Kan man lägga isolering direkt på plåttaket, sedan fuktspärr, luftspalt o sedan på med råspont. Plåten ligger idag direkt på takstolar a. Det blir så förbannat med kondens på insidan så det dryper om det! Skall tillsägas att det är ett gammalt hönshus med plåttak.

Staffans2000
Ja.

Går det med att sätta upp typ tjockare plast matta som man lägger på husgrunder vet inte vad mattan heter, det är en typ av matta så inte fukten tränger in i grunden! Spika upp direkt på takstolar a.

Staffans2000
S snickarmarie skrev:
Går det med att sätta upp typ tjockare plast matta som man lägger på husgrunder vet inte vad mattan heter, det är en typ av matta så inte fukten tränger in i grunden! Spika upp direkt på takstolar a.
Nu hänger jag inte riktigt med. Kan du rita en skiss?

Staffan

Skickar dig ett foto i morgon på plåttaket så förstår du vad jag menar. Jag menar att om man kan spika/skruva upp plasten på takstolarna så kondensen som blir rinner ner på plasten i stället för på golvet.

Staffans2000
S snickarmarie skrev:
Skickar dig ett foto i morgon på plåttaket så förstår du vad jag menar. Jag menar att om man kan spika/skruva upp plasten på takstolarna så kondensen som blir rinner ner på plasten i stället för på golvet.
Javisst, kan du det. I båda fallen.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Javisst, kan du det. I båda fallen.
Tack för snabba svar!

Så här ser plåttaket ut!

• Vy underifrån av ett plåttak med träbjälkar och kycklingnät i ett oinrett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.