Byggahus.se
D Dilato skrev:
Det var billigt, ~7500 kr/år/lägenhet undantaget lokaler.
Varför skulle schablonskostnaden vara hälften av verklig kostnad,är lägenheten i fråga ovanligt liten och/eller används hälften av all el utanför lägenheterna?
Troligtvis för att Månadsavgiften är baserad på en schablonkostnad.
Så fick vi tex är vi gick över till individuell debitering av vatten, avgiften sänktes med 220kr men den faktiska förbrukningen är förståss högre.
 
A A-Man_08 skrev:
Kan en bostadsrättsförening ändra från att el ingår i avgiften till individuell debitering pga ökade kostnader.
Måste det röstas igenom på en stämma eller går det att få igenom som en tvingande åtgärd?
Om det är en stor förändring för medlemmarna ska det vara stämmobeslut.
Det bästa är ju om man har gemensam el men inviduell mätning.
I en bostadsrättsförening som ska man ju vara solidarisk och inte utnyttja vissa saker ex som el.
värmefläkt i vardagsrum, Infravärme på balkonger och luftkonditionering ex
det brukar bli på det viset nu för tiden. Därför funkar inte gemensam el
 
Jag var på en visning för en lägenhet i Solna. Mäklaren proklamerade att här var det bara att brassa på då elen ingick i avgiften. En balanserad kommentar hade ju varit att man slipper abonnemangskostnader relaterat till elen. Men kundgruppen ville nog hellre höra att elen var "gratis".
 
K kortis skrev:
Om det är en stor förändring för medlemmarna ska det vara stämmobeslut.
Det bästa är ju om man har gemensam el men inviduell mätning.
I en bostadsrättsförening som ska man ju vara solidarisk och inte utnyttja vissa saker ex som el.
värmefläkt i vardagsrum, Infravärme på balkonger och luftkonditionering ex
det brukar bli på det viset nu för tiden. Därför funkar inte gemensam el
I detta fallet så behövs det nog inte då det är regeringsbeslut.
 
Claes Sörmland
K kortis skrev:
Om det är en stor förändring för medlemmarna ska det vara stämmobeslut.
Kolla inlägg #10. Stämmobeslut krävs bara för beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark. Hur årsavgiften ska debiteras beslutas av styrelsen.

Sen kan man ju informera om och diskutera frågan på t ex ett medlemsmöte så att styrelsen får förankring i medlemsbasen. Tråkigt att få en stor grupp i föreningen emot sig.
 
Redigerat:
A A-Man_08 skrev:
I detta fallet så behövs det nog inte då det är regeringsbeslut.
Det har knappast med beslutsprocessen att göra.

De som rekommenderar stämmobeslut gör det för att man tycker att medlemmarna ska involveras i så stora beslut. Inte för att det är ett krav.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har knappast med beslutsprocessen att göra.

De som rekommenderar stämmobeslut gör det för att man tycker att medlemmarna ska involveras i så stora beslut. Inte för att det är ett krav.
Men nu blir det som det blir, många kommer nog bli förvånade när de blir debiterade el men men.
 
Ja, ja. Men räkna då med att det blir gnäll på styrelsen bland oinsatta medlemmar. Menar du att ni dessutom i för det utan att tydligt meddela i förväg?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, ja. Men räkna då med att det blir gnäll på styrelsen bland oinsatta medlemmar. Menar du att ni dessutom i för det utan att tydligt meddela i förväg?
Då får dom väl gnälla.
Föreningen har gått ut nu att det kommer ske nästa år.

Vilka är ni?
 
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Du är något på spåren:

[bild]

[länk]
Mycket intressant!

Var det här jag skrev på en annan tråd att snart betalar lägenhet innehavare också för vatten och värme separat + hyra på det.

Då hävdades det i tråden att det omöjligt göra i svenska lägenheter :crysmile:
Det exemplet jag hade komma med var också i Finland. Men då har det alltså tom blivit lag att ha individuell förbrukning i SVERIGE :thinking:;)

Tråden finns tom här på byggahus men kommer nu inte ihåg vilken det var.
 
Det har konstateras att kravet på individuell värmedebitering inte fungerar i praktiken. Så den är inte kravställd i lägenheter. För varm och kallvatten innebär det ofta orimligt stora investeringar. Så där används det nog nästan bara i nyproduktion. Men visst kan det vara rimligt att införa vid stambyte.
 
kisumisu
lunnabo lunnabo skrev:
Jag förutsätter ingenting.
Jag gissar heller ingenting.
Jag fastslår att det är dyrare med många individuella abonnemang jämfört med ett eller ett fåtal abonnemang som föreningen står på.
Jo så är det. Blev själv shockad hur dyrt tv och bredband är i hus! Tvättstuga och det att få posten in till bostaden. Är det enda jag kan sakna från tiden jag bodde i lägenhet. Tv ser jag dock gratis med parabol. Men ser bara SVT och Tv4 av de svenska....

Tyvärr blir dock väldigt ovanligt. Nya lägenheter har egna tvättmaskiner och posten ska du själv hämta från en box. Precis som i hus :thinking:

Dessutom verkar det bli väldigt vanligt att hyresbolag och BRF säger upp gemensamma avtal på tv, internet, el... dvs = dyrt, dyrt, dyrt åter dyrt.... Som en hel förening är man bättre förhandlare än enstaka hushåll med "öppna" nät.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har konstateras att kravet på individuell värmedebitering inte fungerar i praktiken. Så den är inte kravställd i lägenheter. För varm och kallvatten innebär det ofta orimligt stora investeringar. Så där används det nog nästan bara i nyproduktion. Men visst kan det vara rimligt att införa vid stambyte.
Systemet jag har verkar inte så avancerat.
En kabel går från vattenmätarna till en modul gruppcentralen.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jo så är det. Blev själv shockad hur dyrt tv och bredband är i hus! Tvättstuga och det att få posten in till bostaden. Är det enda jag kan sakna från tiden jag bodde i lägenhet.

Tyvärr blir dock väldigt ovanligt. Nya lägenheter har egna tvättmaskiner och posten ska du själv hämta från en box. Precis som i hus :thinking:

Dessutom verkar det bli väldigt vanligt att hyresbolag och BRF säger upp gemensamma avtal på tv, internet, el... dvs = dyrt, dyrt, dyrt åter dyrt....
Skulle säga att det är tvärtom för brf, mer vanligt att få från individuella avtal till gruppavtal.
 
kisumisu
A A-Man_08 skrev:
Skulle säga att det är tvärtom för brf, mer vanligt att få från individuella avtal till gruppavtal.
Jovisst är det ju enklare. Men vissa föreningar vill själva göra indivuella "öppna" nät och tv släcks för att "ingen" ser på linjär tv. Ändå behålls hyran och avgiften på princip samma.

En bekant till mig sade att i hans hyra fanns comhem specifierad som 50kr. Jag bor i hus och skulle få betala 300kr. Idag ser siffrorna säkert ut annorlunda. Alltså mer...men skillnaden på individuell och gruppavtal...

Visst finns det kabel och bredbandsföreningar till egna villor också men där är det mer ovanligt att man kan göra så.

Webbsida erbjuder fiber bredbandsanslutning, 250 Mbit/s, ingen bindningstid, 79 kronor i månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmvisning av bredbandsplan; erbjudande, pris, "Bredband 250", chat-knapp; mobil gränssnitt, låg batteriprocent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollat nyss och skiljer sig ca 300 meter på adresserna. Men kolla priset ;)
Det dyra är på min öppna nät adress men det kanske ni redan kan gissa er fram.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.