Letar efter en beröringsfri metod att kolla temperatur på degspad, förhindra att mjölkchoklad bränner fast i kastrullen, pizzastenens temperatur och liknande. De irtermometrar som är avsedda för att kolla kroppstemperatur har för smalt mätområde och funderar på mätredskap som sänder en laserstråle mot mätobjeket. Men kan vätsketemperatur mätas tillförlitligt, ett mätfel på nån grad är ok.
Vilken prisnivå hamnar jag på?
Hoppas på hjälp så jag undviker ett felköp!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Laserstrålen är bara för att visa var du "skjuter", den har inget med mätningen att göra..
Föv funkar de (alla andra mätare som inte är för kroppsmätning) utmärkt för matlagning, jag har en IR-termometer från jem&fix som jag använder när jag bakar pizza bla.
Det man kan vara uppmärksam är att temperaturen i vätskor som man värmer på spisen kan vara ganska ojämn, det kan lätt skilja 10-talet grader mellan botten och ytskiktet...
Föv funkar de (alla andra mätare som inte är för kroppsmätning) utmärkt för matlagning, jag har en IR-termometer från jem&fix som jag använder när jag bakar pizza bla.
Det man kan vara uppmärksam är att temperaturen i vätskor som man värmer på spisen kan vara ganska ojämn, det kan lätt skilja 10-talet grader mellan botten och ytskiktet...
Tack för svar! Tänker nog röra om ordentligt i kastrullen före mätning, det intressanta är - funkar mätningen någorlunda bra i vätska?
Laserpunkten är som sagt bara ett riktmedel. IR-termometern mäter i ett konformat område, så ju längre ifrån desto större yta mäter man på. För att få tillförlitliga mätningar måste man hålla koll på hur stort området är och helst välja en termometer med så smalt mätområde som möjligt om man inte vill hålla termometern nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Det går utmärkt att mäta på alla ytor, utom väldigt blanka ytor, tänk polerat rostfritt..Leif Sjöbom skrev:
Mätningen funkar bra, men det är är ytan som mäts.. Funkar troligen sämre för kola tex.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Den mäter egentligen bara korrekt (eller så nära korrekt som möjligt) på mattsvarta ytor.
På rökröret till kaminen som är halvblank metall mäter jag 35 grader trots att det är brännhett.
Men en vidbränd limpa är ju mattsvart...
På rökröret till kaminen som är halvblank metall mäter jag 35 grader trots att det är brännhett.
Men en vidbränd limpa är ju mattsvart...
Sambon använder en från jula när hon tempererar choklad till praliner osv och det fungerar bra för henne. Vi brukar plocka fram den när det ska göras pizza också för att kolla temperaturen på stenen.
Dom mäter bara precis på ytan så med flytande saker bör man blanda riktigt ordentligt för att få ett hyffsat korrekt resultat.
Dom mäter bara precis på ytan så med flytande saker bör man blanda riktigt ordentligt för att få ett hyffsat korrekt resultat.
Det är en sanning med modifikation och beror på vilket emissivitetstal man mäter med. Lite bättre termometrar har ställbart emissivitet och billigare varianter brukar vara 'förinställda' på nåt bra medelvärde som mäter någorlunda rätt på vanligt förekommande ytor.imported_Benno skrev:
Tack för alla bidrag! Det får bli en med ställbart för emmisionsvärdet och med smalt mätområde. Förslag!Leif Sjöbom skrev:
Letar efter en beröringsfri metod att kolla temperatur på degspad, förhindra att mjölkchoklad bränner fast i kastrullen, pizzastenens temperatur och liknande. De irtermometrar som är avsedda för att kolla kroppstemperatur har för smalt mätområde och funderar på mätredskap som sänder en laserstråle mot mätobjeket. Men kan vätsketemperatur mätas tillförlitligt, ett mätfel på nån grad är ok.
Hoppas på hjälp så jag undviker ett felköp![/QUOTE
Justera för emissionvärde, smalt mätområde, thx Verkar hamna på en högre prisnivå
Leif Sjöbom skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
IR termometrar är bra bortsett från lågprisarna som inte håller
kompensation för emission är oxå bra. men en svart lapp funkar oxå
Mättekniken är jätteviktig och förståelse för vad som sker med olika material
en del mäter långsamt och man måste mäta i 5-10s på samma fläck innan du får ett mätvärde du kan lita på,
se till att de verkligen kan mäta minusgrader (gör långt ifrån alla )
mät på fast yta plastpåsar motsvarande funkar inte
köp kvalitet från kända tillverkare i västvärlden
Jag har haft åtskilliga som visat sig vara undermåliga i kvalitet, mäter fel, mäter långsamt, drar massor av batteri. gemensam nämnare ett stort land inte USA. Nu använder jag en tysk produkt som är helt suverän och jag kan mäta kontinuerligt för att se direkta förändringar och inte var 10nde sekund.
Den jag använder nu är köpt på bauhaus för ett antal tusenlappar för länge sedan nu tror jag den är ersatt av de med flir.
kompensation för emission är oxå bra. men en svart lapp funkar oxå
Mättekniken är jätteviktig och förståelse för vad som sker med olika material
en del mäter långsamt och man måste mäta i 5-10s på samma fläck innan du får ett mätvärde du kan lita på,
se till att de verkligen kan mäta minusgrader (gör långt ifrån alla )
mät på fast yta plastpåsar motsvarande funkar inte
köp kvalitet från kända tillverkare i västvärlden
Jag har haft åtskilliga som visat sig vara undermåliga i kvalitet, mäter fel, mäter långsamt, drar massor av batteri. gemensam nämnare ett stort land inte USA. Nu använder jag en tysk produkt som är helt suverän och jag kan mäta kontinuerligt för att se direkta förändringar och inte var 10nde sekund.
Den jag använder nu är köpt på bauhaus för ett antal tusenlappar för länge sedan nu tror jag den är ersatt av de med flir.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Igenväxt kanal -vem ansvarar?
Övrigt Off Topic -
Husverket levererar ej hus och svarar inte längre
Hustillverkare -
Slipmärken, repor efter målare som fixat våra fönster.
Fönster & Dörrar -
Hur förvarar ni batterierna till verktyg?
Verktyg & Maskiner -
Behöver syllen vara förankrad i betongplattan, bef. hus
Byggmaterial & Byggteknik