Fairlane
H Hocke68 skrev:
Det spelar ingen roll om ni besiktigat. Köparen har en långtgående undersökningsplikt enligt jordabalken och därmed fullföljer han sin undersökningsplikt genom ta in en egen sakkunnig. helt korreky av köparen. Däremot vet jag inte vad som gäller vid handpenning.Jag antar att om det kommer en annanköpare så kan ni sälja till denne, då han inte fullföljt sin del av avtalet genom att inte erlägga handpenning, vilket borde vara grund för häva avtalet (om annan köpare kommer d.v.s)
Det har kommit några inlägg efter det som du kommenterar. Det kan ge dig bilden

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Tack för medhåll! De flesta är så elaka på forumet och kastar paj.
Forum annars har ofta regler/koll/policier/. Stämmer det du skriver. Sedan hade vi ett tilläggskontrakt att priset skulle vara fast, vägen löst och lite annat som jag inte är insatt i. Lämnade över allt till mäklarfirman att sköta. Jag funkar så. Lägger mig inte i, utan låter folk sköta sitt jobb istället. Mäklare vill alltid ha snabb affär ändå = mindre jobb.
Köpare 1 står utan bostad om 3 veckor. Men jag tror de fixar det för de är bara två pers. och de borde ha en back up plan. Men vet ej? Alla pengarna betalda nu och vi går vidare.
Skönt sista svar från Mur.
Dörren stängs! 😉
Du e så duktig L Jan, världens bästa säljare!!! Önska jag kunde va ett uns så bra som du är! Du lyckades verkligen fixa till den här affären på ett helt otroligt sätt! Skulle du snälla, pyttesnälla bara läsa igenom avtalet och skriva ner här de delarna vi efterfrågar…?
När löpte besiktningsklausulen ut?
Hur såg den ut?
När skulle handpenningen vara betald?

Tack på förhand världens bästa Janne!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
H Hocke68 skrev:
Det spelar ingen roll om ni besiktigat. Köparen har en långtgående undersökningsplikt enligt jordabalken och därmed fullföljer han sin undersökningsplikt genom ta in en egen sakkunnig. helt korreky av köparen. Däremot vet jag inte vad som gäller vid handpenning.Jag antar att om det kommer en annanköpare så kan ni sälja till denne, då han inte fullföljt sin del av avtalet genom att inte erlägga handpenning, vilket borde vara grund för häva avtalet (om annan köpare kommer d.v.s)
Tycker du det blir ett konstruktivt bidrag till tråden, det att du känner dig så extremt kallad att skriva, så att du inte bryr dig om å kolla vad som skrivits EFTER inlägget du besvarade….

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tycker du det blir ett konstruktivt bidrag till tråden, det att du känner dig så extremt kallad att skriva, så att du inte bryr dig om å kolla vad som skrivits EFTER inlägget du besvarade….
Annars en ganska bra sammanfattning av vad som framkommer av några hundra inlägg i tråden.

;)

• Haha
kashieda
  • Laddar…
J
Guzzi Guzzi skrev:
Annars en ganska bra sammanfattning av vad som framkommer av några hundra inlägg i tråden.

;)
Utom att det tydligen inte är ett giltigt skäl att häva köpet för säljaren om handpenning inte kommit in, sålänge allt betalas vid tillträdet...

Stickan56 Stickan56 skrev:
Om köparen beställer en besiktning så bör väl säljaren ha en representant med.
Alla besiktningar som jag varit med på har det varit så.
"Bör" ? Min fråga kvarstår, vad skulle säljaren vinna på att vara med på en besiktning ?

Att det kan vara bra på olika sätt för köparen och besitkningsmannen är en sak, men vad vinner säljaren på det ?

När jag fick mitt nuvarande hus besiktigat så var f.ö inte säljaren med, det var bara jag, min dåvarande sambo och besiktningsmannen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Sista inlägg
..Och sen kom flera inlägg.. och exakt INGEN är förvånad.
L L Jan skrev:
De som mobbar är ofta de mest obildade och osmarta samt osäkra personer. Håller mig borta från sådana.
Det är en svaghet att hos de som gör det, för de kan inte hävda sig på annat sätt.
Du menar folk som beskriver andra medmänniskor med saker som

"en sån där halvdryg -konstant babblande-åsikter om allt-fånigt korrekt-sminkad-flygvärdinneleende-stadsperson i kubik-kaffe latte-damkostym i halv storlek för stor för att "dölja" viss övervikt-rädd för att smutsa ned sig-kvinna."

Jo, det låter som en mobbare.. Däremot tycker jag inte att andra mobbat dig här i tråden, jag råder dej till att anmäla de inlägg där du tycker det sker.

L L Jan skrev:
Kan tyckas att jag skrev illa om mäklare nr 1. Men det var att hon var som en parodi, för att förtydliga våra olikheter. Helt olik oss på allt. Men hon ser aldrig det.
Du har aldrig tänkt tanken att de som skriver de påastådda elakheterna om dig tänker på samma sätt ?

L L Jan skrev:
. Mäklare 2 var som en dröm. Smidig, lugn och effektiv samt extremt kunnig.
Säger du samma sak efter att hon sagt emot dej första gången ? Eller kommer du med smädelser om hennes utseende också då som du uppenbarligen har som vana att göra ?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
J Jaimelito skrev:
Du e så duktig L Jan, världens bästa säljare!!! Önska jag kunde va ett uns så bra som du är! Du lyckades verkligen fixa till den här affären på ett helt otroligt sätt! Skulle du snälla, pyttesnälla bara läsa igenom avtalet och skriva ner här de delarna vi efterfrågar…?
Hur såg den ut?

Tack på förhand världens bästa Janne!
All right 😀
Men f_n ta dem, om det skrivs elakheter igen.

Jag är inte en hussäljare. Men har säljerfarenhet och det tar tid att lära sig. Jag körde på känsla det som behövdes. Och lämnade över resten till mäklarna. Därför har jag inte alla svar på alla frågor här. Jag läste bara snabbt igenom kontraktet. Fick sign av annan i föreningen också, som jag tror inte läste igenom alls. Varför? Det var ett standardkontrakt. Liknande har jag fått flera gånger innan. Litade på mäklarna.
Den kvinnliga mäklaren kom in senare i bilden. De är två som jobbar ihop. Hade jag sett henne innan skulle jag valt annan mäklare.

Jag märker på 30 sek. prat hur någon annan funkar/funkar inte. På telefon på några minuter. Köpare 2 hade jag inte träffat, men snappat hur de funkar och det körde jag på, och spelade bort nr.1, som jag har träffat. Fattade att 1. var ute och cyklade när de skulle besiktiga efter 3 mån, trots att de lånat nyckel av granne några gånger innan. Bes. skulle de gjort innan och satsa cirka 6000 kr eller mer på det. Ingen kostnad alls i sammanhanget. Är 99% säker på att anledningen var att de ville pruta efter deras besiktning. Nu står de utan husköp och utan bostad snart. Bu eller bä? Affärer är affärer, och känslor är något annat, iaf i den här kalibern av pengar.

Kopplar inte bara frågan, för det väl som de flesta andra kontrakt antar jag?

Efter 7 bankdagar, någon gång i juni

Hur såg den ut?
Öppen besiktningsklausul. Köpet återgår om köparen hittar något väsentligt fel.

Samma som ovan.

Tilläggskontrakt skrevs några dagar senare i juni. Fast pris och handpenning betalas 7 bankdagar efter klart med vägavtal för underhåll. Står inget om besiktning där. Antar att det var därför som det gick att häva. Vet ej om köparna riktigt hade den kollen? Jag la mig inte i mäklarnas jobb så mkt. Jag funkar så. Lägger mig inte i och litar på att folk gör sitt jobb. Har alltid funkat. Anlitar folk med bra renomé och hör mig för innan. Kass när folk lutar över de som jobbar och lägger sig i. Det är då de försöker fuska. Vet att det är ovant för en del att förstå mitt arbetssätt och bara släppa. På landet där jag bor funkar det så, de flesta.

Nu måste jag stoppa. Lagt detta bakom mig redan.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Intuition pumps och 2 till
  • Laddar…
Men du säger själv i annat inlägg att besiktningen inte ännu (dagens datum) måste ha gjorts..och att handpenningen skulle vara betald enligt samma deadline.. så?

• Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Så en öppen besiktningsklausul som inte är öppen. Perfekt, tack för klargörandet!

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
I call bullshit.

• Gilla
Lotten72 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Tror inte TS har speciellt mycket erfarenhet av fastighetsaffärer. Hen har inte ens koll på de mest grundläggande kunskaperna.

• Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
L L Jan skrev:
All right 😀
Men f_n ta dem, om det skrivs elakheter igen.

Jag är inte en hussäljare. Men har säljerfarenhet och det tar tid att lära sig. Jag körde på känsla det som behövdes. Och lämnade över resten till mäklarna. Därför har jag inte alla svar på alla frågor här. Jag läste bara snabbt igenom kontraktet. Fick sign av annan i föreningen också, som jag tror inte läste igenom alls.
Att ni inte är vana att sälja fastigheter är helt rimligt, de flesta gör inte det många gånger i livet.
Mer orimligt är att man då inte läser kontraktet noga och frågar så man förstår processen och vad det är man signerar.
L L Jan skrev:
Varför? Det var ett standardkontrakt. Liknande har jag fått flera gånger innan. Litade på mäklarna.
Det är bra att du litade på mäklarna, men standardkontrakt låter det inte helt som. Det kan såklart vara svårt att veta om man inte har vanan..
L L Jan skrev:
Den kvinnliga mäklaren kom in senare i bilden. De är två som jobbar ihop. Hade jag sett henne innan skulle jag valt annan mäklare.
Ok...
L L Jan skrev:
Jag märker på 30 sek. prat hur någon annan funkar/funkar inte. På telefon på några minuter. Köpare 2 hade jag inte träffat, men snappat hur de funkar och det körde jag på, och spelade bort nr.1, som jag har träffat.
Det är ju här det blir galet, väldigt galet. Du spelar bort någon som du har kontrakt med?
Gör du så i jobbet också, skriver ett kontrakt med en kund och sen ignorerar kontraktet och spelar bort dem om du får feeling?
L L Jan skrev:
Fattade att 1. var ute och cyklade när de skulle besiktiga efter 3 mån, trots att de lånat nyckel av granne några gånger innan. Bes. skulle de gjort innan och satsa cirka 6000 kr eller mer på det. Ingen kostnad alls i sammanhanget.
Det är ju för att du missförstått hur en fastighetsaffär går till. Man besiktigar inte på det viset. 6000 kr eller mer är nog lika mycket för er? Ni kunde betalat någon pengar för att åka och närvara om ni ville, det är ju inte någon kostnad i sammanhanget?
L L Jan skrev:
Är 99% säker på att anledningen var att de ville pruta efter deras besiktning.
Ja och om du brytt dig om vad som stod i kontraktet eller om du lyssnat på vad vi sagt så kunde ni bara svarat "nej, vi sänker inte priset", så vad är problemet?

Sen finns det faktiskt en reell möjlighet att man besiktigar för att vara säker på att det inte finns några allvarliga, dyra fel.
L L Jan skrev:
Nu står de utan husköp och utan bostad snart. Bu eller bä? Affärer är affärer, och känslor är något annat, iaf i den här kalibern av pengar.
Vänta nu, vem var det som gick på känsla?
L L Jan skrev:
Kopplar inte bara frågan, för det väl som de flesta andra kontrakt antar jag?

Efter 7 bankdagar, någon gång i juni
Lördagar är inte bankdagar och om datum för besiktning och datum för handpenning var samma och besiktning skulle ske senast en lördag så går det inte ihop.
L L Jan skrev:
Hur såg den ut?
Som sagt, det där är ingen öppen besiktningsklausul. En öppen besiktningsklausul är mer i stil med:
"Köparen har rätt att besiktiga med hjälp av en sakkunnig senast X och har därefter möjlighet att häva affären fram till datum Y". Inte exakt så, men det är andemeningen. Det behövs inget väsentligt fel. Det behövs inget fel alls.

Som sagt det är ju bra om man förstår vad man skriver på.
L L Jan skrev:
Samma som ovan.
Se kommentar ovan. Sen är det ju praktiskt omöjligt att få in pengarna samma dag så man brukar inte skriva så.
L L Jan skrev:
Tilläggskontrakt skrevs några dagar senare i juni. Fast pris och handpenning betalas 7 bankdagar efter klart med vägavtal för underhåll. Står inget om besiktning där.
Ja står det inget där så är det kanske möjligt att häva, kanske. Dock otroligt märkligt av mäklarna att göra ett så grovt fel.
L L Jan skrev:
Antar att det var därför som det gick att häva. Vet ej om köparna riktigt hade den kollen?
De hade nog inte den kollen, om det ens var korrekt. Ni hade ju inte heller kollen.
L L Jan skrev:
Jag la mig inte i mäklarnas jobb så mkt. Jag funkar så. Lägger mig inte i och litar på att folk gör sitt jobb. Har alltid funkat. Anlitar folk med bra renomé och hör mig för innan. Kass när folk lutar över de som jobbar och lägger sig i. Det är då de försöker fuska. Vet att det är ovant för en del att förstå mitt arbetssätt och bara släppa. På landet där jag bor funkar det så, de flesta.
Jag tycker det är bra att man litar på att folk gör sitt jobb. Sen bör man ändå alltid förstå vad man skriver på.
L L Jan skrev:
Nu måste jag stoppa. Lagt detta bakom mig redan.

• Gilla
Marcus-k och 14 till
  • Laddar…
Det är lite som Game of Thrones detta. Första säsongerna var välskrivna och spännande, men sen tappade manuset kvalitet när man skulle försöka sno ihop storyn på slutet och avsluta. Trådarna passade inte riktigt ihop och många trådar lämnades oihopknutna. 😢

• Gilla
  • Haha
  • Wow
ironhead79 och 14 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Jag läste bara snabbt igenom kontraktet. Fick sign av annan i föreningen också, som jag tror inte läste igenom alls. Varför?
L L Jan skrev:
Lägger mig inte i och litar på att folk gör sitt jobb.
Undrar om föreningens medlemmar resonerar likadant?

• Gilla
Chr3 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.