5 192 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Kan jag blankpolera stål?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Kornstorlek 40 river ganska bra, du har rätt fin yta på dina rör, så börja inte med nått så grovt....
Jag hade börjat med 240 eller 320 kanske...
Jag hade börjat med 240 eller 320 kanske...
Jag hade inte kört med lanellskiva, väldigt lätt att gräva ner sig även i stål och sen får man börja om.
Kör en vanlig slip för plana ytor och gör rent varje gång du byter till ett finare papper för att undvika att grövre korn ligger kvar på ytan. När du mår en viss nivå är det nästan enklare att handslipa då det inte krävs så mycket med varje grovlek innan du går till nästa steg.
Kör en vanlig slip för plana ytor och gör rent varje gång du byter till ett finare papper för att undvika att grövre korn ligger kvar på ytan. När du mår en viss nivå är det nästan enklare att handslipa då det inte krävs så mycket med varje grovlek innan du går till nästa steg.
Japp. Jag började med räls som "legat ute" ett bra tag och då passade 40korn bra. Det sista var 240.Dan_Johansson skrev:
Den i filmen polerade jag med pasta för rostfritt med hjälp av en bänkslip och monterad polertrissa. Gick fort och blev över förväntan bra.
ja benen är ju rätt otypliga så en polertrissa på en bänkslip är ju lite svårt.
Så ska jag börja med en 240 och sen jobba mig mot finare, unvika att slipa för hårt så jag inte "gräver ned mig" och avsluta med polermedel och polertrissa?
Så ska jag börja med en 240 och sen jobba mig mot finare, unvika att slipa för hårt så jag inte "gräver ned mig" och avsluta med polermedel och polertrissa?
Hur länge höll det sedan då?Intet skrev:
Ingen har ju ifrågasatt om det går att polera. Frågan är ju bara hur det håller över tid sen. Tror inte TS är så sugen på att stå och polera om det varje helg.
står ju inomhus och eventuellt får jag lacka det om det visar sig det rostar snabbt.
behöver inte bli perfekt, men vill ha det blankare än det är nu.
vilken pasta ska jag använda och vad är bäst om man inte äger en polermaskin, polertrissa för borrmaskin?
behöver inte bli perfekt, men vill ha det blankare än det är nu.
vilken pasta ska jag använda och vad är bäst om man inte äger en polermaskin, polertrissa för borrmaskin?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
320 räcker inte på långa vägar för att polera...
Nästa steg är våtslippapper, och där går du så fint du har ork till.. ju finare desto bättre...
Nästa steg är våtslippapper, och där går du så fint du har ork till.. ju finare desto bättre...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Testa dig fram.. du kan inte polera bort sliprepor i stål, så allt handlar om vilken nivå du vill ha...
I det här fallet hade jag nog hellre börjat för försiktigt. Det är ju redan slät plåt utan glödskal. Bara lite ytrost. Händer inget så är det bara att kliva upp en grovlek i kornstorlek. Har du en osillerande slip så testa med scotch brite pads på den och se. Som Dan skriver så blir det sliprepor av grövre papper som kan ta tid och arbete att få bort.