637 läst ·
12 svar
637 läst
12 svar
Kan gipsskivor stå på betongplatta när man fäster dem mot väggen?
Hej, gipset fästs mot osb på väggen som har en distans från plattan, lika så glesen. Men jag undrar om gipset behöver en sådan distans eller om det går bra att ställa den på plattan? Det är ett varmgarage med golvvärme:
Har 900 skivor och taket är 2250 så de hade blivit perfekt om jag kunnat dela en skiva på två och haft 900+900+450=2 250. Men då blir de ingen distans.
Har 900 skivor och taket är 2250 så de hade blivit perfekt om jag kunnat dela en skiva på två och haft 900+900+450=2 250. Men då blir de ingen distans.
Vet ej hur tanken är med garaget .
Ska det agera förråd - hobbyrum - parkera snöig bil ?
Kommer det vatten på golvet eller snö så finns möjligheten att det kryper in i väggar .
Iom att ytterväggar ej har ngn förhöjd sockel av vattentålig produkt så måste det fixas ngt som kan stoppa vatteninträngning .
Ska det agera förråd - hobbyrum - parkera snöig bil ?
Kommer det vatten på golvet eller snö så finns möjligheten att det kryper in i väggar .
Iom att ytterväggar ej har ngn förhöjd sockel av vattentålig produkt så måste det fixas ngt som kan stoppa vatteninträngning .
Ja tanken är att kunna köra in med bil osv. Men jag tänkte som grundtanke stt sätta en plastlist mot golvet som sedan silikonas mot betongen för att motverka att vatten kan krypa in mot stommen om de stänker eller liknande.
Men det jag huvudsakligen undra är om betongen, trots uppvärmningen, kan transportera fukt från grunden genom plattan, som då kan skada gipset.
Och jag tror svaret på den frågan ändå är ja.
Nu gjorde jag en glipa, och jag tänker fortfarande sätta plastlist osv. Sen kanske det finns bra fuktavvisande färg man kan ha på väggarna nära portarna åtminstone.
Men det jag huvudsakligen undra är om betongen, trots uppvärmningen, kan transportera fukt från grunden genom plattan, som då kan skada gipset.
Nu gjorde jag en glipa, och jag tänker fortfarande sätta plastlist osv. Sen kanske det finns bra fuktavvisande färg man kan ha på väggarna nära portarna åtminstone.
Sätt den tilltänkta listen och mjukfoga tätt mot golvet med typ utefog..H henrik.aahman skrev:Ja tanken är att kunna köra in med bil osv. Men jag tänkte som grundtanke stt sätta en plastlist mot golvet som sedan silikonas mot betongen för att motverka att vatten kan krypa in mot stommen om de stänker eller liknande.
Om betongplattan kan transportera fukt , det beror på hur det är konstruerat under betongen .H henrik.aahman skrev:Ja tanken är att kunna köra in med bil osv. Men jag tänkte som grundtanke stt sätta en plastlist mot golvet som sedan silikonas mot betongen för att motverka att vatten kan krypa in mot stommen om de stänker eller liknande.
Är det makadam och cellplast under betongen så är risken för fuktskadade väggar mycket liten .
Är betongplattan direkt på marken är det sämre .
Du får tänka på vattnet ifrån bilen med så i ett garage där man kör in en bil ofta så är betongen fuktig, har man golvvärme så blir det förstås mycket torrare men annars vintertid så är plattan fuktig..Tomture61 skrev:
ska man följa tex Gyprocs monteringsanvisning så ska den lyftas upp från golvet.
Inte hos mig .J Jansson69 skrev:
Epoxyfärg på golvet , 3 varv .
Obehandlat betonggolv släpper damm , suger oljespill , slits i ytan .
Plus det du upplever .
I mitt fall är det mycket makadam under och cellplast. Men det är ju såklart dumt o chansaTomture61 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kostar det att gjuta en betongplatta 30 kvm?
Grund & Markarbeten -
Bästa sätt att fästa syll genom leca ner i betongplatta
Grund & Markarbeten -
Enkelt staplad pizzaugn, tjocklek på betongplatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa 45x170 syll i betongplatta
Lösvirke & Timmerhus -
Uppvärmt förråd på oisolerad betongplatta i verkstad/loge
Golv