5 094 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Kan ett ved skjul stå obehandlat med ved i under vintern?
Sida 1 av 2
Halloj i regnrusket!
Jag har fått uppbyggt ett obehandlat vedskjul och måste ha in min ved i boden som jag just nu håller på att kapa.
Min första tanke va att hinna kapa och klyva alla träd jag fällt under året dom gått och få in detta i vedskjulet. Tänkte att jag målar det tills våren med tjärvitreol.
Men nu när jag börjat stapla in veden kommer jag på att det e kanske rent av idiotiskt att inte behandla innuti själva skjulet.
På två sidor har vedskjulet en 5 cm s mellanrum på bräderna.
Jag funderar på om han som byggt det skulle spara in på bräder eller om det är ok med denna luftströmning/ öppna yta?
Bör jag sätta bräder över denna ytan eller är det ok.
De andra två väggarna är i obehandlat trä men utan luft/ mellanrum i bräderna luftspalt
Just nu är det ca 6 grader som minnst under dygnet och regnar en del. ( skåne)
behöver det målas innuti ? fasaden? ska jag använda olja?, disel olja? träolja, ändträ?ok med bara tjärvitreiol ? (varför använder vissa lacknafta att spä ut med ? )behandla inne och fasaden?
måste det vara snustorrt om jag bara ska olja eller tjärvitriola?
Har någon tipps på hur hur jag får det torrt om jag behöver det innan behandlingen ? och efter behandlingen?
Ska jag vänta med allt tills våren ?
Tacksam för svar och alla möjliga tipps
Ska jag vänta med allt tills våren, veden står ju trotts allt inte på marken.
i så fall kanske jag behöver tänka på att ha luft mellan mina vedtravar.
(Det alltså två obehandlade väggar och två med luftspalt/avstånd mellan bräderna på 5 cm, plåttak, mellan taket som väggarna är det ca 1 dm öppet upptill. Det är på 15 2m med en 3 m höjd)
Jag har fått uppbyggt ett obehandlat vedskjul och måste ha in min ved i boden som jag just nu håller på att kapa.
Min första tanke va att hinna kapa och klyva alla träd jag fällt under året dom gått och få in detta i vedskjulet. Tänkte att jag målar det tills våren med tjärvitreol.
Men nu när jag börjat stapla in veden kommer jag på att det e kanske rent av idiotiskt att inte behandla innuti själva skjulet.
På två sidor har vedskjulet en 5 cm s mellanrum på bräderna.
Jag funderar på om han som byggt det skulle spara in på bräder eller om det är ok med denna luftströmning/ öppna yta?
Bör jag sätta bräder över denna ytan eller är det ok.
De andra två väggarna är i obehandlat trä men utan luft/ mellanrum i bräderna luftspalt
Just nu är det ca 6 grader som minnst under dygnet och regnar en del. ( skåne)
behöver det målas innuti ? fasaden? ska jag använda olja?, disel olja? träolja, ändträ?ok med bara tjärvitreiol ? (varför använder vissa lacknafta att spä ut med ? )behandla inne och fasaden?
måste det vara snustorrt om jag bara ska olja eller tjärvitriola?
Har någon tipps på hur hur jag får det torrt om jag behöver det innan behandlingen ? och efter behandlingen?
Ska jag vänta med allt tills våren ?
Ska jag vänta med allt tills våren, veden står ju trotts allt inte på marken.
i så fall kanske jag behöver tänka på att ha luft mellan mina vedtravar.
(Det alltså två obehandlade väggar och två med luftspalt/avstånd mellan bräderna på 5 cm, plåttak, mellan taket som väggarna är det ca 1 dm öppet upptill. Det är på 15 2m med en 3 m höjd)
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Nog kan skjulet stå omålat, det tar inte skada av det. Måla det till sommaren istället. Det enda som händer är väl att trät grånar lite.
I övrigt så tänker jag bara att du ska väl inte elda det du klyver nu? Det hinner ju aldrig torka............Annars är det bra med gles panel i en vedbod så luften tar sig igenom. För tätt och det börjar mögla istället.
I övrigt så tänker jag bara att du ska väl inte elda det du klyver nu? Det hinner ju aldrig torka............Annars är det bra med gles panel i en vedbod så luften tar sig igenom. För tätt och det börjar mögla istället.
Ett tips: dela gärna av skjulet i två halvor, så att du kan lägga in färsk ved på ena sidan först, sedan på andra sidan, och då plockar torr ved du på första sidan, sedan är andra sidan är full gör du tvärtom.
Tack
Nej, nej jag ska inte elda med den nu!
Men eftersom mina fällda träd legat sedan i sommras och några legat ett år på marken är jag nu i lite panik med att få dem till ved och in i skjulet.
också har jag läst att jag måste vänta med att måla tills våren. Eftersom jag fått många helt olika råd kännde jag att jag behövde riktlinjer och råd för hur jag nu ska aggera med allt.
Nej, nej jag ska inte elda med den nu!
Men eftersom mina fällda träd legat sedan i sommras och några legat ett år på marken är jag nu i lite panik med att få dem till ved och in i skjulet.
också har jag läst att jag måste vänta med att måla tills våren. Eftersom jag fått många helt olika råd kännde jag att jag behövde riktlinjer och råd för hur jag nu ska aggera med allt.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
ok. Tack!
Men jag tänker att det kanske är bra att behandla insidan med tjärvitreol innan jag lassar in all ved ,,, för det är väldigt mycket ved som ska in och jag vill kunna göra om den del av vedskjulet till förråd längre fram då all ved börjar sina.
Tänker att det är bra att behandla nu innan veden kommer in eftersom de närmsta åren kommer vara packat med ved.. dvs ingen möjlighet att måla då.
Tänker att det är bra att behandla nu innan veden kommer in eftersom de närmsta åren kommer vara packat med ved.. dvs ingen möjlighet att måla då.
Och när du travar så ska det vara min 5 cm mellan travarna och mellanrummet ska vara mot den sida som är glesast, luft,luft luft och åter luft för moder natur att torka veden. Att få till mellanrummet så skjuter du in en bit mot bakomvarande trave med jämna mellanrum, då hålls spalten öppenAlex gyllebo skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Fast vad är du rädd för? Att det ska ruttna eller vad? trä kan stå omålat i hundratals är utan att det händer nåt.Alex gyllebo skrev:
Men jag tänker att det kanske är bra att behandla insidan med tjärvitreol innan jag lassar in all ved ,,, för det är väldigt mycket ved som ska in och jag vill kunna göra om den del av vedskjulet till förråd längre fram då all ved börjar sina.
Bättre att måla när du byter användning från vedskjul isåfall om du absolut vill ha någon annan färg är trärent. Och vitriol funkar inte inomhus, den ska solblekas. Förråd är normalt sett obehandlade på insidan för att man inte ska stänga in fukt, men det finns ju färger som andas.