N
J Joonazz skrev:
Det är väll inget konstigt? De hade vi när jag var ordförande i en Brf. Separat mätare för:
Varmvatten
Kallvatten
Värme
El

Nu bor jag i villa och alla dom punkterna kostar såklart.
Och det lönar sig att vara sparsam eftersom det märks direkt i den egna plånboken....
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Dyrt att installera den mätningen i efterhand.
Inte nödvändigtvis? Finns ju både trådad o trådlös m-bus?
 
J Joonazz skrev:
Inte nödvändigtvis? Finns ju både trådad o trådlös m-bus?
Det är väl bara en modul i säkringsskåpet?
 
A A-Man_08 skrev:
Det är väl bara en modul i säkringsskåpet?
Va? Har du vattenmätaren i säkringsskåpet?
 
J Joonazz skrev:
Va? Har du vattenmätaren i säkringsskåpet?
Både ja och nej.
 
O
lunnabo lunnabo skrev:
Klart är att totalkostnaden för den fasta delen dvs abonnemanget kommer att bli väsentligt dyrare med många individuella abonnemang jämfört med ett eller ett fåtal kollektiva abonnemang.

Huruvida den rörliga delen, dvs själva förbrukningen, kommer att minska med individuella mätare återstår att se...
Det går att göras på olika sätt.

Min före detta förening gick från att vi hade 171 inviduella elavtal där alla valde egna leverantörer till att föreningen skaffade ett stort avtal. Men, vi hade fortfarande inviduell mätning och fakturerades via avgiftavin. Det fungerade väldigt bra och 2017-2022 hade vi ett pris på 1kr/kWh ink allt.

Den föreningen tog beslut på stämman för att få gå över till det systemet. Antagligen inte pga juridik utan för att styrelsen hade inställningen att även om de faktiskt hade makten att ta sådana beslut, så ville de att medlemmarna skulle få rösta om större saker!
 
  • Gilla
Lidd och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
D Dilato skrev:
Vad blir nästa steg, att värme debiteras separat kanske, vattenmätare i varje lägenhet :thinking:
Inte helt ovanligt i nyproducerade lägenheter. Införs ofta vid stambyte i allmännyttan.
 
Åsa Lund
D Dilato skrev:
..om man har högre energiförbrukning än 200 kWh/m2 och år, vilket är väldigt hög förbrukning.
Nja, 160 var snittet när jag jobbade med hyreslägenheter för ett tiotal år sedan. Så att det skulle vara väldigt högt håller jag inte med om
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nja, 160 var snittet när jag jobbade med lägenheter för ett tiotal år sedan. Så att det skulle vara väldigt högt håller jag inte med om
Nog är det högt, en 100 kvm lägenhet skulle dra 16000 kWh/år vilket är 3000 kWh mer än min villa (130 + 84 m2 uppvärmd yta) totalförbrukar inkl hushållsel och uppvärmning.
Eller är det något jag inte fattar när det står 200 kWh/m2 och år?
 
Åsa Lund
Det är total energiförbrukning som avses.
Värme (inkl varmvatten) och fastighetsel per m2 BOA. Exklusive hushållsel som hyresvärden inte har tillgång till.
I hus med lägenheter finns ofta mer ventilation än i villor, tvättstugor som inte kostar extra för att tvätta 95°, mer hissar, mer upplysta trapphus och cykelvägar med belysning.
Dessutom är det så, som andra varit inne på, att om man inte betalar själv så slösar man.
Har sett en tvättstuga där en hyresgäst hängt in EN enda skjorta i ett helt torkrum. En annan där hyresgästen ställde torkskåpet på vid gavel för att värma tvättstugan under tiden hon var där.
En lägenhet som gjorde av med 70 m3 vatten per månad. Hur går det ens till?
Är det för varmt i lägenheten så vädrar man hellre än att sänka termostaten på elementet. Typ så.
Det är väldigt stor skillnad på hur folk tänker om de betalar själva!
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad blir nästa steg, att värme debiteras separat kanske, vattenmätare i varje lägenhet :thinking:
Vore fantastiskt bra. Då finns det incitament för att vara sparsam.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Man vill ju gärna ge TS en teknisk lösning på problemet men underlaget för detta är inte tillräckligt. Men det styrelsen kan göra är att synliggöra problematiken. Ett förslag är att särredovisa elkostnaderna månad för månad. Eller samla ihop kvartal eller halvår. Om man skriver elkostnader x antal kWh fördelat per andelstal så spelar det ingen roll vad som står i stadgarna.
 
M MiWi skrev:
Vore fantastiskt bra. Då finns det incitament för att vara sparsam.
Värme fungerar dåligt men kallvatten går bra att mäta. Men då ska besparingen i förbrukning betala för administration och nya mätare var 10:e år. Vilket kan vara tveksamt beroende på hur det är byggt.
 
Den tekniska lösningen finns redan.
Problemet är att få folk att förstå att dom redan betalar för elen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Är folk verkligen så okunniga?
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.