Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Tja!
Fattar inte varför man bygger så här. Men skåpen står på upphöjningar och mattan går upp på dem. Kan der verkligen vara så? Att man bygger ett grovkök med upphöjningar och sedan inte kan göra något i framtiden?
Kan jag göra något?
Om jag river allt och får ner det i golvnivå. Antar jag då inte har en matta under? Kan man lappa där då?
Hoppas bilderna hjälper något.
Mvh
Fattar inte varför man bygger så här. Men skåpen står på upphöjningar och mattan går upp på dem. Kan der verkligen vara så? Att man bygger ett grovkök med upphöjningar och sedan inte kan göra något i framtiden?
Kan jag göra något?
Om jag river allt och får ner det i golvnivå. Antar jag då inte har en matta under? Kan man lappa där då?
Hoppas bilderna hjälper något.
Mvh
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Precis. Eller jag vill ha jämn golvyta över hela grovköket för att kunna ställa dit nya skåp på fötter. Typ Ikea Metod, tror jag det heter.
Nu blir det tokigt med den nya inredningen när en klack dyker upp, 15-20 cm hög och 60x40 cm.
Nu blir det tokigt med den nya inredningen när en klack dyker upp, 15-20 cm hög och 60x40 cm.
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Tack för tips. Tyvärr är sockeln 63 djup och metod 60. Jäkla skit.
Mitt hopp är en golvläggare?
Mitt hopp är en golvläggare?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Jag som bara ser bilderna förstår dem som att sockeln är 50cm djup och 63 cm bred, alltså lagom för en metod 60-stomme med en smal passbit mot väggen till vänster. Sockelhöjden för metod brukar vara ca 8 cm, så den kan behöva kapas. De flesta handcirkelsågar borde stämma ganska bra om man lägger en regel på golvet och kör smala änden av "sågbordet" längs den, komplettera med tex fogsvans (efter ett snitt med kniv i mattan) ut till kanterna. Det löser nog en släkting eller bekant som inte har tummen mitt i handen.
Men det är ju inte jag som ser helheten på plats, jag kan ha fel om måtten.
Men det är ju inte jag som ser helheten på plats, jag kan ha fel om måtten.
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Tack, och du har helt rätt när du tänker så. Jag som är otydlig. Och svårt när inte helheten syns.
Tyvärr så ska skåpen vara på den del som sockeln är bred, 63 cm.
Hade det varit 50 djupet som skåpen skulle var hade det ju varit perfekt.
Men nu ska alltså skåpen vara utmed andra väggen så de kommer möta upp 63 cm sockeln.
Tack!!
Tyvärr så ska skåpen vara på den del som sockeln är bred, 63 cm.
Hade det varit 50 djupet som skåpen skulle var hade det ju varit perfekt.
Men nu ska alltså skåpen vara utmed andra väggen så de kommer möta upp 63 cm sockeln.
Tack!!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Jag förstår att det blir en olägenhet för dig nu.
Men jag är sjukt imponerad att man faktiskt gjort ett uppvik för att skydda skåpen som står där.
Man brukar liksom inte bygga för sen utan man bygger för nu och att det skall hålla så länge som möjligt.
Nuförtiden råder också förnyelsehysteri (säger inte att det är fel att renovera i detta fallet) som börjar bli smått bisarr.
En annan tråd frågade om nuvarande renovering för att kunna ändra på detta senare. Det blir en ohälsosam hets för vissa.
Men som tidigare nämnts borde en golvläggare kunna skarva om det skulle vara en lösning.
Men jag är sjukt imponerad att man faktiskt gjort ett uppvik för att skydda skåpen som står där.
Man brukar liksom inte bygga för sen utan man bygger för nu och att det skall hålla så länge som möjligt.
Nuförtiden råder också förnyelsehysteri (säger inte att det är fel att renovera i detta fallet) som börjar bli smått bisarr.
En annan tråd frågade om nuvarande renovering för att kunna ändra på detta senare. Det blir en ohälsosam hets för vissa.
Men som tidigare nämnts borde en golvläggare kunna skarva om det skulle vara en lösning.
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Ja, som ni skrivit så är tanken bra. Och håller med, hysteri. Men i det här fallet behöver vi effektivisera och få in mer skåp då vi har extremt dåligt med förvaringsmöjligheter.Dr Benz skrev:
Jag förstår att det blir en olägenhet för dig nu.
Men tänker ändå att även om de bygger för stunden, 30 år senare vill många göra om och denna lösning ställer ju till den en del.
Får njuta av att kunna spola av golvet, kan behöva en grundlig tvätt 😄
Har ni någon erfarenhet av att måla på befintligt golv, blir det skit?
Vi har målat plastmattan i vårat badrum då vi ville fräscha till inför kommande renovering. Det funkade ganska bra men befintlig matta känns gammal typ -65 som när huset byggdes. Men det kanske är omöjligt. Inga hål eller sprickor.T Tummen_mitt_i_hand skrev:Ja, som ni skrivit så är tanken bra. Och håller med, hysteri. Men i det här fallet behöver vi effektivisera och få in mer skåp då vi har extremt dåligt med förvaringsmöjligheter.
Men tänker ändå att även om de bygger för stunden, 30 år senare vill många göra om och denna lösning ställer ju till den en del.
Får njuta av att kunna spola av golvet, kan behöva en grundlig tvätt 😄
Har ni någon erfarenhet av att måla på befintligt golv, blir det skit?
Dock har färgen lossnat på några ställen som små prickar. Antagligen där det har varit silikon el dylikt där vi inte fått slipat bort helt.
Annars sitter färgen än så länge nu 1,5 år senare med en familj på 4.
Klicka här för att svara