Hej - har Automower 430X m två guidekablar. Har en välfungerande installation med stor klippyta på vardera sida av huset och en smalare passage (ca 3m bred) bakom huset. Klipparen är placerad bakom huset. Av olika skäl behöver jag sluta klippa bakom huset…. Kan jag helt sonika skapa två öar på fram- och baksida och låta klipparen följa guiderna in i respektive ö? Jag tänker att klipparen då skulle köra på inne i en ö tills den behöver ladda, och då följa guiden hem. Sedan ställer jag den på 50/50 vilken guide den ska följa ut för klipp. Frågan är om någon testat låta en guidekabel löpa ihop med begränsningskablar till öar och om klipparen klarar av att känna guidesignalen? Jag vet att rekommenderat minsta avstånd är 30 cm från BG till guide…åtminstone om man vill klippa ytan. Tankar och svar om ni testat välkomnas. Förenklad bild nedan. Tack.
Redigerat:
Tack, så jag får skapa en korridor med minsta möjliga bredd…med en guide tråd i mitten. Typ BG-30cm-G-60cm-BG…då borde klipparen kunna passera längs med Guidetråd utan att köra över BG…(ser nu att jag lagt in inlägget med ett gammalt login. Det var jag som skrev det. )
Precis så. Men har som sagt för mig att det är vissa mått som gäller runt laddstationen också som du måste ta hänsyn till just där. Sen lär dessa specificerade minimimått inkludera en viss marginal, så det kanske går att tumma lite på dem och få det att funka ändå, om det skulle krisa.Jon Jädersten skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Molitors malmgård under broarna på Södermalm – Fredagshuset
Artikelkommentarer -
Hur lägger man betongtegel på takboard och cc 1200 på takstolarna?
Tak & Vind -
Stålbalk murad spiskåpa
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Tips på hur jag skall lägga guidekabel samt öar
Robotgräsklippare -
Felaktig boarea på mitt hus, skapar detta problem för kommande bygglov?
Juridik