Byggahus.se
Jag sitter och tittar i alla trådar och det är ju smutsiga och våta utrymmen som frånlufts donen placeras i. Men jag har ett 1½ plans villa och har en toa utan dusch,bara toa och handfat på övervåningen och ett badrum med dusch på nedre plan och tänkte sätta pax fläktar på badrummet och toan på övervåningen samt kanske ha ett frånluftsdon uppe i hallen på övervåningen och tänkte att den varma luften stiger ju upp via trappen och upp på övervåningen och jag har lättast att plasera utsuget i hallen på överplan och då lätt montera en kanalfläkt på vinden. Är detta helt galet fel ? Det kommer sitta tilluftsdon i rummen på neder plan samt i dom två rummen jag har på övervåningen där det ligger ett rum i varje gavel av huset.
VI har nästan helt öppen planlösning på nedrevåningen och hela huset är på ca 120Kvm bo yta.

Vet som sagt inte mycket om ventilation men har en massa kanalfläktar m.m liggandes, tänkte använda en CK 100 A fläkt.
 
Varför? Dom två paxfläktar du har borde räcka för att ventilera ditt hus hyfsat.
Eller känner du att det är lite för varmt inne på vintern? kanske vrida ner elementet istället... ;):D

Tycker du att luften är dålig i huset eller varför vill du ha tre fläktar i huset?
 
nja, .. många fläkta blir det.

Jo jag tänkte så att jag har ju chans till pax fläkt montagen men ville ändå ha ytterliggare ett till frånluftdon, men det kanske är som du skriver att det är lite för mycket och räcker gott med Pax fläktar. Men jag måste kanske göra ventilations spalter i överkant av toalett dörrarna då eller ?

Jag är väll bara väldigt mån om att den "dåliga luften" verkligen kommer ut och inte smiter vidare någon annan stans, och jag är ingen expert och visst finns det experter men jag har talat med en yrkesman försäljare och han ville bara sälja ett återvinnings system för 50000 Kr och det har jag absolut inte råd eller lust att läga, då uppvärmningskostnaderna idag är jättelåga.
 
Jag säger som Tjoa...
Tänk även på att det kostar att omsätta luft. I synnerhet om du inte har någon återvinning.
 
Mr.D skrev:
nja, .. många fläkta blir det.

Jo jag tänkte så att jag har ju chans till pax fläkt montagen men ville ändå ha ytterliggare ett till frånluftdon, men det kanske är som du skriver att det är lite för mycket och räcker gott med Pax fläktar. Men jag måste kanske göra ventilations spalter i överkant av toalett dörrarna då eller ?

Jag är väll bara väldigt mån om att den "dåliga luften" verkligen kommer ut och inte smiter vidare någon annan stans, QUOTE]

Det behövs luftspalt (eller ventil i väggen) till toaletten. Då skall luften från hallen gå ut den vägen. Med utsug i hallen kan du eventuellt få toalettluften att gå ut till hallen om det är bättre sug där eller försämrat drag på toalettfläkten och det är inte önskvärt.
 
Jag tycker det låter som en skaplig ide.
Anledning till det är att du ska ju byta all luft varannan timme.
En vanlig paxdrar ut ca 60 m3/h beroende på modell och rör. Alltså måste du ha igång dina två paxar igång ständigt vilket inte är så roligt pga ljudet.
En kanalfläkt kan du däremot ljudisolera och ha på kontinuerligt. Försök att få till den så att den drar kanske hälften av luften som behöver växlas och så kan du köra med paxarna när det behövs.

ventilationsspalterna in på toaletterna ska vara under dörren.
 
Pelle-Pelle skrev:
Jag säger som Tjoa...
Tänk även på att det kostar att omsätta luft. I synnerhet om du inte har någon återvinning.
Så säger den dumsnåle.
Tänk i ställen vad det kostar att inte omsätta luften enligt norm i ohälsa och risk för huset. Dålig lukt, fuktig luft som tränger upp på vinden mm.
 
puu skrev:
Så säger den dumsnåle.
Tänk i ställen vad det kostar att inte omsätta luften enligt norm i ohälsa och risk för huset. Dålig lukt, fuktig luft som tränger upp på vinden mm.
Jag läste nog inte ordentligt... jag tolkade det som att det fanns grundventilation i huset.
Nej, det är klart att man inte ska ha otillräcklig ventilation, men inte tvärtom heller.

Det jag menade var att det finns ingen som helst anledning att utöka grundventilationen. D v s överstiga 0,35 l/s m², (för en normal rumshöjd omkr 0,5 oms/h). I våtutrymmen kan det vara befogat att stoppa in PAX-fläktar som forcerar ventilationen när det är stor belastning av fukt.

Är det ett nybyggt hus så är det inte lätt att klara kraven betr energianvändning, som finns sammanfattade i BBR, om du inte har någon återvinning. Att dra ut luften med en kanalfläkt i ett nybyggt hus är förkastligt.

I södra Sverige får byggnadens energianvändning inte överstiga 100 kWh/m² år.
Har du dessutom eluppvärmning såsom direktverkande eller vattenburen elvärme, värmepump etc får energianvändningen inte överstiga 55 kWh/m² år.
 
sätt en kanalfläkt/ frånluftsfläkt på vinden och koppla både bad och toa till den. Du sliper ljud från 2 paxfläktar inomhus :).
gaia
 
puu skrev:
Så säger den dumsnåle.
Tänk i ställen vad det kostar att inte omsätta luften enligt norm i ohälsa och risk för huset. Dålig lukt, fuktig luft som tränger upp på vinden mm.
Jo men allt får ju sättas i relation till vad det kostar.

Vill minnas från någon utbildning jag gick på för några år sen, där de sa att man kan räkna ungefär 3500kr /år per 125 ventil utan återvinning i uppvärmnings kostnader.
Sug på den och tänk efter en gång till innan man sätter dit en extra frånluftsfläkt.
 
puu skrev:
Jag tycker det låter som en skaplig ide.
Anledning till det är att du ska ju byta all luft varannan timme.
En vanlig paxdrar ut ca 60 m3/h beroende på modell och rör. Alltså måste du ha igång dina två paxar igång ständigt vilket inte är så roligt pga ljudet.
En kanalfläkt kan du däremot ljudisolera och ha på kontinuerligt. Försök att få till den så att den drar kanske hälften av luften som behöver växlas och så kan du köra med paxarna när det behövs.

ventilationsspalterna in på toaletterna ska vara under dörren.

tackar för visat intresse.

Det är nog på detta sätt jag tänkt, att de två pax fläktarna får gå ganska hårt, sen så har jag ju som sagt bara grejer liggandes, några stumpar med spiro rör eller vent slang ska ja väll kunna tänka mig lägga ut annars är det bara arbetstiden så det blir ju inte så kostsamt med kanalfläktsinstallation på vinden. Men jag ska ha i åtanke att köra kanalfläkten på lägre varv.

Ny fråga. Om jag nu sätter ett frånluftdon dragit från en kanalfläkt räcker det då att jag sätter 1st don i hallen på övervåningen?:confused: Kommer det vara dugligt att luften från nedre våning letar sig upp till hallen i övervåningen och ut. jag har väldigt öppen planlösning på nedre plan och jag har ju tänkt använda mig av Pax 760 fläktar på badrummet, då den ska vara bra enligt en vän och att den även är fukt styrd.

Jag har också 2st självdragsventiler i skorstenen på nedreplan, men draget är väldigt litet i dom, men visst lite sug är det.
 
Med 120 m2 borde det räcka bra med två paxfläktar som går på reducerad hastighet. en vanlig PAX badrumsfläkt drar ut 90 m3/h (teoretiskt). Jag funderar själv på denna lösning och t.ex. ta 70 m3 från badrummet och 50 m3 från annan plats. En pax med reducerad hastighet låter nästan inget alls och drar 2-4 w el. Fast energifrågan handlar mr om hur mycket dyrbar värme man tvingar ut så detta måste optimeras. Med dina 120 m2 skulle du kunna ta max från badrummet = 90 m3 och reducerat till 50-60 i annat utrymme. Då går luften/lukten "den rätta vägen" och ljudet spelar mindre roll i ett badrum.
 
Mr.D skrev:
tackar för visat intresse.

Ny fråga. Om jag nu sätter ett frånluftdon dragit från en kanalfläkt räcker det då att jag sätter 1st don i hallen på övervåningen?:confused: Kommer det vara dugligt att luften från nedre våning letar sig upp till hallen i övervåningen och ut. jag har väldigt öppen planlösning på nedre plan och jag har ju tänkt använda mig av Pax 760 fläktar på badrummet, då den ska vara bra enligt en vän och att den även är fukt styrd.

Ett par frågor bara...
Har du självdragsventilation sedan tidigare? Hur gammalt är huset? Är du inte nöjd med bef ventilation eller har du byggt till något eftersom du vill utöka ventilationen?
Vad har du för uppvärmningsform?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.