och där staketet står är ca 0,9 - 1 meter.
Vi har under våren fält/ tagit bort en del av de stora buskarna och granarna som syns på fotona nedan.
Slänt i trädgård med höjdskillnad, täckt av buskar och granar, med ett staket i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slänt med stenar, staket, och fällda gröna växter i en trädgård som potentiell plats för en stödmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var först inne på att bygga upp en stödmur i byggtimmer men funderar lite på om man kan nyttja de befintliga staketstolparna.
Min tanke var då att skruva fast liggande 45x170 tryckta NTR/A reglar med stöd in i slänten och sedan fylla på med massor mot detta.
Kan någon form av konstruktion som detta fungera tro?

Hur menar du med "stöd in i slänten"? Stolparna som sådana håller inte för mycket.

Och skall du bygga stödmur av 45mm tjockt virke så behöver du täta stöd, annars kommrr det att bukta ut.

Jag tänkte mig att man kunde ha "ankare" (ett T som håller emot trycket) in i slänten vid varje stolpe men det kanske blir för klent? Estetiskt spelar det inte någon roll eftersom andra sidan är mot allmän buskar och sly som knapt syns och ingen granne som behöver titta på baksidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.