Hej!

Sitter och spekulerar ang regeringens energieffektiviseringsbidrag där det står att hus med elpannor har rätt till bidrag så länge dom ersätts med luft/vatten värmepump.

Jag har en stor misstanke att våran kompressor har tackat för sig och jag använder endast Elpannan i våran ivt luft/vattenvärmepump idag.

Innebär inte det här att mitt hus idag då endast värms upp av elpannan och jag har rätt till det nya bidraget?

Det är ju på 50% av hårdvaruinköpet så i annat fall så kan det vara värt att avinstallera utedelen och bara köra med elvärmen ett tag för att den köpa en ny luftvatten värmepump med bidrag?

Tror inte det.

Att kompressorn är trasig så att den går på bara el gör inte att det är en elpanna.

Men om man har billiga elelement i hela huset för att värmepumpen är trasig då? 😎

Vart går gränsen?

• Gilla
4774
  • Laddar…
Jag läste igenom reglerna, jag ser inte att det skulle vara omöjligt att få bidrag, men det är upp till handläggaren att bedöma.

Hur bedömmer de om en LLVP är äldre än tio år? Skall de komma och titta på den?

Q Qaniel skrev:
Hej!

Sitter och spekulerar ang regeringens energieffektiviseringsbidrag där det står att hus med elpannor har rätt till bidrag så länge dom ersätts med luft/vatten värmepump.

Jag har en stor misstanke att våran kompressor har tackat för sig och jag använder endast Elpannan i våran ivt luft/vattenvärmepump idag.

Innebär inte det här att mitt hus idag då endast värms upp av elpannan och jag har rätt till det nya bidraget?

Det är ju på 50% av hårdvaruinköpet så i annat fall så kan det vara värt att avinstallera utedelen och bara köra med elvärmen ett tag för att den köpa en ny luftvatten värmepump med bidrag?
Nej, det kommer inte godkännas. En trasig lvvp är en trasig lvvp inte en elpanna helt plötsligt.

Sedan är det 50% upp till maximalt 30K.
Så det är inte vart en massa jobb med att fuska för att få bidraget.

Demmpa Demmpa skrev:
Tror inte det.

Att kompressorn är trasig så att den går på bara el gör inte att det är en elpanna.
Men om jag plockar bort utedelen då? Är det en elpanna då? Finns väl inget som säger att jag kan göra huset oeffektivare för att söka bidrag för att göra det effektivtare?

C Cerb skrev:
Nej, det kommer inte godkännas. En trasig lvvp är en trasig lvvp inte en elpanna helt plötsligt.

Sedan är det 50% upp till maximalt 30K.
Så det är inte vart en massa jobb med att fuska för att få bidraget.
Men 30k på 100k är ganska mycket pengar om allt som jag behöver göra är att plocka bort utedelen?
Den kabeln och dom två rören är ganska billiga att avinstallera..

Q Qaniel skrev:
Men 30k på 100k är ganska mycket pengar om allt som jag behöver göra är att plocka bort utedelen?
Den kabeln och dom två rören är ganska billiga att avinstallera..
Det du behöver göra isf är att installera en riktig elpanna. En halv lvvp är fortfarande ingen elpanna.

Men även detta skulle vara en form av bidragsfusk, och om det är det som är målet så finns det ju betydligt bättre bidrag att fuska sig till.

B
Kapa bort innerdelen och baxa ut den, och bort till återvinningen.

Köp ett 199kr element från jula och vips är huset uppvärmt av direktverkande el, och godkänt för bidrag.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kapa bort innerdelen och baxa ut den, och bort till återvinningen.

Köp ett 199kr element från jula och vips är huset uppvärmt av direktverkande el, och godkänt för bidrag.
Kan ju vara bra att ha varmvatten också, det brukar finnas billiga VVB på blocket.

Är det tex en äldre ctc är innerdelen faktiskt en elpanna, många installerade bara innerdelen och hade som elpanna. Skickar du utedelen är det def en elpanna.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hmm, det slog mig just att det som säkert används är vad som finns i energideklarationen om en sådan är gjord. Samt, vad står i fastighetstaxeringens underlag?

Jag hade börjat kolla där...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hmm, det slog mig just att det som säkert används är vad som finns i energideklarationen om en sådan är gjord. Samt, vad står i fastighetstaxeringens underlag?

Jag hade börjat kolla där...
Och kanske också om rotavdrag använts för installation

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Hej!

Har exakt samma ”problem” för stunden.
Innedel: Ctc eco el med inbyggd beredare (elpanna)
Och en utedel som är från 1999(mecaterm).
Såklart är mitt system nu bara en elpanna som värmer tappvatten och cirkvatten.
Det gör att bidraget skulle fungera att söka.
Det står ju klart att det inte behöver vara direktverkande el.
Men..
Mitt största problem för stunden är vad jag ska ha för märke och om jag ska byta både inne och utedel.
Förslag mottages tacksamt .
Men…
Tror på bidrag!

Traden Traden skrev:
Har exakt samma ”problem” för stunden.
Innedel: Ctc eco el med inbyggd beredare (elpanna)
Och en utedel som är från 1999(mecaterm).
Såklart är mitt system nu bara en elpanna som värmer tappvatten och cirkvatten.
Det gör att bidraget skulle fungera att söka.
Det står ju klart att det inte behöver vara direktverkande el.
Men..
Mitt största problem för stunden är vad jag ska ha för märke och om jag ska byta både inne och utedel.
Förslag mottages tacksamt .
Men…
Tror på bidrag!
Fast det fungerar bara om du ljuger i ansökan och påstår att du inte har någon utedel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.