Kan en bostadsrättsförening ändra från att el ingår i avgiften till individuell debitering pga ökade kostnader.
Måste det röstas igenom på en stämma eller går det att få igenom som en tvingande åtgärd?
 
Redigerat:
A A-Man_08 skrev:
Kan en förening ändra från att el ingår i avgiften till individuell debitering pga ökade kostnader.
Måste det röstas igenom på en stämma eller går det att få igenom som en tvingande åtgärd?
Förtydliga gärna vad det är för typ av förening. Kanske en bostadsrättsförening? Då får man läsa stadgarna. I normalfallet är det en fråga för den valda styrelsen att hantera.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
K klimt skrev:
Förtydliga gärna vad det är för typ av förening. Kanske en bostadsrättsförening? Då får man läsa stadgarna. I normalfallet är det en fråga för den valda styrelsen att hantera.
Ja det är en bostadsrättsförening.
Vad exakt ska sökas i stadgarna?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Om man ska ändra till individuell debitering ska man väl också sänka månadsavgiften när el inte längre ingår?
 
  • Gilla
Cheesen och 5 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad exakt ska sökas i stadgarna?
Eventuella stadganden om huruvida el ska ingå eller inte, eller andra principer för debitering av elkostnader. Kort sagt allt som på något sätt är relevant för frågan.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Ja det är en bostadsrättsförening.
Vad exakt ska sökas i stadgarna?
Befogenheter för styrelse gentemot stämmobeslut. Om inget särskilt anges ingår dessa beslut i de bedömningar som styrelsen ansvar för.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
I normalfallet är det en fråga för den valda styrelsen att hantera.
Tycker du? Spontant tycker jag att en så pass stor förändring med påtaglig ekonomisk betydelse för den enskilde medlemmen borde vara en stämmofråga, men det är mest en spontan känsla utan direkt "lagstöd".
 
  • Gilla
Alti och 8 till
  • Laddar…
Vad blir nästa steg, att värme debiteras separat kanske, vattenmätare i varje lägenhet :thinking:
 
  • Gilla
  • Arg
Henrik.woll och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du? Spontant tycker jag att en så pass stor förändring med påtaglig ekonomisk betydelse för den enskilde medlemmen borde vara en stämmofråga, men det är mest en spontan känsla utan direkt "lagstöd".
Förändringen ser jag mest som positiv, då avgiften troligtvis kan sänkas istället för att höjas.
Problemet är att dom flesta tror att elen är gratis som den är idag.
 
  • Gilla
Christoffer L och 19 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du? Spontant tycker jag att en så pass stor förändring med påtaglig ekonomisk betydelse för den enskilde medlemmen borde vara en stämmofråga, men det är mest en spontan känsla utan direkt "lagstöd".
Det är inte tyckande. Det som enligt lagstiftningen är en stämmofråga är väsentlig förändring av fastigheten. Det finns ingen reglering som innebär att ekonomisk beslut, vare sig de ör stora eller små, kräver något annat än styrelsebeslut. Det kan gälla fastighetslånen ( fast eller rörlig ränta, bindningstid), avtal med hyresgäster men även avtal kring el, sopor med mera. Styrelsen kan ändå välja att gå ut med information eller ett möte kring dess frågor, men det ör inget krav.
 
  • Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
  • Gilla
Christoffer L och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En rätt vanlig formulering i stadgar (från Bostadrätternas normalstadgar tror jag) är:

"Styrelsen kan besluta att i årsavgiften ingående ersättning för taxebundna kostnader såsom värme, varmvatten, renhållning, konsumtionsvatten, elektrisk ström, TV, bredband och telefoni ska erläggas efter förbrukning, area eller per lägenhet."

Har man denna formulering så är det rätt solklart att styrelsen har mandat att ändra på detta.
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du? Spontant tycker jag att en så pass stor förändring med påtaglig ekonomisk betydelse för den enskilde medlemmen borde vara en stämmofråga, men det är mest en spontan känsla utan direkt "lagstöd".
Så är min spontankänsla också.

I min BRF har vi sen länge att "föreningen står för den fasta kostnaden och medlemmarna debiteras för sin förbrukning"... Nu var det någon som uppmärksammade att vi fortfarande inte märker av marknadsläget alls... När styrelsen då börjar nysta i det så visar det sig att taxan ut mot medlem inte ändrats på många många år, detta är inget som sker med automatik via förvaltaren, utan det måste vi hantera manuellt.....

När vi nu ska börja ta tag i detta så blir vi lite osams internt i styrelsen hurvida vi enbart skall basera taxan ut mot medlemmarna på priset vi har från el-leverantören, eller om vi även skall räkna in överförningsavgiften och energiskatten som vi blir debiterade av nätägaren....

Nu rör det sig om ganska stor skillnad procentuellt, men enbart nån hundralapp i kronor och ören för den genomsnittlige medlemmen eftersom det rör sig om större hus med fjärrvärme.

Vad säger din spontankänsla om det? Är det upp till styrelsen att besluta om, eller krävs det stämmobeslut?
 
  • Gilla
Krikkan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad blir nästa steg, att värme debiteras separat kanske, vattenmätare i varje lägenhet :thinking:
Så har jag det, el och vatten debiteras separat endast det man förbrukar , vad är fördelen med om det ingår?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det är inte tyckande. Det som enligt lagstiftningen är en stämmofråga är väsentlig förändring av fastigheten.
Ja formellt har du helt rätt. Dock rekommenderar exempelvis HSB stämmobeslut i liknade frågor.

Svensk text om otydlighet i beslutsfattande mellan styrelsemöte och stämma.
Text på svenska om beslutsfattande för införande av enhetsmätning av el i en förening.

Så även om det inte finns direkta lagkrav på stämmobeslut så skulle jag tycka att den styrelse som inte hänsköt frågor som dessa till stämman betedde sig "tölpaktigt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.