Vi bor vid havet, dock utan havstomt men med havsutsikt. Havstomten nedanför oss ägs av en man vi har ett frostigt förhållande till. Han har nu börjat odla upp björkhäck framför sin tomt, vilket är förståeligt för att förhindra insyn, men frågan är om han tänker odla upp den så att den börjar skymma för oss.
Marken han odlat på är kommunägd och alltså inte hans. Den ligger alldeles vid en väg.
Nån som vet om han har rätt att göra häcken hur hög som helst?? Vilka regler gäller egentligen?
Jag är väldigt bekymrad.

Har han inte något slags tillstånd från kommunen får han inte odla något alls där.

Nej jag kan ju gissa det också men det känns ändå väldigt kymigt med vad han tänkt egentligen, vill helst inte dra igång en process.
Har du koll på vad som gäller generellt för häckar om häcken står på ens egen tomt? Den blir ju väldigt nära tomtgränsen.

Generellt: Ingen Aning, förutom att saker man pysslar mad inte får innebära någon väsentlig olägenhet för grannarna.

Kommunen ger ut regler, här tex gäller 80 cm för häckar som står i gatukorsingar, annars fri höjd 2,5m över cykelbanor och 4,5m över gata på växtlighet som sticker ut över tomtgränsen, samt att det inte får innebära någon annan trafikfara.

hmm, jag tror att på egen tomt fär man ha hur höra växter och buskar som helst, man är bara skyldig att se till att dem inte utgör någon fara.
Men han får inte plantera på kommunens mark.

En jag känner fick hem fastighetstaxeringen för några år sen och läste att han hade sjöutsikt, vilket han inte hade. Mellan honom och sjön är det kommunal mark som växt igen med massa björksly och annat. Han ringde kommunen och de rensade marken ganska omgående så han hade sjöutsikt!

Björkhäck låter snarare som att kommunen på sin mark underlåtit att rensa sly där. Du kan ju alltid slå en pling till kommunen och höra om de inte tänkt rensa bort lite sly från sina marker om det börja växa ovanför din siktlinje till havet. Det finns ingen lag på att de måste göra det, men ibland kan man få deras tillstånd att rensa själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.