Byggahus.se
H Hhallden skrev:
Har du möjligtvis lite bilder?
 
  • Mörkt vindutrymme med isolering och kartonger, vissa öppna, sparsamt belyst, oordnat intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggmaterial, isolering och trä. En kartong ligger på en OSB-skiva. Oorganiserat, kanske en renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hhallden
  • Laddar…
När jag väl flyttar in i huset kommer jag nog skaffa plastlådor med lock istället för kartonger. Dom drar nog åt sig en del fukt även om det nog är absolut ingen fara 🙂
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
För att det inte är osb över hela är för att spillbitarna tog slut😁 ursäkta för många svar här alla andra 👍😅
 
H Hhallden skrev:
Har du möjligtvis lite bilder?
tyvärr inte.
jag lade reglar parallellt med takstolarna dvs fäste dem i takstolarna och dess stöttor så översidan hamnade i höjd med lösullen. Satte vinkeljärn under dessa reglar för att stötta extra. De hamnade ju då på ett avstånd ganska nära 120 cm dvs i princip en bredd på skivan. (Genom att kapa ur skivorna för stöttorna med sticksågen blev "golvet" tätt även när jag hade lagt två fack bredvid varandra.) Sedan lade jag en omgång reglar tvärs dessa reglar, som fick bli bärare av plywoodskivorna. dessa fick jag lägga ganska tätt för jag kunde inte få upp hela skivor genom luckan i taket. Fick alltså kapa upp skivan i mindre bitar så jag hamnade på ca 70-80 cm (men det kan också bli tätare. beror ju på hur tungt det blir som ska ligga där!) Gjorde en skiss (om den går att öppna...)
 
Som redan nämnts så kan man lägga lite OSB, plywood eller råspont på takstolarna för förvaring.
När man fäster dessa så kan det vara vettigt att använa skruv. Om man spikar så kan gunga och vibrera så att spacklet i innertaket på våningen under spricker.

Sen är det inte säkert att takstolarna är dimensionerade för att ta upp så mycket last i den riktningen. Tomma resväskor och lite ljusstakar går säkert bra. Men man ska akta sig för att börja lasta upp en massa tunga saker.
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
A Axeler skrev:
Du har ventilationen i taket. Du luftar ut under takpannorna i varje takstolsfack. Kallas mögelstopper och skall väl ersäta ventiler i gavlarna
👍
Satte sånna ventiler när vi lade om taket på ett 70-talshus. Blev Kanonbra!

Tak med träbjälkar, ventilationsgaller, kontrasterande mörkt och ljust trä, vinkel röda markeringar, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


H Hhallden skrev:
Fråga 1. Borde det inte vara hål på vardera gavel för ventilation? Huset byggt 2021
Innan jag satte dessa ventiler var det bara ventiler på gavlarna och gick det knappt att vistas där uppe utan gasmask.
 
blackarrow blackarrow skrev:
👍
Satte sånna ventiler när vi lade om taket på ett 70-talshus. Blev Kanonbra!

[bild]


Innan jag satte dessa ventiler var det bara ventiler på gavlarna och gick det knappt att vistas där uppe utan gasmask.
Aha så det är ventilation, jag har några sådana hål. 👍🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.