Byggahus.se
Hej! Jag är i full gång med en renovering av min lägenhet som bland annat innefattar ett nytt kök. Har stött på lite klurigheter kring ventilationen och vill mest bolla för att känna att jag är på rätt spår och inte kommer behöva riva upp och göra om vid OVK.

Så här ser nuvarande rör ut. Planen från början var bara att såga ut lite mer av den gamla kanalen (inaktiv idag) för att få plats med ett längre rör och välja spjäll då man inte får ha fläkt med motor. Sen visade det sig att kanalen har asbest i sig och jag är inte lika sugen på att såga i den. Nu tänker jag att jag istället låter röret gå rakt ut (där rensluckan sitter) genom täckskivan som ska få dölja kanal-kaoset med ett frånluftsdon för att behålla självdraget, och en separat kolfilterfläkt.

Låter det som en rimlig lösning? Behöver jag tänka på något speciellt? Tänker typ inspektion/rensning/isolering/materialval.

Undrar också ifall någon har koll på ifall de brukar kunna injustera frånluftsdonet på OVKn eller om det måste lösas innan? Hade frågat bolaget som ska utföra den, men BRFen verkar inte veta vilket bolag det är ännu.

Tack på förhand!
 
  • Ventilationsrör genom vägg, elledningar, öppet hål, pågående arbete, skyddad av plastpåse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad var det som fanns där innan? Du kallar det för självdragsfläkt? Det låter som något du inte får ta bort.
 
Det är lite knepigt att hänga med i beskrivningen.
Får man gissa att du inte har haft självdrag från början utan central frånluftsfläkt med volymkåpa över spisen?
 
Ledsen för otydlighet! Enligt styrelsen för BRFen får man ersätta med kolfilterfläkt så länge man har kvar utsug för självdrag. Detta är informationen jag fått från BRFen:

”För att godkännas i en OVK måste lägenheten ha ett grundflöde från köket som inte går att stänga av helt. Du bör därför inte plugga igen självdraget om du bara tänkt sätta in en kolfilterfläkt, då räknas det inte som ventilation. Du kan ha en kolfilterfläkt, men det måste då också finnas en ventil till det gamla ventilationsröret/självdraget, som då måste finnas just i köket. Man får inte koppla in en fläkt med motor ansluten till själva ventilationsröret, eftersom fastigheten har självdrag, som du nämnde förut med utsuget.”

Enligt energideklarationen har fastigheten ett F-system, så ja - central frånluftsfläkt lär det ju ha varit. Jag är inte helt hundra på terminologin, men är ganska säker på att det som satt innan (och som jag innan asbest-upptäckten planerade att använda) var en spiskåpa med spjäll.
 
BirgitS
S sandraj1 skrev:
Låter det som en rimlig lösning?
Ja
S sandraj1 skrev:
Behöver jag tänka på något speciellt? Tänker typ inspektion/rensning/isolering/materialval.
Reglerbart frånluftsdon
Är det krökar, som vid nuvarande lösning så behöver man renslucka.
Om det har funnits någon sorts styrning från spiskåpan till centralfläkten så se till att bevara kabeln så att det går att återställa den dag någon tröttnar på att köpa nya kolfilter regelbundet.
Brandisolering är ju trevligt men jag tror att det bara behövs efter att röret har lämnat ditt kök.
S sandraj1 skrev:
Undrar också ifall någon har koll på ifall de brukar kunna injustera frånluftsdonet på OVKn eller om det måste lösas innan?
Här har kontrollanten som kommit bara haft tid att mäta, men det beror ju på vilken tjänst som föreningen köper. Om det har varit fel så har jag fått uppfattningen att det har skrivits ner i ett protokoll och sen har informationen skickats till berörda lägenheter.
 
ullet
Om du ska ha en frånluftsventil ovanför skåpen i kombination med en kolfilterfläkt kan du väl bara ta bort alla spirorören med kopplingar och ersätta med ett rakt rör som är tillräckligt långt, på det sätter du sen en reglerbar tallriksventil.

Då uppfyller du kravet på reglerbar frånluft som är rensningsbar utan att ha hela köksskåpet fyllt med gamla rörböjar.
 
Strålande, stort tack! Det blir inga krökar som ni båda är inne på, utan helt enkelt ett rakt rör och ett reglerbart don.
BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Om det har funnits någon sorts styrning från spiskåpan till centralfläkten så se till att bevara kabeln så att det går att återställa den dag någon tröttnar på att köpa nya kolfilter regelbundet.
När du skriver kabeln antar jag att du avser själva elkontakten som fläkten var inkopplad i? Den sparas (och kommer också användas för kolfilterfläkten).
 
BirgitS
Ibland kan det finnas en kabel som går från spiskåpan till centralfläkten för styrning, men det behöver inte finnas en sån.
 
  • Gilla
sandraj1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.