Hej
Den gamla köksblandaren har börjat läcka och är svår att stänga av så jag körde och köpte en ny köksblandare. Men jag undrar om jag kan använda den gamla kopplingen som sitter där, eller måste jag sätta dit en ny? Den gamla är en vatette 12x10 klämringskoppling och den nya köksblandaren skall bara gängas på direkt. Kan jag skruva av den övre befintliga och skruva på den nya? Går det överhuvudtaget att göra så? Jag bifogar bilder på de nya och de gamla delarna.
Den gamla köksblandaren har börjat läcka och är svår att stänga av så jag körde och köpte en ny köksblandare. Men jag undrar om jag kan använda den gamla kopplingen som sitter där, eller måste jag sätta dit en ny? Den gamla är en vatette 12x10 klämringskoppling och den nya köksblandaren skall bara gängas på direkt. Kan jag skruva av den övre befintliga och skruva på den nya? Går det överhuvudtaget att göra så? Jag bifogar bilder på de nya och de gamla delarna.
Hej och välkommen till forumet @Micke hstd 👍M Micke hstd skrev:Hej
Vatette-koppling går superbra att ta bort muttern på och använda för lekande mutter med planpackning då det finns en plan yta som tätar. Observera att detta endast gäller 10mm. 15 & 12 behöver planadapter.
Då gäller givetvis också att blandaren har 3/8" gänga (10).
Vill du ha avstängningsmöjlighet så köper du RSK 8546961.
Dessa kulventiler passar rakt på befintlig 12mm mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2018 tog jag mig tid och förklarade saken tydligt i denna länken:
https://www.byggahus.se/forum/threa...vaettmaskin-pa-10-mm-kran.313112/post-2936343
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket och tack för ett snabbt svar!Krilleman skrev:
Hej och välkommen till forumet @Micke hstd 👍
Vatette-koppling går superbra att ta bort muttern på och använda för lekande mutter med planpackning då det finns en plan yta som tätar. Observera att detta endast gäller 10mm. 15 & 12 behöver planadapter.
Då gäller givetvis också att blandaren har 3/8" gänga (10).
Vill du ha avstängningsmöjlighet så köper du RSK 8546961.
Dessa kulventiler passar rakt på befintlig 12mm mutter.
[bild]
2018 tog jag mig tid och förklarade saken tydligt i denna länken:
[länk]
[bild]
Det hade inte varit fel att ha ventiler i köket så att man slipper stänga av i hela lägenheten. Skall titta mer på detta 👍
Mvh Mikael
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
VA - Ny anslutningskostnader när befintlig byggnad styckas av?
Juridik -
Kan jag använda befintlig EKKJ?
El -
Vad för puts eller annat kan jag använda på teglet/befintligt puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Använda befintlig/äldre matning för laddbox
Laddboxar -
Ändra kod till en befintlig användare på SPC-larm?
Villalarm & Hemautomation