Tomtmarken som min BRF är belägen på gränsar mot ett "grönområde" som ägs av kommunen.
Kommunen äger för övrigt även marken BRF har tomträtt på.

Nu visar det sig att lokala fjärrvärmebolaget (privatägt) måste gräva upp o laga något som är beläget på kommunens "grönområde". För att smidigt kunna ta sig dit vill de passera via vår parkering. De vill att vi spärrar ett antal parkeringsplatser (samtliga är uthyrda) och så vill de montera ner en del av räcket bakom parkeringen för att använda detta som passage ut till "grönområdet".... Reparationerna planeras pågå runt 4månader.....

Har fjärrvärmebolaget någon som helst juridisk rätt att kräva att vi tillmötesgår deras önskan?

Nej, det har jag svårt att se. Ett servitut ska ju därtill vara av bestående nytta, så skulle de lyckas tvinga till sig ett vägservitut för att detta är enda rimliga vägen att ta sig dit på och behovet upplevs tillräckligt angeläget så kommer det kosta dem några hundra tusen i avgift till Lantmäteriet plus intrångserättning till er.

Rimligen försöker de nu köpa sig en relativt billig accessväg för att ta sig till området. Och beroende på områdets storlek och hur lätt det är att tillfälligt (man får väl anta upp till ett halvår) parkera någon annanstans är det kanske rimligt att låta dem göra detta för ett antal tiotusenlappar.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag tror inte heller att de kan tvinga er att stänga av parkeringsplatser, utan det är nog en ren förhandlingsfråga. Kruxet är väl att de som hyr parkeringsplatserna måste gå med på det. Föreningen kan knappast ensidigt temporärt upphäva hyresavtalet. Det kan säkert finnas någon ersättning att få om någon i Brf orkar förhandla och om det går att få fram alternativ parkering. Annars säger man bara nej.

Ett råd är att hålla koll så att entreprenören respekterar er egendom. När man byggde bredvid den Brf jag bodde i tidigare så både fällde man träd som var föreningens och använde gästparkeringen som grusupplag.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Men: först bör man kontrollera så att det inte redan finns ett servitut för fjärrvärmeledningarna även på den fastighet där er Brf ligger. Ledningarna lär ju inte bara gå på grönområdet, utan till fastigheterna i närområdet och om er Brf har fjärrvärme så finns där nog ett servitut. Och om det finns ett sådant servitut hamnar ni naturligtvis i ett annat läge.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kolla också det avtal ni eventuellt har med fjärrvärmebolaget vad ni har förbundit er till där.

• Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Tack för svaren så långt, de går i linje med mina egna resonemang.

Grejen är den att fram tills nyligen skulle inte detta ens ha varit möjligt, då stod det stora pampiga 60år gamla almar där dessa parkeringar är. Så då hade det ju aldrig kommit på tal....

Vi har även långtgående planer på att bygga carports på dessa platser, så om det vore gjort redan så hade det inte heller kommit på tal.

Det finns andra ytor att bygga tillfartsvägar på fram till det område de skall arbeta i, men de alternativen kräver att anlägga tillfälliga vägar för byggtrafiken där det idag är gräsmatta....

Så detta är enbart en fråga om pengar och bekvämlighet om jag får säga mitt, detta vore ett mycket enkelt och snabb sätt för fjärrvärmebolaget att nå sitt arbetsområde.
Förhandlaren i mig anser då att detta är värt en hel del, att bara nöja sig med ett lass grus för att anlägga några provisoriska parkeringar under byggtiden som är nuvarande bud från fjärrvärmebolaget anser jag inte ens seriöst....

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kasken skrev:
Det finns andra ytor att bygga tillfartsvägar på fram till det område de skall arbeta i, men de alternativen kräver att anlägga tillfälliga vägar för byggtrafiken där det idag är gräsmatta....
Det är ju bara att rulla ut en duk och tippa kross. Gjort på en dag för bolaget.

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
Visst förhandla lite och få lite markarbete utfört inför era carportsbyggen...

Men att obstruera för att man ser en möjlighet att utpressa sig till lite pengar gör att man hoppas kommunen kommer ihåg det fram till att ni ska förhandla om ny nivå på arrendet för markrätten.

Och att de bygger ett hyreshus på sin mark.

/ATW

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:

Men att obstruera för att man ser en möjlighet att utpressa sig till lite pengar gör att man hoppas kommunen kommer ihåg det fram till att ni ska förhandla om ny nivå på arrendet för markrätten.

Och att de bygger ett hyreshus på sin mark.

/ATW
Tomträtt fungerar inte så. Det är i princip ett upphävande av äganderätten i utbyte mot arrendet.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

Nu är det ju inte kommunen som vi har att göra med utan det lokala fjärrvärmebolaget, vilket är ett privatägt bolag som ingår i en relativt stor koncern med bas i Tyskland.

Det minsta kan jag tycka vore att erbjuda några procent på taxan för fjärrvärmen som tack för hjälpen....

Kommunen var för övrigt inte blyg med att höja tomträttsavgälden härom året, blev en nätt liten höjning runt 450% bara....

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju bara att rulla ut en duk och tippa kross. Gjort på en dag för bolaget.
Så är det. Men det kostar ju en hel del mer pengar än att be oss flytta 2-3 parkerade bilar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tomträtt fungerar inte så. Det är i princip ett upphävande av äganderätten i utbyte mot arrendet.
Så hur fungerar det då om det inte är pengar som ska betalas för en rättighet..?

/ATW

Varför gick inte systerdottern över till grannen när brevet kom? Ett samtal kan vara tillräckligt för att skapa grannsämja. Jag skulle ty-ka att brevet var obehagligt och inte kunnat glömma bort att svara på det. Även om brevet var obehagligt lönar det sig inte att sticka huvudet i sanden och nonchalera det.

H Helena_Gavle skrev:
Varför gick inte systerdottern över till grannen när brevet kom? Ett samtal kan vara tillräckligt för att skapa grannsämja. Jag skulle ty-ka att brevet var obehagligt och inte kunnat glömma bort att svara på det. Även om brevet var obehagligt lönar det sig inte att sticka huvudet i sanden och nonchalera det.
Nu cyklar du nog i fel tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.